آماده شدن برای جنگ با کدام دشمن

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره تجهیز ارتش عراق

تاماس اردبرینک

سربازان لشکر دوم عراق همگی در حالی که دست های خود را به هم می مالیدند برای گرفتن عکس با آخرین سلاحی که نیروهای آمریکا در اختیار آنان قرار داده گردهم آمدند. این سلاح ها که قدرت می آورد در نهایت برای جنگ عراق با کدام دشمن است؟

در وسط یک انبار اسلحه در یک پادگان ارتش عراق یک توپ عظیم ام 198 هوویتزر قرار گرفته است. برای سربازان عراقی، که در جستجوی جلب پشتیبانی و احترام مردم هستند، رسیدن این سلاح  جدید ساخت آمریکا قدمی بزرگ در راه افتخار نظامی محسوب می شود.

علی هادی، 42 ساله، که در این لشکر متخصص سلاح های سنگین است گفت: “این سلاحی بسیار پیشرفته و قوی است. اوضاع حتما بهتر می شود.”

این توپ 155 میلیمتری جدید بخشی از برنامه چندین میلیارد دلاری ارتقا سطح کیفی سلاح های ارتش عراق پیش از خروج نیروهای آمریکا از این کشور در تاریخ 31 دسامبر سال جاری است. از جمله سایر تجهیزات نظامی ارسالی به عراق تانک ام 1 آ 1 آبرامز،  نفربر ام 113 و قایق های گشتی است.

در کشوری که هنوز داشتن اسلحه بزرگتر افتخارآفرین و به معنی پیروزی است، کاهش توان نظامی ارتش عراق پس از خروج نیروهای آمریکا همواره به چشم یک معضل نگریسته می شد. سرهنگ علا عبداریدا، از لشکر دوم می گوید: بدون آمریکایی ها من نمی توانم از کشورم دفاع کنم.

وی گفت: “توپخانه جدید تضمین می کند که ارتش عراق از سایر ارتش ها کمتر نباشد.”

در دوره صدام حسین، توپخانه ارتش عراق یکی از بهترین زرادخانه های خاورمیانه به حساب می آمد، که پشتوانه نیروی نظامی عراق در حمله به ایران در سال 1980 محسوب می شد. در جنگ 1991 خلیج فارس و اشغال عراق در سال 2003 ، همواره بیم آن می رفت که صدام حسین توپخانه خود را به کلاهک های شیمیایی مجهز کند؛ نگرانی که معلوم شد پایه ای نداشته است.

در نهایت توپخانه عراق در برابر جنگنده های آمریکایی، و تانک ها و توپخانه آنها ناتوان ماند و سلاح های سنگین آن در جنگ سال 2003 نابود شد. به گفته مقامات ارتش عراق آنچه از این سلاح ها باقی ماند یا غیر قابل استفاده بود و یا فاقد لاوزم یدکی و ومهمات ضروری بود.

بنابراین ارتش عراق پس از صدام حسین تنها به سلاح های میانه و کوچک اتکا می کرد. از آنجا که اکنون عراق فاقد نیروی هوایی وجنگنده  است وسیستم موشکی نیز ندارد، متخصصین معتقدند توان این کشور در مقابله با تهاجم دشمن مورد تردید است.

اولین توپ های هوویتزر بهار امسال به عراق رسید و سربازان گردان بیست و پنجم توپخانه ارتش آمریکا اکنون کار تعلیم سربازان عراقی را در دیاله، در شرق بغداد، به اتمام رسانده اند. آموزش سربازان مناطق شمالی عراق نیز از روز دوشنبه شروع می شود.

مقامات ارتش آمریکا گفتند هرچند برخی از عملیات توپ های هوویتزر جزو اسناد طبقه بندی شده محسوب می شود ولی برد فعلی آنها، که با یک سیستم کامپیوتری هدایت می شود تا 13 مایل است که سه برابر توان فعلی خمپاره های ارتش عراق است.

مقامات ارتش آمریکا گفتند این سلاح “دامنه تخریب کشنده”ای معادل 100 فوت  و پرتاب ترکش تا 500 فوت است. یک مقام ارتش عراق گفت نیروی تخریب این توپ به مراتب بیش از ارتش صدام حسین است.

مقامات نظامی آمریکا گفتند هرچند ارتش صدام حسین 3000 توپ ساخت روسیه در اختیار داشت ولی سربازان او دارای توان و تخصص استفاده از آنان را نداشتند.

منبع: واشنگتن پست- 14 ژوئن