رابطه مرگ ملک عبدالله و ظهور امام زمان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مرگ پادشاه عربستان در رسانه‌های حکومتی

در حالی که روابط جمهوری اسلامی با عربستان سعودی به دلایل مختلف رو به تیرگی نهاده است٬ در هفته‌ی گذشته انتشار اخباری درباره‌ی مرگ پادشاه این کشور٬ با استقبال رسانه‌های نزدیک به حکومت مواجه شد تا آنجا که سایت وابسته به صدا و سیما این واقعه را “نشانه ظهور قریب الوقوع امام دوازدهم شیعیان” دانست.

خبر مرگ ملک عبدالله که به شکل وسیعی در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی منتشر شد،تنها سه روز بعد٬‌ تکذیب و روشن شد که پادشاه این کشور٬ تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه پاسداران-ـ طی روزهای گذشته با پوشش وسیع اخبار مرگ ملک عبدالله ٬ از وی با عنوان “پادشاهی فرتوت” نام برده که “آخرین حلقه‌ی زنجیره پادشاهی عربستان” است.

فارس همچنین به نقل از “برخی رسانه‌ها” نوشته است که “خبر مرگ شاه سعودی کاملا صحت دارد، اما بدلیل بحران جاری در منطقه عربی و تحولات متعدد و پرتنش در کشورهای مختلف عربی، مقامات سعودی ترجیح می‌دهند، خبرمرگ ملک عبدالله را فعلا منتشر نکنند”.

انتشار اخباری درباره‌ آماده‌باش نیروهای نظامی و امنیتی عربستان نیز باعث شد که این رسانه بنویسد: “دلیل اصلی پشت پرده این حالت آماده‌باش، وخامت حال ملک عبدالله و احتمالا مرگ اوست و دلیل آنکه خبر مرگ یا وخامت حال وی اعلام نمی‌شود، نگرانی آل‌سعود از شعله‌ور شدن آتش انقلاب مردم عربستان سعودی و دچار شدن خاندان سلطنتی به سرنوشت مبارک و بن‌علی است”.

این برای چندمین بار طی سال‌های اخیرست که رسانه‌های نزدیک به حکومت٬ خبر از مرگ پادشاه عربستان می دهند؛خبری که تبدیل به تیتر نخست خبرگزاری فارس نیز می شود.

سایت باشگاه خبرنگاران جوان - وابسته به صدا و سیما - نیز این خبر را پوشش داد و با اشاره به برخی احادیث، از ظهور بلافاصله و قریب الوقوع امام دوازدهم شیعیان خبر داد. شبکه خبری العالم - تلویزیون عرب زبان وابسته به جمهوری‌اسلامی - هم این خبر را پخش کرد.

در همین حال روزنامه کیهان٬ که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود٬ با اختصاص تیتر اول خود به مرگ ملک عبدالله٬ نوشت: “عربستان سعودی در یک سال گذشته همزمان با افزایش اعتراضات مردمی در کشورهای منطقه از جمله بحرین و یمن به این کشورها، نیرو اعزام کرده تا در سرکوب مردم به دولت های منامه و صنعا یاری کند، حال آنکه مقامات سعودی از افزایش اعتراضات داخلی به شدت نگران هستند. همچنین فعالان حقوق بشر و نهادهای بین المللی، عربستان را به دلیل اقدامات سرکوب گرانه به شدت مورد انتقاد قرار داده اند”.

روابط جمهوری اسلامی و عربستان در یک سال گذشته٬ فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. پس از شعله‌ور شدن اعتراضات در بحرین٬ عربستان جمهوری اسلامی را عامل تحریک‌کننده این درگیری‌ها معرفی کرد و هشدار داد که تهدیدها علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تحمل نخواهد کرد.

روابط دو کشور پس از اعدام چند ایرانی در عربستان٬ بیشتر به تیرگی گرایید. تعداد دقیق این اعدام‌شدگان اعلام نشده اما منابع خبری در گزارش‌های مختلف، تعداد آنها را از چهار نفر تا ۱۸ نفر اعلام کرده‌اند. پس از انتشار خبر اعدام این افراد٬ برخی نمایندگان مجلس خواهان اخراج سفیر عربستان سعودی شدند.

آن‌ها همچنین خواستار پاسخ‌گویی علی‌اکبر صالحی٬ وزیرامورخارجه شدند که پیش از این گفته بود عربستان حکم اعدام این افراد را معلق کرده است. پیش از این حسن قشقاوی٬ معاون امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه٬ گفته بود که ۳۸ ایرانی در زندان‌های عربستان در بند هستند.