مهدی کروبی به حصر بازگردانده شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از یک دوره بستری بودن در بیمارستان قلب

مهدی کروبی٬ از رهبران مخالفان دولت که نزدیک به ۹۰۰ روز است در حصر به سر می برد٬ پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل ناراحتی قلبی٬ بار دیگر به خانه‌ی امن وزارت اطلاعات بازگشته است.

محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی٬ در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که “هفته پیش ایشان را سه بار به بیمارستان و نیز اورولوژی، برای انجام ام آر آی برده و مشخص می شود که پدرم علاوه بر گرفتگی رگ قلب و نیاز به انجام آنژیوگرافی؛ از غلظت و چربی بالای خون نیز رنج می برد. علاوه بر این به خاطر شرایط این دوسال، پزشکان تشخیص دادند که ایشان به آرتروز گردن هم مبتلا شدند”.

به گفته‌ی محمدحسین کروبی “پرونده پزشکی پدر را در اختیار مادرم قرار می دهند و اعلام می کنند: “آمادگی داریم تا آقای کروبی را به هر بیمارستان و پزشکی که خانواده تشخیص می دهند، انتقال دهیم.”

به همین دلیل، دوشنبه پدرم به بیمارستان قلب تهران منتقل و تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفته و امروز چهارشنبه مرخص شدند. ایشان را به ساختمانی که متعلق به وزارت اطلاعات است و در این مدت محل حصرشان بوده، انتقال دادند. خوشبختانه با تلاش تیم پزشکی بیمارستان قلب، همه درمان هایی که لازم بوده به خوبی انجام شد”.

هفته گذشته٬ فرزند دیگر مهدی کروبی خبر از آن داده بود که پدرش برای “ام آر آی و اسکن قلبی” به بیمارستان منتقل شده است. به گفته‌ی محمدتقی کروبی٬‌ مهدی کروبی دو بار نیز به علت درد کمر و انجام آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود.

سایت سحام‌نیوز٬ متعلق به حزب اعتمادملی٬ نیز پیش از این نوشته بود: “مهدی کروبی در ۲ سال حبس در ساختمان امن اطلاعات از دسترسی به هوای آزاد و آفتاب همواره محروم بوده و به همین جهت دچار ناراحتی ریوی و گوارشی شده است. پزشکان وزارت اطلاعات بارها بر تغییر شرایط نگهداری ایشان تاکید کرده اند اما مقامات دستگاه امنیتی حاضر به انتقال ایشان به منزلشان نشده اند”.

این اخبار در حالی منتشر شده که هفته گذشته رسانه‌های نزدیک به حکومت٬ عکسی از مهدی کروبی در کنار دریا را منتشر کرده و نسبت به حضور وی در حصر خانگی ابراز تردید کرده بودند. فرزند کروبی اما درباره انتشار این عکس گفته بود: “ظاهراً با انتشار این عکس هدف دارند اخبار مرتبط به وضعیت نابسامان مکان حصر و همچنین مراحل درمانی چند هفته‌ای‌اشان را تحت الشعاع قرار دهند و بگویند خانواده دروغ می‌گوید و او به جای حصر و حبس در سواحل شمال یا جنوب است”.

هم‌زمان و طی روزهای گذشته٬ شایعاتی مبنی بر بستری شدن میرحسین موسوی در بیمارستان به دلیل ناراحتی قلبی هم در فضای مجازی منتشر شده که البته هنوز از سوی منابع خبری تایید نشده است. میرحسین موسوی در ماه‌های گذشته چندین بار به دلیل ناراحتی‌های جسمانی در بیمارستان حاضر شده بود.

سایت کلمه پیش از این نوشته بود که موسوی همراه با همسر خود٬ زهرا رهنورد٬ ۱۲ تیرماه امسال، برای معاینه پزشکی به بیمارستان قلب تهران رفت، اما در نهایت ماموران با تشخیص پزشکان برای بستری شدن او در بیمارستان مخالفت کردند. به گزارش این سایت، نشانه‌های بیماری میرحسین موسوی “سرگیجه و تداوم افت فشار خون” عنوان شده بود که “به نظر می‌رسد در ارتباط با نارسایی‌های قلبی او باشد”.

دو هفته پیش اما اخباری پیرامون احتمال رفع حصر از مهدی کروبی٬ از سوی برخی اعضای حزب اعتمادملی منتشر شده بود که البته با تکذیب اعضای خانواده‌ی وی روبه‌رو شد. محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ این مساله را تکذیب کرده و در گفت‌‌وگو با سحام‌نیوز گفته بود: “خبری مبنی بر پایان دوران حبس و رفتارهای غیرقانونی حکومت نداریم… تاکنون هیچ چیز تغییر نکرده. مثلا برادرم، حسین آقا کماکان از ملاقات محروم هستند یا ملاقات سایر فرزندان مطابق گذشته اعمال می گردد. آقای کروبی همچنان در ساختمان امن وزارت اطلاعات حبس و زندانی است”.

در ابتدای هفته جاری آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در دیدار با جمعی از دانشجویان٬ گفته بود: “چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسئله، به خیابانها اردوکشی کردند؟ بارها و بارها این سوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده ایم. جوابی ندارند بدهند، چرا عذرخواهی نمی کنند؟”

پیش از آن جواد کریمی قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی با سایت نسیم٬ با اشاره به فعالیت‌های برخی از نیروهای “اصلاح طلب و اصحاب فتنه” و انتقاد از انتشار گمانه‌زنی پیرامون حضور آن‌ها در کابینه روحانی٬ گفته بود: “مقام معظم رهبری در جلسه ای فرمودند که اگر این افراد توبه هم کنند توبه آنها پذیرفته نیست “.

 

در هفته جاری علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ طی نطق میان دستور خود٬ درباره وضعیت موسوی و کروبی چنین گفته بود: “از شما می‌خواهم به شعارهای خود از جمله دفاع از حقوق ملت و اجرای قانون اساسی پایبند باشید و اکنون که با انتخابات اخیر آشتی ملی تحقق یافته است، بجاست که آثار بحران سال ۸۸ محو شود و زندانیان سیاسی که اکثر آنها جرمی جز انتقاد نداشتند، آزاد شوند و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز روشن شود و اگر این دو نفر باید عذرخواهی کنند، آیا نیازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای خود فراهم آورد، نیست؟ حداقل این است که به آنها اجازه دفاع از خود داده شود”.

حسن روحانی٬ چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از پیروزی و در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود٬ وعده داد که برای رفع حصر از موسوی٬ کروبی و رهنورد تلاش کند.

وی پیش از انتخابات و در سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف٬ در این زمینه گفته بود: “این وضعیت به نفع مان نیست. باید این شکاف را که الان روز به روز دارد عمیق تر می شود، از بین ببریم. من امیدوارم خود انتخابات یک مقدار فاصله ها را کم کند و دولت آینده بتواند یک فضای غیر امنیتی را در کشور به وجود بیاورد. به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند که حتی کسانی که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند آنها هم آزاد شوند”.

در کنفرانس مطبوعاتی روحانی پس از پیروزی در انتخابات هم خبرنگار روزنامه اعتماد از امکان “رفع محدودیت برای برخی چهره‌های شاخص سیاسی” و “تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی” پرسید. روحانی در پاسخ به وی گفت: “برخی مسایل تنها در دست قوه مجریه نیست، بلکه نیازمند همکاری هر سه قوه است و ما سعی می کنیم با تعامل این مسایل را دنبال و حل کنیم. با توجه به فضای فعلی این مساله هم حل خواهد شد”.