جوانان مثل رهبری شب‌ها رمان بخوانند!

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آیت‌الله خامنه‌ای، کتاب و کتاب‌خوانی

این روزها نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال برگزاری است و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از آن دیدن کرده‌اند. در این بازدید، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، کتاب را “یک تیغ دودم” دانسته است. حجت‌الاسلام احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی هم “ناشری که در جریان فتنه بوده” را مزاحم کتاب و کتاب‌خوانی توصیف کرده و خواستار از بین رفتن این مزاحم‌ها شده است.

او اما طرفدار ترویح مطالعه رمان در بین جوان‌ها هم بود چرا که “رهبر معظم انقلاب، شبها هنگام خواب رمان مطالعه می‌کنند.” اعضای کمیسیون در این دیدار، از مسئولان خواستند تا “دغدغه‌های مقام معظم رهبری” را مد نظر داشته باشند.

 اما آیت‌الله خامنه‌ای چه رمان‌هایی مطالعه می‌کند و در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی چه دغدغه‌هایی دارد؟

 

” ما با بعضی از آزادیها مخالفیم”

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به صراحت مدافع سانسور در حوزه نشر است و گفته اهمیتی ندارد این اقدام با استناد به آزادی بیان زیر سئوال برود. او در سال ۱۳۷۸ و در دیدار با جمعی از ناشران گفت: “وقتی که یک اثر هنری و یک نوشته و یک عکس، یک تأثیر ویرانگر اخلاقی دارد، این قابل پاسخگویی نیست. جلوِ این کار فرهنگی را باید گرفت؛ این آن ممیّزی واجب است که در جنجال علیه ممیّزی و سانسور نباید هدف را گم کرد. من وظیفه نظام می‌دانم، وظیفه وزارت ارشاد می‌دانم، وظیفه شما که ناشرید می‌دانم، که وقتی چنین چیزی مطرح می‌شود، شما اجازه ندهید و کمک نکنید. این هیچ ربطی ندارد به این‌که ما با فکر آزاد موافقیم یا مخالفیم. طبیعی است که ما با آزادیهایی مخالفیم؛ مگر کسی شک دارد؟ ما با بعضی از آزادیها مخالفیم. ما با آزادیهای جنسی مخالفیم؛ ما با آزادی گناه مخالفیم و این کاری است که مردم را به این طرف سوق می‌دهد.”

او معتقد است که “این یک مسأله فکری نیست که ما بگوییم حالا این کتاب منتشر شود، ما هم جوابش را منتشر کنیم؛ این جواب ندارد”.

از سوی دیگر روایات زیادی در مورد کتاب‌خوان بودن رهبر جمهوری اسلامی و علاقه او به مطالعه وجود دارد. در نمودار زیر می‌توانید برخی از توصیه‌ها و اظهارات او در این حوزه را بخوانید.

 

کتاب‌های توصیه شده و مورد علاقه

یکی از راویان خلق و خوی آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب‌خوانی، غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او که پدر زنِ مجتبی خامنه‌ای نیز هست، رهبر را یک “خواننده فعال کتاب” معرفی می‌کند که نیت و انگیزه نویسنده از نگارش کتاب،‌ ترجمه،‌ قلم و نثر کتاب و حتی ظاهر کتاب را نیز بررسی می‌کند. حداد عادل همچنین مدعی است که رهبر جمهوری اسلامی با کتاب زندگی می‌کند.

او روایت کرده است: “از خصوصیات ایشان در کتاب‌خوانی، مداومت است. گذشته از مطالعات کاری در مورد موضوعات اساسی کشور، ایشان نوعاً شب‌ها پیش از خواب مطالعه می‌کنند؛ یک مطالعه سبک. این غیر از مطالعه سنگینی است که برای درس خارج فقه‌ یا ایراد یک سخنرانی می‌کنند. مطالعه آخر شب برای ایشان در واقع برای رفع خستگی و به‌عنوان تفریح ذهنی مطرح است. البته مطالعه سبک ایشان جزو مطالعات سنگین ماهاست.”

تاکنون آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مطالعه برخی کتاب‌ها توصیه کرده و یا در حاشیه برخی از آنها یادداشتی نوشته است. برخی کتاب‌های مورد علاقه رهبری را در جدول زیر می‌توانید بیابید.