فیل در لوزان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

به نظرم اکثر آدمهایی که درباره بیانیه لوزان نظر دادند، در واقع درباره چیزی نظر دادند که فکر می کنند در لوزان اتفاق افتاده است. و چیزی که اتفاق افتاده با چیزی که ما فکر می کنیم باید اتفاق می افتاد فرق دارد. مواضع زیر اعلام شد:

سردار فیروزآبادی به خامنه ای نوشت: “پیروزی بزرگ ایران را در لوزان به رهبری تبریک می گوئیم و از آقای روحانی و ظریف تشکر می کنیم.”

رجانیوز گفت: “شکست بزرگ هیات مذاکرات در لوزان را به آیت الله مصباح یزدی، خانواده شهدا، مرکز انتقال خون و طلاب پاره وقت کوبایی تسلیت گفته، ای خاک بر سر ما.”

سردار جوانی هم گفت: “غرب در لوزان تسلیم اراده ملت ما شد و در هزار سال گذشته هیچ کس در لوزان تسلیم اراده ملت ما نشده بود.”

مرتضی نبوی هم که هر شش ماه سه تا جمله نذر دارد که بگوید، اظهار داشت: “ما در لوزان تسلیم غرب شدیم و متن آمریکا درباره لوزان تحقیر آمیز است.” وی توضیح داد: “البته من خودم متن آمریکایی را نخواندم، و کسی را هم نمی شناسم که آن متن را خوانده باشد، ولی از همان بچگی می دانستم این متن تحقیرآمیز خواهد بود، چون مادرم همیشه با وضو به من شیر می داد.”

شریعتمداری هم قبل از اینکه بیانیه لوزان صادر شود، گفت: “ما در بیانیه ای که صادر خواهد شد اسب مان را خواهیم داد و زین اسب خواهیم گرفت.” و این بزرگترین شکستی است که در معامله زین و اسب در طول تاریخ صورت گرفته و حضرت علی معمولا همیشه کوله پشتی می داد و شتر می گرفت، آیا این بود آرمانهای امام راحل. و اگر کسی از درد این زین بمیرد بر او حرجی نیست.

هاشمی رفسنجانی هم گفت: “در لوزان ما پیشرفت بزرگی داشتیم. یادم هست که امام راحل همیشه می گفت، اکبر! اگر یک زمانی به لوزان رفتی حتما پیشرفت بزرگی بکن.” انجام پیشرفت های بزرگ از خصائل مهم امام راحل بود.

برادر رسائی که می ترسد اگر اوضاع عادی شود با آگاه شدن مردم دیگر او را به نزدیکای مجلس راه ندهند و مجبور باشد بدهکاری بانکی خودش را پس بدهد و از حالا حالش خراب است، با همان حالت نیم لبخند- نیم عصبی اظهار داشت:  ما همه چیز را باختیم، در لوزان غربی ها قانون اساسی را هم عوض کردند و شورای نگهبان را تغییر دادند. “حالا هم که به مذاکره کردن معتاد شدند و می خواهند بروند توافقنامه را هم بنویسند. هی دولت به خودش تبریک می گوید.” اگر راست می گویند افرادی مثل خاتمی به دولت تبریک بگویند تا هر رسانه ای که تبریکات را چاپ می کند تعطیل کنیم.” حالا این ننگ را کجا ببریم که وقتی احمدی نژاد به عراق و برزیل سفر می کرد، هیچ کس به استقبالش نمی آمد و مثل امام حسین همیشه تنها بود، اما وقتی جواد ظریف به لوزان رفت، همه از او استقبال کردند.” آیا کسی هست مرا یاری دهد؟

برادر مطهری هم گفت: “کلیه جریان توافق زیر نظر رهبری و با اجازه ایشان صورت گرفت و هیات مذاکره کاملا نمایندگی رهبری را می کرد.”

برادر کریمی قدوسی، عضو عالیرتبه هیات بزن و ببند مجلس هم گفت: “ در جلسه ای که رهبری و آقای ظریف در آن بودند، رهبری از آقای ظریف گله کرد. البته من در آن جلسه نبودم، خود آقای ظریف هم گفته رهبری از من گله نکرد، کسی را هم نمی شناسم که چیزی از آن جلسه گفته باشد، ولی مطمئنم که رهبری باید در آن جلسه از آقای ظریف گله کرده باشد.” بالاخره هر چه باشد رهبری حق ندارد آن چیزهایی را که ما فکر می کنیم درست است انجام ندهد.

برادر ترقی هم اعلام کرد که “دولت به جای اینکه بگوید بردهای غرب در بیانیه لوزان را ذکر کند، همه اش درباره چیزهایی که به دست آوردیم حرف می زند. اصلا بیخود کردی به دست آوردی. ما توی دهن دولت و لوزان می زنیم. مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر خاور دور…”

در کل نمایندگان مجلس، جبهه پایداری، جبهه پاچه خاری و سایر محافل مربوطه فعلا با اصرار فراوان سعی می کنند به رهبری بفهمانند که در لوزان چه اتفاقات بدی افتاده است، رهبری هم که خودش در جریان است، فعلا به دلیل بی چادر بودن مدتهاست خانه نشین شده است. احتمال می رود این دعواها تا مدتها ادامه داشته باشد.

 

ورزش خانوادگی

صبح شنبه قبل وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت که خانواده ها در سال آینده می توانند به ورزشگاههای بروند، اما عصر یکشنبه یکی از وزارتخانه های دیگر اظهار داشت که چنین تصمیمی گرفته نشده و خانواده ها بهتر است در خانه خودشان مسابقات را تماشا کنند و بیخودی به ورزشگاه نروند. یکی از متخصصان ورزشهای سالنی گفت: “با توجه به این که ورزشکاران موقع بازی بو می دهند، اصولا حضور خواهران خوشبوی ما توهین به شخصیت آنهاست.” در همین راستا وزارت ورزش و بیخ دیواری و امور خیریه اعلام کرد: “برنامه ما در سال آینده ورود خانواده ها در ورزشگاههاست. اما برای این کار اولویت هایی را در نظر گرفتیم که در هر ورزشی گروه خاصی بتوانند شرکت کنند.”

ورزش کشتی و وزنه برداری و هنرهای رزمی: در این ورزش ها که مردها همدیگر را فشار می دهند و می مالند و از سروکول هم بالا می روند، ورود خواهران بین پنج سال و ۶۵ سال ممنوع است، ولی آن‌ها می‌توانند با خیال راحت در خانه‌‌هایشان بنشینند و ورزش را از تلویزیون ببینند، البته باید تعهد بدهند که از فاصله یک متری کمتر به تلویزیون ننشینند.

ورزش شنا و ورزشهای بدون لباس: ورود کلیه خواهران، برادران، مادران، پسرخاله و عمه و عمو در سالن تا اطلاع ثانوی ممنوع است. زمان اطلاع ثانوی هم نامعلوم است. اما کلیه خواهران و غیره می‌توانند به خانه بروند و از تلویزیون مسابقات را تماشا کنند، البته مسابقاتی که نشان داده خواهد شد، مسابقات شنا نیست، چون تصاویر این مسابقات کلا ایراد دارد، ولی به جای آن می‌توانند مسابقات تیراندازی و گلف که برای سلامتی خواهران خیلی مفید است تماشا کنند.

ورزش والیبال و بسکتبال: برای حفظ وحدت میان اقشار مختلف جامعه ایران، کلیه خواهران و مادران به اتفاق بقیه اعضای خانواده می‌توانند در سال جاری برای تماشای مسابقات والیبال و بسکتبال به استادیوم بروند. اما برای رعایت ادب اسلامی و مسائل ناموسی مهم دیگر، خانواده‌های محترم می‌توانند در اتاق‌های کوچک دو در سه و سه در چهار در طبقه دوم ورزشگاه که مخصوص خانواده هاست و به انواع تخمه و چس فیل و بادام هندی مجهز می‌باشد حضور به هم رسانده و از تلویزیون‌های‌‌ همان جا مسابقات مذکور را تماشا کنند.

ورزش فوتبال: کلیه خواهران و بانوان عضو خانواده می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، سند ازدواج، سند منگوله دار خانه یا قرارداد اجاره منزل، به استادیوم مراجعه کنند. تغییر جنسیت پیش از ورود به استادیوم الزامی است و از محل تغییر داده شده باید عکس و چهار کپی گواهی تغییر جنسیت ارائه شود.

در حال حاضر قانونگذاران در حال تدوین قوانین بقیه ورزشگاه‌ها هستند، اما قول ندادند که بقیه قوانین در فاصله کمی مثلا کمتر از ۲۶ سال به نتیجه برسد.