از آشتی سیاسی تا نامشروع خواندن مخالفان

نویسنده
شیرین کریمی

» مواضع متناقض سران موتلفه

تنها یک روز پس از انتشار مقاله ای به قلم یک عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی که “آشتی ناپذیری” سیاسی و استفاده طرفین دعوای سیاسی از “ضخامت بازو” را مورد انتقاد قرار داده بود، دبیر کل این حزب سنتی راستگرا، در سخنانی تند علیه مخالفان دولت، آن ها را “غیر مشروع” و “جماعتی پاره پاره” لقب داد که  در “پادگان نبرد نرم آمریکا” قرار دارند. این اظهارات چهار روز پس از دیدار اعضای این حزب با نوه آیت الله خمینی مطرح شد؛ کسی که به دفاع از مواضع سران سیاسی جنبش سبز شهرت دارد.

“تلاش برای برای کنترل و مهار ویروس آنتاگونیسم در فضای سیاسی کشور”، توصیفی است که کاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت  از دلایل دیدار روز جمعه اعضای حزب موتلفه با نوه آیت الله خمینی ارائه داده است. وی در مقاله خود با عنوان “آشتی ناپذیری سیاسی”، می نویسد: “چنین دیدار هایی نه به معنای «آشتی ملی» و «نجات ملی » بلکه  به این معناست که دُز رقابت در داخل را نباید آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و رژیم صهیونیستی با استفاده از عوامل خود در داخل و رسانه‌های جهنمی خود در خارج تعیین کنند. بلکه نخبگان و اضلاع رقابت باید به این مهم توجه کنند که انتخابات یک فرصت برای «تامین» امنیت ملی است نه یک «تهدید» برای کل نظام و انقلاب!”

در علوم سیاسی، عبارت “ آنتاگونیسم” را در معنای “ستیهندگی” به کار می برند. ایمانوئل کانت فیلسوف آلمانی آن را برای “ معاشرت غیراجتماعی انسان‌ها” به کار برد و بعد ها هموطن وی، کارل مارکس آن را به معنای تضاد در “منافع آشتی ناپذیر” توصیف کرد. امری که ناظران سیاسی می گویند پس از انتخابات سال 88 و جابجایی گسترده آرای شهروندان در میان نیروهای سیاسی کشور بروز پیدا کرده و به یک بحران سیاسی در نظام اسلامی منجر شده است.

 

نقد آنتاگونیسم سیاسی

سردبیر رسالت دیدار خود و هم قطارانش در موتلفه با سید حسن خمینی را در راستای گریز از “آنتاگونیسم سیاسی” می داند و خاطرنشان می کند: “ملاقات با یک رجل سیاسی مذهبی که با ما دیدگاه متفاوت و حتی متضاد دارد به معنای پذیرش حرف‌های آ‌نها و یا تبرئه آنها نسبت به خطاهای سیاسی ایشان نیست. اما نفس این دیدارها نوعی خلع‌سلاح دشمن است که طی دو سال گذشته سعی کرده‌اند فضای سیاسی کشور را با آنتاگونیسم سیاسی آلوده کنند.”

در دیدار روز جمعه ی موتلفه با سید حسن خمینی که در جماران برگزار شده بود، محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان قائم مقام و نیز جمعی از اعضای دفتر سیاسی حزب موتلفه حضور داشتند. عکس ها نشان می دهد آن ها پشت سر کسی نماز خوانده اند که پس از خیزش میلیون ها شهروند در اعتراض به انتخاب بحث برانگیز محمود احمدی نژاد، مواضعی همسو با سران جنبش سبز برگزید. نوه آیت الله خمینی حتی در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد شرکت نکرد و بارها به دیدار زندانیان سیاسی رفته است که به جرم حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی بازداشت شده اند.

 

استفاده طرفین از “ضخامت بازو”

در ادامه سرمقاله رسالت، نویسنده از آنچه “اردو کشی خیابانی” در رقابت های سیاسی سال 88 خوانده، انتقاد کرده و گفته است “طرفین” برای اثبات حقانیت خود به جای گفتگو و تعامل سیاسی مقداری از “کلفتی رگ گردن و ضخامت بازو” استفاده کردند. به نظر می آید استفاده از عبارت “طرفین” همزمان متوجه نیروهای مخالف دولت و حامیان دولت است. سپاه و شبه نظامیان بسیج در جریان تظاهرات مسالمت آمیز مخالفان با گشودن آتش به روی معترضان، ده ها تن از شهروندان را در خیابان کشتند. ناظران می گویند این نخستین بار است که به طور تلویحی “ضخامت بازوی” نظام در رویارویی با مخالفان از سوی یک مقام حزب راست گرای سنتی موتلفه مطرح می شود.

 

 مخالفان نامشروع اند

اما 24 ساعت پس از انتشار مقاله رسالت در نقد “آشتی نا پذیری سیاسی” ،  دبیر کل حزب موتلفه با تاختن به ملاقات هفته گذشته محمد خاتمی و عبدالله نوری ، آن ها را به حضور “در پادگان نبرد نرم آمریکا” متهم کرد و گفت: “آقایان برای حضور در انتخابات، بحث تغییر قانون اساسی و نیز آزادی مجرمانی که محکومیت‌های امنیتی دارند را مطرح می‌کنند، آنها باید بدانند اساسا مشروعیت سیاسی آنها پس از حضور در پادگان نبرد نرم آمریکا علیه ملت ایران در سال 88 و سربازی در گروهان دشمن در نزد مردم از بین رفته است.”

محمد خاتمی و عبدالله نوری در دیدار مورد اشاره ی محمد نبی حبیبی ، خواستار آن شده بودند تا برگزاری انتخابات آزاد به گونه ای باشد که تمام فعالان و جریانات سیاسی که دغدغه ای جز حفظ منافع ملی ندارند بتوانند در آن شرکت کنند و انتخاب نهائی توسط مردم صورت گیرد.

این دو چهره شاخص جبهه مخالفان دولت با حمایت از مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی تصریح کرده بودند: “انتخابات آزاد باید بدون دخالت نهادهای امنیتی و نظامی وهمچنین بدون دخالت و تاثیر گذاری مجریان و ناظران در نتیجه ی انتخابات شکل بگیرد.”

اظهاراتی که به مذاق محمد علی حبیبی خوش نیامده است؛ چرا که روز سه شنبه در پایان نشست دبیران حزب مؤتلفه اسلامی، مخالفان را “غیر مشروع ” خوانده و گفته است که “آقایان پس از رفراندوم سراسری 9 دی و 22 بهمن سال 88 از نگاه ملت مشروعیتی ندارند تا در انتخابات شرکت کنند. آنها خود از یک مخالف قانونی به یک مخالف غیرقانونی نزول کردند.”

دبیر کل حزب موتلفه معتقد است نیروهای سیاسی مخالف  باید تلاش خود را در جهت کسب “مشروعیت سیاسی” متمرکز کنند، نه شرط و شروط گذاشتن و “شاخ و شانه” کشیدن برای نظام و مردم. 

 

“گرگ ها موفق شدند”

او در ادامه مواضع خود علیه مخالفان، آنها را طعمه “گرگ های درنده طراحان نبرد نرم آمریکا” نامید و گفت که گرگها “موفق شدند این جماعت را پاره پاره کنند”.

با این حال وی بدون اشاره به حمایت های نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی  از  کسانی که او “غیر مشروع” شان می خواند، ملاقات جمعی از اعضای شورای مرکزی این حزب با وی را در راستای “آرامش فضای سیاسی” دانسته و افزوده است.” ما از این نوع ملاقات‌ها برای تعامل سیاسی و تلطیف و آرامش فضای سیاسی کشور زیاد داریم، برخی از آنها براساس تمایل یک طرف ممکن است رسانه‌ای شود.”

در دو سال گذشته، رسانه های جناح اصولگرا بارها حسن خمینی را به خاطر دفاع از مواضع سران سیاسی و جنبش سبز متهم کرده اند. به ویژه اردبیهشت سال گذشته زمانی که هنوز رهبران سیاسی جنبش سبز به  حصر خانگی نرفته بودند ، سایت های جناح راست به شدت از انتشار عکسی انتقاد کردند که نوه آیت الله خمینی را در کنار میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و موسوی خوئینی ها نشان می داد.

 

“فرش قرمز در کار نیست”

محمد نبی حبیبی دو هفته پیش نیز گفته بود تنها اصلاح طلبانی که با “فتنه گران” مرز مشخص داشته باشند می توانند در انتخابات فعالیت کنند. “فتنه گران” عبارتی است که حامیان رهبر جمهوری اسلامی برای توصیف جنبش مخالفان به کار می برند ، آن ها میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “سران فتنه” می نامند.

به گفته دبیر کل موتلفه، نظام در مقابل کسانی که قصد “برخورد، چالش و براندازی” با آن را داشته باشد، “فرش قرمز پهن نمی کند. وی در نهایت نتیجه گیری کرده بود که “عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات، هیچ صدمه ای به روند انتخابات نخواهد زد.”

این ادعا از آن جهت تامل برانگیز بود که دو ماه پیش از این، وی به خبرگزاری دولت – ایرنا – گفته بود :“ما فرض حضور رقبای جناح دوم خرداد در انتخابات آینده را یک فرض جدی تلقی می کنیم و به همین دلیل وحدت اصول گرایان را با جدیت بیشتری تعقیب می کنیم.”