بابک زنجانی رانت خوار و تخلف وی محرز است

نویسنده
فیروزه متین

» اسامی وزیران احمدی نژاد در پرونده "بسیجی اقتصادی"

به فاصله یک روز پس از آنکه، غلامحسین محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران اعلام کرد وزارت نفت که بیش از ۱۳ هزار میلیارد دلار از پولش در اختیار بابک زنجانی است از وی شکایت نکرده، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد و ابعاد جدیدی از تخلف این فرد که خود را “بسیجی اقتصادی” معرفی می کند فاش کرد.

به گزارش روزنامه شرق، امیرعباس سلطانی فر مسئول پیگیری پرونده تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نفت در دوران احمدی نژاد،به شرق گفته است که این هیات بر روی دوران زمامداری رستم قاسمی تمرکز دارد؛ دورانی که شاهرگ حیاتی اقتصاد ایران در دست یک سردار سپاه بود.

وی گفته است: “صحبت از بدهی ۱۳ ‌هزار‌ میلیارد تومانی بابک زنجانی به وزارت نفت است، فکر کنید برای اختلاس سه‌ هزار‌میلیارد تومانی چه جار و جنجال رسانه‌ای به پا کرد؛ حالا حرف ۱۳‌ هزار‌ میلیارد تومان مطرح است. تخلف در فروش نفت بر اساس اسناد به‌دست‌آمده، قابل اثبات است. در این تخلف بسیاری از جمله شرکت ملی نفت و وزارت نفت سهیم هستند. در این پرونده تخلف بابک زنجانی قطعی است”.

 او افزوده است: “تا به حال دو، سه جلسه خدمت ایشان بودیم. زنجانی فرافکنی می‌کند و به جای پاسخ به ابهام‌ها و بدهی‌ها مدام اسامی بانک‌ها را ردیف می‌کند و اینکه بانک‌ها مقصر هستند، از بانک ملی گرفته تا بانک مسکن و مرکزی همه را مقصر می‌داند. البته برخی بانک‌ها سهل‌انگاری کرده‌اند اما فرافکنی پاسخ نمی‌شود. زنجانی نه‌تنها ادعا می‌کند، بدهی ندارد، تازه ادعای طلب هم دارد. مدعی است تمام سرمایه‌اش را به‌خاطر کشور گرو گذاشته و حالا بخشی از آن را از دست داده. جمع‌بندی درباره پرونده او نیازمند برگزاری چند جلسه متمرکز با حضور بانک‌هایی است که اسامی‌شان به میان آمده و هنوز در این پرونده شفاف‏‌سازی لازم صورت نگرفته.اجازه بدهید، نامی از نهادهای دیگر نبرم، امکان دارد برخی خودشان را آماده‌تر کنند.شکی در برخورداری ایشان از رانت وجود ندارد، هر مغز متفکری می‌فهمد که آدمی به سن‌وسال بابک زنجانی با هر بهره هوشی نمی‌توانسته امروز به اینجا برسد، بدون‌شک تشکیلات مافیایی در کنار ایشان وجود داشته. این افرادی که هستند، برخی را علم می‌کنند، زنجانی در این تخلف‌ها تنها نبوده و تشکیلات مافیایی او را همراهی می‌کرده”.

او در ادامه گفته: “متاسفانه دستگاه‌های امنیتی، آقای زنجانی را تایید کرده بودند. البته بحث فراتر از تایید دستگاه‌های امنیتی است، چهار وزیر دوران آقای احمدی‌نژاد، ایشان را تایید کرده بودند، سردار قاسمی، وزیر نفت، وزیر دارایی، وزیر امورخارجه و وزیر صنایع‌ و معادن. البته تاییدیه آقای بهمنی، رییس بانک‌ مرکزی هم شامل حال ایشان شده. اما همه اینها در حد کاغذ است، نه اینکه پولی در حساب‌ها باشد. در ماجرای حمایت از بابک زنجانی کارهای عجیب و غریبی صورت گرفته و به هر حال آقایانی که در قضیه حضور داشته و پشتوانه قوی بوده‌اند باید شناسایی شوند. برخی مسایل نیز اجازه بدهید این سربسته باشد و در یکی، دو جلسه آینده جزییات را برای مردم بگوییم. پرونده مربوط به این دو تحقیق و تفحص بسیار پیچیده است و بایستی جلسات متعددی پیرامون آن برگزار شود. تخلفات در دوره‌های گذشته صورت گرفته که باید برای اظهارنظر درباره آن اسناد را کامل کرد”.

این تند ترین و شفاف ترین اظهارات یک مقام مسئول در حکومت ایران بر علیه بابک زنجانی است.

همزمان علی مروی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم به این روزنامه گفته باید جلسه‌ای به منظور رفع ابهامات بین وزارت نفت و اعضای کمیسیون انرژی برگزار شود: “اعضای کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد دولت دهم درزمینه فروش نفت، تاخیر در اجرای فازهای پارس‌جنوبی و عدم استفاده از نیروهای بومی در مناطق نفتی گلایه دارند. آنها در حالی بحث تحقیق و تفحص از نحوه مدیریت وزارتخانه نفت را پیش می‌کشند که اغلب مدیران این وزارتخانه طی دو ماه گذشته تغییر کرده‌اند. فروش نفت که تحت مدیریت محمدعلی خطیبی به‌فروش می‌رسید، تقریبا دو ماهی است که به مدیران دیگری سپرده شده و در عین حال مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز که پاسخگوی عملکرد صورت‌گرفته در منطقه پارس‌جنوبی بود، تغییر یافته و در حال حاضر جوادی مدیرعامل یکی از شرکت‌های پیمانکاری نفت بر این سمت تکیه زده است. بنابراین در شرایط فعلی تحقیق و تفحص از وزارتخانه نفت به معنای پاسخ‌گرفتن از مدیرانی است که هیچ‌گونه نقشی در عملکرد دیروز نفت نداشته‌اند”.

او همچنین گفته است: “بابک زنجانی یک تشکیلات مافیایی در حوزه نفت دارد”.

گفتنی ست، غلامحسین محسنی اژه ای درباره پرونده وی گفته بود: “تاکنون ۱۳ نفر از بابک زنجانی به خاطر گود برداری در خیابان ایران زمین شکایت کرده‌اند و چون بحث شکایت شاکی خصوصی مطرح است اگر طرفین با هم به تفاهم برسند موضوع منتفی خواهد شد. از سوی شرکت نفت شکایتی از بابک زنجانی نشده است”.

دو هفته قبل مجله تجارت فردا در گفت و گو با ۴ تن از مدیران بانک مرکزی در زمان تصدی محسن نوربخش، که بابک زنجانی خود را راننده وی معرفی کرده و مدعی شده بود از طریق حمایت های نوربخش ثروتمند شده است، دروغ وی را افشاء کرد.

این مدیران از هر گونه حضور وی در بانک مرکزی چه به عنوان راننده، چه به عنوان کارگزار بورس دلار ابراز بی اطلاعی کرده بودند.

این روزها، بابک زنجانی حضور خود در برنامه های خبرساز را افزایش داده تا مگر از این طریق، ماجرای رانت خواری خود را تحت الشعاع قرار دهد.

او در همین راستا دیروز و پس از افشاگری روزنامه شرق، خواستار خرید باشگاه پرسپولیس شد!