تکذیب خبر حمله به تأسیسات صنعتی

نویسنده

» گزارش اشپیگل:

پس از اینکه یکی از مسؤولان ایرانی گفت طی ماه های اخیر حملات کامپیوتری علیه یک شرکت برق در جنوب کشور انجام شده، این اظهارات مورد تکذیب قرار گرفت.

 جمهوری اسلامی پس از تنها چند ساعت، اخبار خود را در مورد یک حمله کامپیوتری در جنوب کشور تکذیب کرد. علی اکبر اخوان، مدیر سازمان پدافند غیرعامل هرمزگان به عنوان واحدی برای مبارزه با حملات کامپیوتری، دراین خصوص گفته بود: “دشمنان ایران به طور مرتب ازطریق شبکه های اینترنتی به تأسیسات صنعتی کشور حمله می کنند تا در عملکرد آنها ایجاد اختلال کنند.” او سپس در تلویزیون دولتی گفت که تنها به این موضوع اشاره کرده که مسؤولان قادرند چنین حملاتی را خنثی سازند و درواقع اظهارات او به اشتباه تعبیر شده است.  

استان هرمزگان در کنار تنگه هرمز قرار گرفته و از این حیث نقش مهمی در صادرات نفت کشور دارد.

اخوان در مورد ویروسی که از نوع استاکس نت است گفت که “حتی به برخی از شرکت های صنعتی استان هرمزگان نیز نفوذ کرده”. و سپس افزود که “ پیشروی این ویروس توسط هکرهای زبده هرمزگان متوقف شده است”. او حتی به یکی از شرکت هایی که قربانی این حمله کامپیوتری قرار گرفته اشاره کرد: شرکت توانیر هرمزگان.

 به گزارش نیویورک تایمز و اشپیگل، احتمالاً استاکس نت و ویروس های دیگری که از همان خانواده اند ازسوی دستگاه های اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده و اسراییل ساخته شده اند. محققان شرکت مشهور کاسپرسکای که در زمینه تولید نرم افزارهای ضدویروس فعالیت می کنند دراین خصوص می گویند: “ما احتمالاً فقط توانسته ایم پوسته ابتدایی این عملیات جاسوسی گسترده را که در خاورمیانه درحال پیشروی است کدگشایی کنیم.”

ازسوی دیگر، ایالات متحده نیز ایران را به انجام برخی حملات کامپیوتری در گذشته متهم نمود. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، هکرهای ایرانی را مسؤول حملات کامپیوتری به بانک ها و گروه های نفتی ایالات متحده در خلیج فارس در ماه اکتبر دانست.

منبع: اشپیگل، ۲۷ دسامبر