درخواست پول از هاشمی رفسنجانی

نویسنده
حمید احدی

» نامه مصباح یزدی در سال ۶۹

چند ساعت بعد از آن که تارنمای هاشمی رفسنجانی تصویر نامه ای به دست خط مصباح یزدی را منتشر کرد که نشان می داد وی در سال ۶۹ خواستار ۱۵۰ هزار دلار برای سفر اعضای حوزه علمیه به آمریکا و کانادا کرده است، رسانه های جهانی این را بالا گرفتن دعوایی بین دو جناح کشور بر سر مجلس خبرگان رهبری به حساب آورده و احتمال داده اند که این منافشه و افشاگری ها در ماه های آینده بالا بگیرد.

نامه ای که تارنمای هاشمی منتشر کرده مربوط به زمانی است که وی رییس جمهور بود.

به نوشته سایت العربیه 

ارزش مالی مبلغ ۱۵۰ هزار دلار در سال ۶۹ و سال های پایانی جنگ ایران وعراق بسیار بیشتر از ارزش فعلی این مبلغ بوده است. بسیاری از شاگردان مصباح یزدی تحصیل کرده غرب ، به خصوص کانادا و آمریکا هستند و خود وی نیز چندین مسافرت به این کشورها داشته است.
 خبرگزاری رسا بر خبر افزوده: چندی پیش مصباح یزدی طی سخنانی در دفتر علی خامنه‌ای در قم ، حسن روحانی را احمق خوانده بود و بی‌آنکه نامی از وی ببرد، اضافه کرده گفته “یک عده بی‌سواد می‌خواهند آمریکا و انگلیس را از دست ما ناراحت کنند”.

پیش از آن حسن روحانی هم بدون آن که نام ببرد مصباح یزدی را بی سوادی خوانده بود که به آن چه نمی داند ایراد می گیرد و از دانشگاهیان خواسته بود به این گفته ها پاسخ بدهند. چند روز بعدش مصباح یزدی در سخنانی روحانی از روحانی پرسید اسلامش را از کجا آورده، مدرسه علمیه یا انگلیس. گزارش می شود که پاسخ های روحانی، خشم این روحانی محافظه‌کار را برافروخته به طوری که از ابتدای ماه رمضان وی در سخنرانی‌های خود حملات تندی متوجه روحانی و هاشمی می‌کند.

گفتنی است که روحانی و بزرگان حوزه علمیه قلم سخنانی مربوط به پانزده سال قبل را بزرگ ترین خطای دوران رهبری خامنه ای می دانند همان جایی که وی مصباح را مجتهدی که سرمایه اسلام است خواند و تعبیری را در مورد وی به کار برد که آیت الله خمینی درباره آیت الله سید مرتضی مطهری اولین رییس شورای انقلاب به کار برده بود.

اما از اواخر دوران اصلاحات مصباح یزدی با حضور در صحنه سیاسی و کوشش برای ایجاد یک جناح تندرو و نو محافظه کاران در میدان باشد، حاصل اولین تجربه وی صعود احمدی نژاد بود که مصباح یزدی برای جلب نظر مردم به او وارد جمع تبلیغاتی اش شد اما کوتاه مدتی بعد با آشکار شدن حرکات عجیب احمدی نژاد کوشید با حمایت پنهانی وی را بر سر راه اورد اما همین عمل در آستانه خرداد ۸۸ او را در مقابل روحانیون دیگر قم قرار داد و در نهایت ناجار شد در پایان دوران احمدی نژٰاد با انتقاد از روش های احمدی نژاد خود را از آن انتخاب غلط نجات دهد اما این پایان کار نبود در آستانه انتخابات دکتر لنکرانی وزیر بهداشت اول احمدی نژاد را به عنوان کاندیدای اصلح خود برگزید و او هم عکسی در پوستر تبلیغاتی خود منتشر کرد که او را نشسته دوزانو در برابر آیت الله نشان می داد، اما شورای نگهبان صلاحیت نامزد اصلح او را تایید نکرد و لطمه بزرگی به حیثیت و اعتبار وی به وجود آمد. وی ناگزیر همان تعبیر را نثار سعید جلیلی کرد و او را نامزد پایداری قرار داد که در انتخابات با کسب کمترین آرا باز هم نشان داد که وی در صحنه ارتباط با مردم جایی ندارد. این در حالی بود که نامزد مورد تایید هاشمی رفسنجانی برنده انتخابات در دور اول شد.
مدتی پیش نیز ، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، از احزاب اصلاح‌طلب، تهدید کرده که درباره سفرهای محمدتقی مصباح یزدی به بریتانیا و آمریکا، و جلسه‌های این عضو مجلس خبرگان رهبری در این کشورها و پرونده او افشاگری خواهد کرد.
رسا نوشته:
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در شمار روحانیون محافظه‌کار منتقد دولت حسن روحانی به شمار می آید. برخی اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت ایران از او به عنوان تئوریسین خشونت دینی در کشور نام می‌برند. هرچند آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از مصباح یزدی به عنوان فقیه، فیلسوف و دانشمند بزرگ اسلامی که شخصاً به وی ارادت دارد و در معرض تخریب دشمنان قرار گرفته نام برده‌است.

رسانه های خارجی اظهار نظر کرده اند که انتشار نامه درخواست کمک مصاح یزدی از هاشمی رفسنجانی بخش اول از افشاگری هایی است که در روزهای آینده درباره رهبر جبهه پایداری به عمل خواهد آمد