نماز هم قانونی و غیرقانونی شد

نویسنده

namaz.jpg

یک وب سایت خبری نزدیک به نهضت آزادی ایران عصر روز جمعه گذشته خبر حمله نیروهای امنیتی به محل برگزاری نماز جمعه دکتر سید علی اصغر غروی، مسوول شاخه اصفهان نهضت آزادی ایران در اصفهان داد.

وب سایت “میزان نیوز” به گفته شاهدان عینی خبر داد: “روز جمعه 12/5/86 حدود ساعت 1 بعد از ظهر تعدادی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با همراهی نیروهای انتظامی، با حکم دادگاه ویژه روحانیت به محلی در حومه شهر اصفهان که قبلا دکتر سید علی اصغر غروی چندین بار نماز جمعه در آنجا اقامه کرده بود، هجوم آوردند.”

بنابرهمین گزارش، در حالی که نماز جمعه به علت عدم حضور دکتر غروی توسط شخص دیگری اقامه شده بود و نمازگزاران قصد خروج از محل را داشتند، نیروهای فوق، درحالی که مسلح بودند وارد محل شده و از خروج نماز گزاران خودداری کردند. همین گزارش از فیلمبرداری از همه حاضران در محل و اتومبیل ها حکایت دارد.

میزان نیوز به این موضوع اشاره می کند که “ماموران ادعا داشتند تعهدی از دکتر غروی به همراه دارند که طبق آن وی متعهد شده است دیگر نماز جمعه اقامه نکند و جلسات تفسیر قرآن را برگزار ننماید، علت حضورشان را اقامه غیر قانونی نماز اعلام کرده اند”. این گزارش حاکی از آن است که” به تک تک نمازگزاران، یک فرم سه صفحه ای بازجویی داده شده که شامل سوالاتی در مورد اطلاعات شخصی خودفرد و بستگان او، شماره تلفنهای همراه و ثابت، محل برگزاری نماز جمعه و جلسات تفسیر قرآن و افراد شرکت کننده در آن جلسات بوده است و پس از آن از همه افراد تعهد کتبی گرفته شده است که دیگرحق شرکت در نماز جمعه و جلسات تفسیر قرآن غروی یا هرگونه ارتباط دیگری با وی را ندارند و در هر زمانی که اداره اطلاعات ایشان را احضار کرد حاضر شوند”.

این برخوردها در حالی صورت می گیرد که برگزاری این نمازجمعه با سابقه‌ای بیش از هفتاد سال ابتدا توسط مرحوم حاج رحیم ارباب و مرحوم آیت الله سید محمد جواد غروی (تااواخر دهه هفتاد) با اعتقاد به وجوب عینی، اقامه می شد. آگاهان خبر می دهند که این نمازجمعه بارها پیش از انقلاب توسط ساواک (در سالهای 50، 53، 56، 57) تعطیل شد.

ازاوائل دهه هفتاد دکتر سید علی اصغر غروی مسئولیت برگزاری این نمازجمعه و جلسات تفسیر قرآن را برعهده گرفت. پس از انقلاب نیز سه بار در حیات آیت الله غروی (1360، 1377 و 1384) تعطیل شد و این چهارمین بار پس از انقلاب اسلامی است که این نماز مورد هجوم نیروهای امنیتی واقع می شود. جلسات تفسیر قرآن دکتر غروی نیز در آذر 84 از طریق احضار و تهدید برگزارکنندگان تعطیل شد.

دکتر غروی در پاییز 1384 پس از این تعطیلی گسترده نماز و جلسات وی، در نامه ای خطاب به مراجع چنین نوشت:

”…اداره اطلاعات اصفهان، اینجانب را احضار نموده و پس از سه ساعت سخن گفتن، از من درخواست نمودند که نماز واجب الهی را تعطیل نمایم ‏، نمازجمعه یی که بنابر اعتقاد به وجوب عینی آن، در منزل شخصی برگزار می شد. خدمت پدر (مرحوم آیت الله سید محمد جواد غروی ،که جایگاه و مقام علمی او بر شما مکشوف است) ، رسیدم و شرح ما وقع کردم . ایشان با تاثر و اندوه گفتند : “من هفتاد سال پیش ، در روزگاری که قاطبه روحانیون شیعه ، نمازجمعه را در عصر غیبت، حرام می دانستند ، ایستادم و تمام توهین های آنان که مرا به سبب اقامه نماز جمعه ، سنی و وهابی می دانستند ، و نیز اعمال فشارها و محدودیتهای ساواک شاه را به جان خریدم و حکم خدا را تعطیل نکردم . شگفتا امروز که هفتاد سال پرفراز و نشیب ، از آن روزگار می گذرد و نمازجمعه ، از جایگاه قدرت ‏، بی اعتقاد به وجوب عینی و به عنوان یک عمل سیاسی اقامه می شود ، این سومین بار است که پس از انقلاب ، نمازجمعه یی را که من مقدم به اقامه آن ، به عنوان واجب عینی در ایران بوده ام ، تعطیل می کنند و البته نخستین بار است که یورش و ضرب و شتم در کار نیست . به حرف آنان گوش بده و به حداقل نفرات ممکن برای اقامه این واجب، اکتفاء کن . اما بدان که اینان نخستین کسانی در تاریخ نیستند که خواهان تعطیل شدن احکام خدا هستند . اولم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین کانوا من قبلهم کانوا هم اشد منهم قوه و اثارا فی الارض (غافر- 21)” این کلام را که شاید آخرین اندرزهای آن حکیم فقید بود ، شنیدم و برای نشان دادن حسن نیت خویش ، نمازجمعه معمول را تعطیل کردم… حال سوال من از شما ، به عنوان مراجع و علماء دین ، این است که آیا نهادهای امنیتی یا هر مقام وقدرت دیگری در یک نظام اسلامی ، حق تعطیل کردن نمازجمعه و جلساتی را که جز تفسیر قرآن «هیچ» سخن دیگری در آنها نیست ، دارد؟ پاسخ شما به این سوال ، می تواند راهگشا و موجب رفع ابهام و شگفتی اینجانب گردد”.

خاطر نشان می شود مشابه مضمون فوق در همان زمان برای رییس جمهور و وزیر اطلاعات ارسال شد، اما تاکنون هیچ جوابی از مراجع در پاسخ به نامه ارسالی فوق، دریافت نشده است.

این درحالی است در مدت قریب به دو سالی که از این ماجراها می گذرد، دکتر غروی بنابر اعتقادی که به وجوب عینی نمازجمعه دارد، آن را در منازل شخصی و با تعداد اندکی برگزار می نمود ولی جلسات تفسیرش از همان هنگام در محاق تعطیلی فرومانده است.