حامیان روحانی با لغو تحریم ها مخالف اند

نویسنده
شیرین کریمی

» پاسخ کیهان به اظهارات رئیس دولت

همزمان با پاسخ کیهان به اظهارات حسن روحانی، سخنگوی سازمان انرژی هسته ای از احتمال توقف غنی سازی در صورت خرید ارزان از خارج سخن گفته و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی مذاکرات در ژنو را بر سر مباحث “خیلی ریز” توصیف کرده است.

روزنامه کیهان برای پاسخ به اظهارات روز دوشنبه حسن روحانی، کمتر از ۲۴ ساعت صبر کرد اما در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت :” بدمرام‌ها و بدمسلک‌ها بودند که گرا و آدرس تحریم‌ها را برای فلج کردن و آزار دادن ملت ایران به مستکبران دادند. رئیس جمهور محترم درست می‌گوید که کسانی ناراحت می‌شوند از اینکه تحریم‌ها برداشته شود.”

حسن روحانی در جریان یک سخنرانی در جمع مدیران بانک‌ها و کارکنان بانک مرکزی گفته بود: “به حول و قوه الهی این تحریم را از پیش پای مردم برمی‌داریم البته ممکن است عده‌ای خوششان نیاید. تعداد کمی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند اما اکثریت قاطع مردم، فرهیختگان، جوانان، علما و دانشگاهیان و رهبر معظم انقلاب، دنبال این هستند که زنجیر غلط و ظالمانه تحریم گسسته و پاره شود و ان‌شاء‌الله این کار را خواهیم کرد.”

در شانزده ماهی که از آغاز مذاکرات در دولت روحانی می گذرد روزنامه کیهان در صف مقدم نشریات تندرویی ایستاده که با توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی و غرب به شدت مخالفت کرده است.

کیهان البته در یادداشت دیروز خود تلاش کرده است بگوید گردانندگان این نشریه، مخالفتی با لغو تحریم ها ندارند و این حامیان روحانی هستند که با لغو آن مخالف اند. محمد ایمانی نویسنده سرمقاله ادعا کرده است: “این جماعت اتفاقاً همان‌ها هستند- که البته به دروغ و از سر بی‌صداقتی- ادعا می‌کنند که حامی دولت و رئیس‌جمهور هستند و آقای روحانی با حمایت آنها توانسته رای بیاورد! آنها به اراده خود تا حضیض ورشکستگی و سرشکستگی در فتنه سال ۸۸ فرو رفتند و اکنون می‌خواهند با گم کردن رد خود و ایجاد قطب‌بندی‌‌های دروغین، از موضع اتهام خارج شوند. آنان را باید همچنان خوار داشت، اگر که قصد ناامید کردن دشمن و برداشتن تحریم‌ها درمیان است.”

حسن روحانی که در ماه های اخیر بارها حملاتی علیه منتقدان توافق هسته ای با غرب داشته است، در تندترین و بحث برانگیز ترین مواضع علیه نیروهای سیاسی تندرو در مرداد گفته بود: “عده‌ای شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند. هر وقت که مذاکره می شود عده ای می‌گویند که ما می‌لرزیم؛ خب به جهنم بروید یک جایی که نلرزید.”

روزنامه هایی نظیر کیهان و وطن امروز – به مدیریت مهرداد بذرپاش -، سایت رجانیوز و چهره های سیاسی نزدیک به جبهه پایداری مدعی هستند که دیپلمات های روحانی قصد دارند در روند مذاکرات از خط قرمزهای نظام بگذرند.

این در حالی است که دیروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته ای، با حضور در برنامه “متن، حاشیه” شبکه سوم خاطرنشان کرد که دولت روحانی برنامه ای برای تعطیلی سایت های فردو و راکتور و خارج کردن اورانیوم از کشور را ندارد.

 

سخنگوی سازمان اتمی : ممکن است غنی سازی را متوقف کنیم

کمالوندی در صدا و سیما تصریح کرد که “طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده است ولی هم‌اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی‌شود همچنین میزان غنی‌سازی هم اختلافات بعدی بین دوطرف است.”

گفتنی است در سایت فردو غنی سازی اورانیوم در حد ۲۰ درصد انجام می شد که طبق قرارداد موقت ژنو غنی سازی اورانیوم به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرد و سایت فردو که در کوهستان اطراف قم بنا شده بود عملا کارکرد عملیاتی خود را از دست داده است. بر اساس این توافق جمهوری اسلامی همچنین حق گسترش و نصب تجهیزات جدید در رآکتور آب سنگین اراک که امکان تولید پولوتونیم را دارد نیز از دست داده است و همچنین بخش قابل توجهی از اورانیوم های غنی شده نیز تبدیل به اکسید شده اند و دیگر قابلیت غنی سازی بالاتر در حدودی که برای ساخت کلاهک هسته ای مناسب است را ندارند.

کمالوندی حتی این گزینه را مطرح کرده که دولت روحانی در شرایطی ممکن است اساسا قید غنی سازی را به کل بزند. سخنگوی نهاد اتمی نظام گفته است: “اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی‌سازی خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.”

 

عراقچی : مباحث خیلی ریز شده اما فاصله زیاد است

همزمان با این اظهارنظر ها، دیروز روز دوم مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه ابر قدرت های جهان – موسوم به ۱+۵- در سطح معاونان وزارت خارجه در ژنو ادامه پیدا کرد. عباس عراقچی که رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی است پس از ۶ ساعت مذاکره با طرف مقابل به خبرنگاران گفت: “فضای جلسات بسیار خوب است، اما در اینکه به راه‌حل برسیم هنوز فاصله وجود دارد. تقریبا درباره همه مسائلی که مطرح است بخصوص بحث تحریم‌ها بحث‌های مفصلی هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی صورت گرفت.”

معاون جواد ظریف – وزیر خارجه – از “جزئی و خیلی ریز” شدن مباحث در مذاکرات سخن گفته و تاکید کرده است که “در برخی از موارد راه‌حل‌هایی وجود دارد و در بعضی از مراحل هنوز باید بیشتر تلاش و بحث شود.”

از زمان حصول توافق موقت ژنو در ۳ آذر ۱۳۹۲، این نخستین بار است که مذاکرات برای یافتن راه حل جامع هسته ای میان تهران و گروه ۱+۵ بار دیگر در این شهر برگزار می شود.