ضبط تصاویر تظاهرات دولتی با موبایل!

نویسنده
نازنین کامدار

» تلاش تلویزیون برای رقابت با فیلم های شهروندان معترض

با وجود انتشار فیلم ها و گزارش های گوناگون از تجمعات مختلف دانشجویان معترض در دانشگاه های سراسر ایران، تلویزیون دولتی ایران در دو بخش خبری شامگاهی ساعت ۲۱ و نیز مجه خبری مشهور به ۲۰:۳۰، گزارشی را با عنوان “تجمع اعتراض آمیز ضد آمریکایی جنبش دانشجویی” از مراسم دیروز در دانشگاه تهران پخش کرد و مدعی شد: “هزاران دانشجوی عاشق ولایت فقیه و نظام، صحن دانشگاه تهران را در روز ۱۶ آذر به میدان ابراز انزجار از منافقین جدید و حامیانشان یعنی دولت خبیث انگلیس و شیطان بزرگ یعنی آمریکا تبدیل کردند”.

بخش خبری ۲۰:۳۰ در گزارش خود تصاویری از تجمع سازماندهی شده عوامل بسیج دانشجویی را پخش کرد که طی آن تمامی شرکت کنندگان پرچم های یک شکل و پلاکاردهایی با آرم “سازمان تبلیغات اسلامی” حمل می کردند.

گزارشگر صدا و سیما برای واقعی جلوه دادن و طبیعی تر کردن گزارش خود، با وجود در اختیار داشتن دوربین های حرفه ای، این تصاویر را به سبک تصاویری که در ماه های اخیر از اعتراضات مردمی بر روی وبسایت هایی چون “یو تیوب” قرار داده شده، با دوربین موبایل ضبط کرده بود.

 بخش خبری ۲۰:۳۰ همزمان با پخش این تصاویر که در برخی لحظات در پس زمینه آنها شعار مخالفان از جمله “ما اهل کوفه نیستیم- پشت یزید بایستیم” شنیده می شد، به نقل از گزارشگر اش مدعی شد: “حضور خودجوش دانشجویان آزادیخواه ایران، بار دیگر اقتدار جنبش دانشجویی و عزم آنان بر مخالفت و ابراز انزجار از استکبار جهانی را به نمایش گذاشت”.

این ادعای گزارشگر ۲۰:۳۰ در حالی بود که بنا به گفته شاهدان عینی و نیز فیلم های غیر حرفه ای حاضران در دانشگاه تهران، تظاهرات سازمان یافته نیروی بسیج دانشجویی با اعتراض شدید دانشجویان در دانشگاه تهران مواجه شده است.

در بخش دیگری از گزارش دولتی ۲۰:۳۰، گزارشگر به “تجمع حدود ۵۰ نفر که می خواستند صدای یکپارچه جنبش دانشجویی را مخدوش کنند” اشاره کرد و تصاویری را که بارها تقطیع شده بود، از تظاهرات مخالفان پخش کرد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش، که با زیر نویس “مظلومیت امام و…” همراه بود، تصویری از پوستر آیت الله خمینی نشان داده شد که گوشه هایی از آن پاره شده و یک اسکناس هزارتومانی نیز به آن ضمیمه شده بود.

گفتنی است در لحظه پخش این تصویر، گزارشگر مدعی شد: “آنهایی که ادعای خط امامی بودن دارند، دیروز ماهیت آمریکایی خود را به نمایش گذاشتند و چهره حقیقی خود را برای ملت ایران آشکار کردند و کوشیدند تا با توهین به امام، قبح توهین به مقدسات ملت ایران را در هم بشکنند که واکنش آگاهانه دانشجویان همیشه در صحنه،  توطئه این عده محدود را ناکام گذاشت”.

گزارشگر ۲۰:۳۰در ادامه گزارش خود، با انتقاد شدید از “رسانه های بیگانه که کاسه داغتر از آش شده اند”، گفت: “شبکه تلویزیون العربیه که ظاهرا روز ۱۶ آذر را خیلی جدی گرفته بود، از ابتدای صبح سعی کرد تا به تحریک معاندان نظام بپردازد. این رسانه عربی که هزینه آن را دولت عربستان سعودی می پردازد، می کوشید تا از ابتدای روز تلاش های ناکام منافقین جدید را برجسته کند که سرانجام ناکام ماند”.

گزارشگر ۲۰:۳۰ همچنین شبکه تلویزیونی صدای آمریکا و بی.بی.سی فارسی را “صحنه گردان فتنه ۱۶ آذر” خواند و گفت: “از روزهای گذشته این کانال های صهیونیستی به همراه برخی از سایت های اینترنتی مغرض، سعی در ایجاد التهاب در دانشگاه های کشور داشتند که البته تلاش آنها بی نتیجه هم نماد”.

اشاره او به اعتراضات گسترده دانشجویان مخالفی بود که شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” و “مرگ بر دولت مردم فریب” و… سر می دادند و این اعتراضات حتی در گزارش تلوزیون دولتی ایران نیز نتوانست انکار شود.

بخش خبری ساعت ۲۱ نیز این گزارش را که به ادعای گزارشگر اش ”بی خود از سوی رسانه های بیگانه جدی گرفته شده بود”، به عنوان “گزارش اصلی” پخش کرد، اما بخش های مربوط به تظاهرات مخالفان دولت و نیز تصویر پوستر پاره آیت الله خمینی را سانسور کرد.

گفتنی است گزارش تلویزیون دولتی ایران، تنها تجمع سازمان یافته بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران و تجمع بسیار محدود بسیجیان در دانشگاه علم و صنعت را به عنوان “تجلی جنبش دانشجویی آزادیخواه” پوشش داد و از انتشار تصاویر مخالفان در دانشگاه های تهران، امیر کبیر، صنعتی شریف، واحد علوم و تحقیقات و نیز دانشگاه های راضی کرمانشاه و  دانشگاه آزاد مشهد و… به طور کامل خودداری کرد.

گزارشگر دولتی ایران، در پایان گزارش خود، با نشان دادن چند سطل زباله آتش گرفته و تصویر  یک موتور در حال سوختن گفت: “در بیرون دانشگاه عده ای اغتشاشگر که هیچ  علاقه ای نه به استقلال کشور و نه به جنبش دانشجویی دارند، تلاش کردند با صدمه زدن به اموال عمومی، آسایش مردم را بر هم بزنند که با واکنش هوشمندانه نیروهای مردمی و انتظامی، توطئه این عده خنثی شد و برخی از آنها بازداشت و به دست قانون سپرده شدند”.

منظور گزارشگر، تظاهرات پراکنده شهروندان در محور های مختلفی از خیابان انقلاب، میدان فردوسی، میدان ولیعصر  و میدان امام حسین بود که برای مقابله با تاثیرات سوءگاز های اشک آور ناچار به آتش زدن سطل های زباله شده بودند. همچنین “نیروهای مردمی” مورد اشاره تلویزیون دولتی ایران، عوامل لباس شخصی وابسته به بسیج بودند که با حمل باتوم و گاز اشک آور به معترضان حمله می کردند و پس از ضرب و شتم مردم، برخی را به عوامل پلیس ضد شورش جهت انتقال به بازداشتگاه تحویل می دادند.