اسرائیل در ایران و لبنان یک بازنده است

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از منطقه

اگرچه اسرائیل می گوید، به تمامی اهداف خود از حمله به غزه دست یافته است، اما حامیان فلسطین دوست ندارند اعتراف کنند که اسرائیل از این حمله چیزی جز ضربه زدن به جان و مال غیرنظامیان و آلت های دست دولت مستقل فلسطین به دست آورده است.

صلاح صلاح از نمایندگان مجلس ملی فلسطین دربارۀ پایان ناپایدار این درگیری می گوید، “این درگیری یک شکست نیست، بلکه یک پیروزی برای مقاومت و مردم غزه است. آنها پس از سه هفته بمباران شدن، تسلیم نشدند و دست از شلیک موشک برنداشتند. آن ها هنوز دارند می جنگند.”

صلاح در ادامه افزود، “اسرائیل اعلام آتش بس کرد؛ این بدین معناست که آنها شکست خورده اند. آنها نمی توانستند حماس را نابود کنند. آنها نمی توانستند جلوی موشک های آنها را بگیرند. آنها چه چیزی را ثابت کردند غیر از اینکه می توانند همه چیز را نابود کنند؟”

علی فیاد مدیر مرکز مشاورۀ اسناد و مطالعات، هستۀ متفکران حزب الله، می گوید، حماس فقط با ادامۀ ایستادگی و پرتاب موشک به اسرائیل پیروز شد. فیاد می گوید، تصور ما این است که حماس قوی تر خواهد شد.

فیاد معتقد است، یک نتیجۀ جنگ و شکست برای اسرائیل و متحدانش، ظهور رقیبی به نام “اتحادیۀ دوحه” برای اتحادیۀ عرب است، این موضوع اشاره دارد به نشست هفتۀ گذشته در قطر که بدون حضور کشورهای عربی حامی آمریکا مانند مصر و عربستان سعودی انجام گرفت.

فیاد می گوید، “انتظار داریم این موضوع منجر به تغییر توازن منطقه شود. ما دیگر نمی توانیم دربارۀ یک نظام منطقه ای صحبت کنیم. ما اکنون دو نظام (منطقه ای) داریم. این باعث خواهد شد ائتلاف میانه روی حامی آمریکا ضعیف و ضعیف تر شود.”

فیاد خاطر نشان کرد، این جنگ در عین حال به فرآیند صلح آمریکا در منطقه، که تهران و حزب الله به شدت با آن مخالفند، لطمه زده است. او می گوید، “راهی برای عادی سازی روابط با اسرائیل در منطقه وجود ندارد. اعراب و مسلمانان عصبانی تر شده اند و صلح یا هرگونه سازش با اسرائیل را رد می کنند.”

به رغم اعلام آتش بس ناپایدار، مقامات ایران همچنان دربارۀ غزه حرف های تحریک آمیز می زنند و این آتش بس را نشانۀ شکست اسرائیل در دستیابی به اهداف خود می دانند. مقامات و نمایندگان مجلس ایران علنا ً به اعراب و مسلمانان تأکید کردند برای دنبال کردن موضوع غزه در شورای امنیت سازمان ملل بر دولت های خود فشار آورند.

آنها همچنین با اعلام این که کشورهای عربی حامی آمریکا اقدام کافی برای مخالفت با اسرائیل انجام نداده اند، این کشورها را به باد انتقاد گرفته اند. این خود نشانۀ آن است که تهران هنوز تمایلی ندارد تنش های میان دو جبهه ای را که در خاورمیانه ظاهر شده اند– یکی به رهبری ایران و سوریه و دیگری به رهبر مصر و عربستان سعودی – کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا ذاکر اصفهانی مشاور احمدی نژاد در امر سیاست خارجی می گوید، “مصر، عربستان سعودی و اردن در واقع از ظالم حمایت کرده اند.”

اسرائیل و متحدانش امیدوارند که از خطراتی مانند بازسازی مجدد لبنان پس از جنگ 2006 جلوگیری کنند، جنگی که در آن حزب الله و تهران اعتبار بیشترین تلاش های بازسازی در مناطق جنوبی لبنان را که توسط حملات هوایی اسرائیل ویران شد، به خود اختصاص دادند.

اما به نظر می رسد ایران آمادۀ کمک برای بازسازی غزه است. به گزارش ایرنا، احمدی نژاد در یک گفتگوی تلفنی به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفته است، دو کشور “موظفند به ملت فلسطین کمک کنند و زمینۀ مساعدی را برای ادامۀ زندگی در خور آن ها برایشان فراهم آورند.”

منبع: لوس آنجلس تایمز، 20 ژانویه