دانشگاه شیراز به تشنج کشیده شد

نویسنده

daneshjoyanshiraz455.jpg

ناناز اویسی

طرح مبارزه با بدحجابی به دانشگاه شیراز کشیده شد ومسئولان دانشگاه با نصب آئین نامه ای در خوابگاه پسران شهید مفتح دانشگاه شیراز موجب شدند تا دانشجویان به صورت گسترده دست به اعتراض بزنند. 2500 دانشجو از یک شنبه شب تا بعد از ظهر روز گذشته با برگزاری تجمعی اعتراضی خواستار برکناری رئیس دانشگاه شدند.

آغاز ماجرا

بر اساس گزارش شاهدان عینی، دانشجویان اعتراض خود رااز آنجا آغاز کردند که مدیریت دانشگاه به نصب آیین‌‏نامه و مقررات جدید در تابلوهای خوابگاه پسرانه شهید مفتح دانشگاه شیراز اقدام کرد. بر اساس این آیین نامه محدودیت های جدیدی برای نوع پوشش و رفت و آمد دانشجویان در نظر گرفته شده بود.از جمله این محدودیت‌‏ها برای دانشجویان پسر، می توان به محدودیت در پوشش و عدم استفاده از شلوارک و رکابی به عنوان لباس راحتی در راهروها و محوطه خوابگاه و همچنین ممنوعیت ورود و خروج به خوابگاه از ساعت 23 الی 5 صبح، اشاره کرد.همچنین بر اساس مقررات جدید، ورود میهمانان و همراهان دانشجویان به خوابگاه ممنوع شده و نگهبانان حق دارند، بدون اجازه و به طور سرزده به اتاق‌‏های دانشجویان وارد شوند.

پس از نصب این آیین‌‏نامه در خوابگاه پسرانه شهید مفتح دانشگاه شیراز، دانشجویان اعتراضات خود را از ساعت 20 شب با شکستن تابلوهای نصب شده آغاز کردند. تجمع دانشجویان از ساعت 3022 در محوطه خوابگاه وارد مرحله جدیتری شد و رفته رفتهبر تعداد معترضین افزوده شد. دانشجویان که بعد از مدتی تعدادشان به 2 هزار نفر رسیده بود، بعد از نیم ساعت در حالی که شعارهای “دانشجو می‌‏میرد، ذلت نمی‌‏پذیرد” ، “مدعی عدالت،خجالت خجالت”، “اینجا پادگان نیست” ، “صادقی، صادقی، استعفا، استعفا” سر می دادند به محوطه پردیس ارم رسیدند و با حلقه زدن به دور میدان پشت در ورودی دانشگاه، نزدیک سه ساعت تجمع کردند.

در ساعت 301 بامداد دوشنبه دکتر صادقی رئیس دانشگاه وارد محوطه کوی دانشگاه شیراز شد اما دانشجویان با شعارهای پی در پی و خواندن سرود، اجازه سخنرانی را به وی ندادند و پس از حدود نیم ساعت به خوابگاهها بازگشتند.

تجمع دوم: خواسته ها

دانشجویان دانشگاه شیراز تجمع خود را از ساعت 10 صبح روز گذشته از سر گرفتند. دانشجویان معترض با سر دادن شعارهای قبلی خواستار برکناری محمد صادقی از ریاست دانشگاه شدند.

این دانشجویان خواسته‌‏های خود را در 11 بند تنظیم کردند که خبرگزاری ایلنا این 11 مورد را به شرح زیر گزارش داده است:

1- استعفای مسوولان دانشگاه به دلیل عدم کفایت و ناامن کردن محیط دانشگاه

2- لغو کلیه محدودیت‌‏های اعمال‌‏شده به دانشجویان اعم از دختر و پسر از جمله حساسیت‌‏های بی‌‏جا نسبت به پوشش خواهران، حفظ و احترام به حریم شخصی دانشجویان

3- بهبود وضعیت نابسامان و نامطلوب خوابگاه‌‏های دانشگاه

4- بهبود امکانات رفاهی در خوابگاه‌‏های دانشجویی پسران و دختران

5- بهبود کیفیت و اصلاح وضعیت نابسامان سلف سرویس

6- جلوگیری از تک‌‏صدایی شدن دانشگاه و آزادسازی کلیه فعالیت‌‏های فرهنگی، صنفی، اجتماعی و سیاسی

7- بهبود وضعیت نابسامان علمی دانشگاه و افزایش امکانات پژوهشی

8- تعویض ناوگان فرسوده حمل و نقل و بهبود وضعیت سرویس‌‏دهی و افزایش ساعات کار سرویس‌‏ها

9- 24 ساعته شدن کتابخانه‌‏های دانشگاه و امکانات‌‏سازی متناسب با تعداد دانشجویان

10- اصلاح نحوه برخورد دستگاه‌‏های نظارتی اعم از حراست، کمیته انضباطی و انتظامات

11- ایجاد فضای امن و آرام با جلوگیری از حضور بی‌‏نمود مسوولان حراست و انتظامات و حفظ حریم خوابگاه خواهران.

دانشجویان در تجمع دوم همچنان به تکرار شعار و سرود پرداختند و خواسته های خود را اعلام کردند تا اینکه برای بار دوم رئیس دانشگاه در جمع دانشجویان حاضر شد

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز،«محمد صادقی» ، رئیس دانشگاه شیراز، در پاسخ به خواسته‌‏های دانشجویان اظهار داشت: “استعفا برای من شیرین است، اما ممکن است استعفای من قبول نشود. قصد دارم جلسات متعددی با شما برگزار کنم و اولویت‌‏های مشکلاتتان را با نظرسنجی از بین خودتان تعیین کنم.” اما این سخنان صادقی باعث شد تا دانشجویان شعار “نظرسنجی گزینشی” را سر دهند.

رییس دانشگاه شیراز در ادامه در مورد لغو کلیه محدودیت‌‏های اعمال شده و حساسیت‌‏های نابجا نسبت به پوشش دختران دانشجو که یکی از درخواست‌‏های دانشجویان دانشگاه شیراز بود، گفت: “محدودیت‌‏ها در اختیار ما نیست و ما با محدودیت‌‏های خارج از چارچوب قانون مخالفیم و سعی داریم تنها قانون را رعایت کنیم.” این بخش از صحبت‌‏های رییس دانشگاه نیز با شعار “سفسطه سفسطه” از سوی دانشجویان پاسخ داده شد.

صادقی در ادامه سخنان خود در مورد ورود مأموران حراست دانشگاه به حریم دانشجویان، گفت: “هیچ شخصی حق دخالت در حریم شخصی دانشجوها را ندارد.” وی، ورود مأموران حراست به خوابگاه‌‏های دانشجویی به طور سرزده را کار خطرناکی دانست و افزود: “این موضوع از دید من اشکال دارد.” اما دانشجویان در این لحظه شعار “دروغه دروغه” را سر دادند.

رییس دانشگاه شیراز در ادامه در مورد بهبود وضعیت رفاهی این دانشگاه، گفت: “ما نسبت به وضعیت نامطلوب خوابگاه حساس هستیم و قصد داریم در آینده اولویت‌‏های شما را دسته‌‏بندی کنیم.” دانشجویان مجدداً شعار استعفا، استعفا، را سر دادند و خواستار استعفای رییس دانشگاه شدند.” در این هنگام یکی از دانشجویان گفت: “شما برای برگزاری جشن ثقلین که یکی از جشن‌‏های مذهبی است، 300 میلیون تومان خرج کردید، این در حالی است که وضعیت رفاهی و سیستم سرمایش دانشجویان تنها با 250 میلیون تومان قابل حل است.” صحبت این دانشجو با حمایت دانشجویان حاضر در تجمع همراه شد.

رییس دانشگاه شیراز در ادامه در خصوص وضعیت سلف‌‏سرویس این دانشگاه، اظهار داشت: “بسیاری از مشکلات شما را قبول دارم، سال گذشته و امسال برنامه‌‏هایی را به طور جدی پیگیری کردیم و قصد داریم در آینده با هماهنگی ارگان‌‏های مربوطه، مواد اولیه غذاها را تغییر دهیم.”

دانشجویان متحصن در ادامه آزادسازی فضای دانشگاه و جلوگیری از تک‌‏صدایی دانشگاه را خواستار شدند.

صادقی خاطرنشان کرد: “محیط دانشگاه باید محیط تضارب آرا باشد و دیدگاه دانشجویان در یک تعامل علمی و بدون فرقه‌‏گرایی مورد توجه قرار گیرد و همه فعالیت‌‏ها باید در چارچوب قانون اجرا شود.” این بخش از سخنان صادقی با شعار “انجمن اسلامی، انجمن اسلامی” همراه شد.

یکی از دانشجویان متحصن گفت: “مدیریت دانشگاه شیراز شش ماه پیش انجمنی تحت عنوان انجمن اسلامی دانشگاه شیراز راه‌‏اندازی کرده و از انجمن اسلامی اصلی دانشگاه شیراز خواسته است تا نام خود را تغییر دهد و تا زمانی که نام این نهاد تغییر نکند، انجمن اجازه فعالیت ندارد.”

در ادامه این تحصن، یکی از دانشجویان خطاب به رییس دانشگاه شیراز، گفت: “شما حتی اجازه نمی‌‏دهید انجمن اسلامی فعالیت کند، با این وجود باید هم منتظر چنین برخوردی باشیم.” وی با بیان اینکه اعتراض به جداسازی سرویس‌‏های حمل‌‏ونقل دختران و پسران یکی دیگر از درخواست‌‏های دانشجویان است، گفت: “دختران در گذشته امنیت نداشتند.”

در پایان این تحصن، دانشجویان اعلام کردند که اگر به خواسته‌‏های صنفی آنها پاسخی داده نشود، همچنان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

پیشینه طرح

وضع مقررات جدید در دانشگاه شیراز بر اساس مرام‌‏نامه اخلاقی دانشجویان انجام گرفته که برای اولین بار در 15 بهمن سال 84 توسط دانشگاه تهران تدوین شد و الگوهای اخلاقی، رفتاری و پوششی را در بر می گیرد. اگر چه این طرح در دانشگاه تهران عملی نشد اما از سال گذشته مسئولان دانشگاههای دیگری از جمله سهند تبریز، علامه طباطبایی، هنر، صنعتی شاهرود، شیراز، شهرکرد، تربیت معلم تهران و مازندران با الگوبرداری از دانشگاه تهران، به صورت جدی به اعمال مقررات محدود کننده پرداختند.

اجرای این طرح از طرف دانشگاهها به حراست دانشگاه ها محول شده است.