اتهام جدید: عضویت در ادوارتحکیم وحدت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سه سال زندان برای دانشجوی نابغه

ادامه بازداشت‌ها، صدور احکام قضایی و انضباطی و تهدید و… دیروز هم ترجیع بند وضعیت فعالان دانشجویی بود. در این میان تایید حکم زندان آرمان رضاخانی، دانشجویی که از او به عنوان یک نابغه یاد می‌شود و برگزاری دادگاه علی ملیحی و اخذ آخرین دفاع از  مهدی خدایی از تحولات روز گذشته جنبش دانشجویی بود.در این میان اما نکته تازه، انتشار نامه‌ ضیا نبوی بود که در آن نوشته:” برای بیان ظلم روا شده در حق زندانیان سیاسی هیچ نیازی به طرح مسایل نادرست و یا بزرگنمایی واقعیات نمی باشد. بنده به جد باور دارم که اگر یک دهم آنچه در یکسال گذشته در مراحل بازجویی و قضایی بر زندانیان سیاسی گذشته است به گونه ای وفادارانه و صادقانه بازنمایی گردد با حجمی از بلاهت، سوءتعبیر و کینه توزی مواجه خواهیم شد که بی هیچ اغراقی می توان به آن لقب فاجعه داد.”

 

نامه ضیا نبوی

ضیا نبوی، دانشجوی سه ستاره با انتشار نامه ای ضمن انتقاد از رسانه‌هایی که خبر بیماری وی را نقل کرده‌اند، خبر داد که در زندان دچار “ناراحتی حاد جسمی” نشده است.

ضیا نبوی در این نامه‌ نوشته است: “در طی چند روز گذشته خبری در سایت ها و خبرگزاری ها منتشر شده است که حاکی از بیماری و عدم رسیدگی به وضعیت بنده در بند 350 اوین بوده است… اینجانب در صحت و سلامت کامل به سر می برم و در طی بیش از یکسالی که در زندان به سر می برم هرگز دچار بیماری حادی نشده ام لذا خبر مزبور از اساس درست نمی باشد. گرچه این تکذیب اصلا به معنای تایید امکانات پزشکی نامناسب در بند 350 بخصوص در وضعیت های اورژانسی نمی باشد که اتفاقا در این مورد نارسایی های بسیاری وجود داشته و انتقادات زیادی وارد است.”

دناشجوی سه ستاره دانشگاه نوشیروانی بابل در ادامه نامه خود می نویسد: “برای بیان ظلم روا شده در حق زندانیان سیاسی هیچ نیازی به طرح مسایل نادرست و یا بزرگنمایی واقعیات نمی باشد. بنده به جد باور دارم که اگر یک دهم آنچه در یکسال گذشته در مراحل بازجویی و قضایی بر زندانیان سیاسی گذشته است به گونه ای وفادارانه و صادقانه بازنمایی گردد با حجمی از بلاهت، سوءتعبیر و کینه توزی مواجه خواهیم شد که بی هیچ اغراقی می توان به آن لقب فاجعه داد. رصد کردن دروغگویی های رییس جمهور، وزیر علوم و ریاست سازمان سنجش آموزش کشور در مورد دانشجویان ستاره دار و همگامی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در برخورد با همین دانشجویان خود می تواند یکی از مصادیق این فاجعه باشد.”

نبوی در پایان نامه خود نوشته: “انتشار بعضا اخبار دروغ و یا بزرگنمایی در مورد وضعیت زندانیان سیاسی یا به صورت اعم در مورد مخالفین سیاسی و معترضین قبل از هرچیز صدمه ای به اعتبار رسانه های منتقد و مستقل می باشد که در نهایت امر موجب کاهش حساسیت افکار عمومی نسبت به نقض حقوق بشر در جامعه می شود. در این مورد اثر وارونه رسانه ای بی اعتبار مانند رسانه ملی می تواند به جد مورد توجه قرار گیرد.”

این نامه پس از آن منتشر شد که اخباری در مورد وخامت حال ضیا نبوی که در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس قطعی محکوم شده و هم اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد، منتشر شد؛ بر اساس این اخبار نبوی در زندان دچار تشنج عصبی شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی، چندساعتی قدرت تکلم را از دست داده بود.

 

گیلان: زندان برای یک دانشجو

مازیار شکوری، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام‎نور رشت، عضو نهضت آزادی و از اعضای ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی، به 5 سال حبس تعلیقی محکوم گردید.

این عضو ستاد کروبی در گیلان، در اعتراضات روز عاشورا در رشت بازداشت شد و مدتی را در زندان سپری کرد. وی پیش از بازداشت نیز بارها به اداره کل اطلاعات استان گیلان احضار شده بود. دادگاه اتهامات مازیار شکوری را اقدام علیه امنیت ملی و همچجنتین تبلیغ علیه نظام ذکر کرده است.

 

سه سال زندان برای دانشجوی نابغه

شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، حکم صادره برای آرمان رضاخانی را تایید کرد.رضاخانی به استناد مواد ۵۱۴، ۵۰۰ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به سه سال حبس و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود. آرمان رضاخانی، دانشجوی رشته مهندسی آی تی در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم‌اکنون در زندان اوین است.

 

اتهام جدید: عضویت در سازمان ادوار

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات علی ملیحی، دانشجوی دانشگاه آزاد و عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت برگزار شد.آن گونه که محمدعلی دادخواه، وکیل ملیحی به ایلنا گفته است: “در این جلسه، بعد از تفهیم اتهاماتی چون شرکت در تجمع غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام به علی ملیحی، بنده و موکلم به دفاع پرداختیم و در انتهای جلسه نیز رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب با اخذ آخرین دفاع، ختم رسیدگی را اعلام کرد.”

وی با اشاره به روزنامه نگار بودن ملیحی گفت: “به موکلم گفته‌اند که چرا در ادوارتحکیم وحدت حضور داشته‌ای؟ این در حالی‌است که این دادگاه صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به این امر را ندارد و طبق اصل 168 قانون اساسی محاکمات جرائم سیاسی و مطبوعاتی باید با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات و به صورت علنی برگزار شود.”

وکیل علی ملیحی در خصوص تبدیل قرار بازداشت موقت موکل خود نیز گفت: “‌بارها تقاضای تبدیل قرار بازداشت موقت به قرار سبک‌تر را به مقامات قضایی و رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب ارائه کرده‌ایم، اما تاکنون این امر مورد موافقت مقامات قضایی قرار نگرفته است.”

 

دانشگاه آزاد: ادامه بازداشت یک دانشجو

مهدی خدایی،  دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری و فعال حقوق بشر دفاع اخر خود را به شعبه 3 بازپرسی اوین به ریاست کیامنش ارائه داد.

 مهدی خدایی از 11 اسفند  سال گذشته در بند امنیتی دو الف سپاه  به سر می برد و تا کنون هیچ اتهام رسمی به او وارد نشده است. با این حال مسئولین قضایی و بازجویان پرونده  با وجود اتمام بازجویی ها بر ادامه بازداشت وی اصرار دارند. این مسئله نگرانی در باب اعتراف گیری از سوی بازجویان پرونده از این فعال دانشجویی را افزایش داده است.

گفتنی است  مهدی خدایی در تابستان سال 87 به مدت 40 روز در  بند 209اوین زندانی بود. وی به خاطر فعالیت های دانشجویی  به چند ترم ممنوعیت از تحصیل از سوی دانشگاه آزاد شهر ری محکوم شده بود.