گفت وگو♦ تلویزیون

نویسنده
مهدی کیانیان

‏مهران رجبی یکی از بازیگرانی ست که دیر به جامعه سینمایی و هنری کشور معرفی شد. اما خیلی زود به خاطر ‏تسلطش بر نقش ها و طنز نهفته در کلامش، جایگاه بسیار مناسبی برای خود در سینما و تلویزیون دست و پا کرد. ‏به بهانه حضور او در مجموعه “ سه در چهار” گفت و گویی با او انجام داده ایم. ‏

mehranrajabib.jpg

گفت و گو با مهران رجبی ‏

همه سریع از کوره درمی روند !!!‏

درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

فعلا درحال بازی در پروژه ای نیستم. البته یکی دو پیشنهادی شده است که درحال خواندن فیلمنامه آنها هستم. این ‏راهم بگویم که در سال گذشته بسیار پر کار بوده ام وبه جرات می توانم بگویم سال گذشته پرکارترین سال کاری ‏من بود. ‏

چه شد که بازی در نقش سیروس در مجموعه سه در چهار را پذیرفتید ؟

وقتی فیلمنامه را برای مطالعه به من دادند. قرار بود نقش دیگری را بازی کنم اما من پس از مطالعه از نقش ‏سیروس خوشم آمد. و طی گفت و گویی که با مجید صالحی داشتم او هم موافقت کرد که بنده نقش سیروس را بازی ‏کنم. در واقع سیروس برای من جای کار بسیاری داشت و به همین علت بازی در این سریال را پذیرفتم. ‏

مخاطب بیشتر از شما بازی در ژانرها و نقش های طنز را دیده است. آیا قصد ندارید بازی در گونه ‏های دیگر داستانی را هم تجربه کنید ؟

بله. مطمئنا دوست دارم که این اتفاق بیفتد، اما متاسفانه اکثر فیلمنامه هایی که پیشنهاد می شود یک شکل است. یک ‏عادت بدی که در سینما و تلویزیون وجود دارد این است که اگر یک بازیگر در یک نقش بدرخشد و خوب بازی ‏کند در کارهای بعدی فقط نقش هایی همانند همان نقش قبلی را به شما پیشنهاد می دهند، زیرا شما به عنوان بازیگر ‏یک بار امتحان خود را درآن نقش پس داده اید. بنابراین تهیه کنندگان ترجیح می دهند که ریسک نکنند. ‏

لحظاتی در بازی شما در “سه در چهار” دیده می شود که گویا شما علاوه بر دیالوگ های متن به ‏صورت بداهه دیالوگ می گویید. چقدر در این کار از بداهه استفاده کردید و آیا کارگردان چنین آزادی عملی به ‏شما می داد ؟

به نکته جالبی اشاره کردید. ما قبل از اینکه هر صحنه را کار کنیم چند بار آن را تمرین می کردیم و سپس اجرای ‏نهایی را جلوی دوربین می رفت. اما همیشه این آزادی و اعتماد از جانب کارگردان به ما داده می شد که اگر در ‏چهارچوب داستان و متناسب با صحنه حرکت و یا دیالوگی به ذهن مان می رسید، اجرا می کردیم. به نظر من ‏بداهه یکی از شرط های لازم یک کار خلاقه طنز است. و اگر نباشد آن ارتباط صمیمی که باید میان شخصیت ها ‏به وجود بیاید، از بین می رود. و تماشاگر با کار ارتباط برقرار نمی کند. ‏

چقدر به ساخت چنین مجموعه هایی با رویکرد اجتماعی که برخی از معضلات جامعه را به بوته نقد ‏می کشند، موافقید؟

خیلی، ببینید به نظر من در چند ساله گذشته یک سیاست جدیدی در راستای پرداختن به این مقوله در تلویزیون به ‏وجود آمده است. اما هنوز موضوعات و مسائل زیادی هستند که فرصت پرداخت به آنها پیدا نشده است و یا اینکه ‏تولید کنندگان به سراغ چنین سوژه هایی نرفته اند. معضلی که این دو خانواده در این مجموعه با آن دست به ‏گریبانند معضل اکثریت مردم ماست. وقتی چنین موضوعاتی دستمایه ساخت مجموعه ای قرارگیرد آنگاه با استقبال ‏کم نظیر تماشاگران مواجه می شویم. ‏

با توجه به اینکه بیشترین فعالیت شما در زمینه طنز است، اگر بازی دریک کار روتین و نود شبی به ‏شما پیشنهاد شود آن را قبول می کنید ؟

بستگی دارد. اگر مجموعه از فیلمنامه قوی و محکمی برخوردار باشد و کارگردان توانمندی بخواهد آن را ‏کارگردانی کند. بله، می پذیرم. ‏

به نظر شما چرا وقتی قشری از جامعه از دریچه طنز به نقد کشیده می شود، آن طیف مورد نظر ‏ظرفیت پذیرش نقد را ندارند؟

به یک دلیل خیلی ساده، آن هم این است که ما در این سال ها کمتر در این زمنیه فرهنگ سازی کرده ایم. اگر ما ‏در قالب یک مجموعه یا فیلم طنز از یک شغل، صنف و… نقد می کنیم. منظورمان کلیه افراد شاغل درآن حرفه ‏نیست. متاسفانه آستانه صبر افراد در جامعه ما بسیار پایین آمده است و همه سریع از کوره درمی روند. ‏