نیامدن ناطق نوری تکذیب شد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» فارس باز خبرسازی کرد

خبرگزاری فارس، از رسانه های نزدیک به نیروهای نظامی ـ امنیتی، عصر دیروز کاندیداتوری علی اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را به نقل از مسوول دفتر وی منتفی اعلام کرد، آن هم در حالیکه پایگاه اطلاع رسانی سفیر نیوز، نزدیک به ناطق نوری اصل این گفتگو را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فارس در خبر خود نوشته بود: “در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.”

فارس همچنین در نقل قولی از ناطق نوری مربوط به مهرماه سال 83 نوشته بود: “حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه 1383 اعلام کرده بود «من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و انشاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد».”

یکساعت پس از انتشار این خبر، پایگاه خبری- “سفیرنیوز” نزدیک به ناطق نوری برای پیگیری این خبر سراغ مسوول دفتر وی رفت. این شخص اما که نام وی مشخص نیست و فارس و سفیر نیوز از او باعنوان “مسوول دفتر ناطق نوری” نام برده اند، گفته : “بنده هیچ گونه مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس درباره داوطلبی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری نداشته‌ام.”

“مسوول دفتر ناطق نوری” همچنین خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌ها را دعوت به رعایت تقوا و اخلاق مطبوعاتی کرده است.

به گفته یک منبع آگاه نزدیک به ناطق نوری “این خبر فارس در اصل خبرسازی است. اصلا مسوول دفتر آقای ناطق با کسی مصاحبه نمی کند و ما هم تا خواستیم اطلاع رسانی کنیم دیگر کار از کار گذشته بود و همه سایت ها لینک داده بودند.”

خبرگزاری فارس پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم هم هنگامی که درخواست های عمومی برای حضور سیدمحمد خاتمی شدت یافته بود، از چند ماه پیش از اعلام کاندیداتوری خاتمی، به خبرسازی درباره رییس جمهور سابق ایران یا اطرافیان وی پرداخت.

خبرگزاری فارس سابقه ای طولانی در انتشار اخبار ضد و نقیض و خبر سازی دارد. این خبرگزاری که خود را “فرزند ایران” معرفی می کند در توضیح نحوه فعالیتش نوشته: “آمده‌ایم تا از ایران امروز برای فردا و فرداها حراست کنیم، پاسداشت فرهنگ دراز دامن اسلامی در پیشانی فعالیت‌های ما قرار دارد. دانایی را عامل مهم توانایی ملی می‌دانیم و رسانه را یکی از ابزارهای مهم گسترش آن قلمداد می‌کنیم. مرز فعالیتهای ما را اصول انقلاب اسلامی گفته شده در قانون اساسی و منافع ملی روشن می‌کند.”

گفتنی اما اینکه حمیدرضا مقدم فر، مدیرعامل سابق فارس چند ماه پیش به سمت معاون فرهنگی سپاه پاسداران منصوب شد و سیدنظام الدین موسوی، مدیرعامل فعلی فارس نیز پیش از این مدیرمسوول روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران بوده است. روزنامه جوان و خبرگزاری فارس، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، کانون انتشار اخبار نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بودند.

این خبرگزاری هنوز چند ساعت از انتخابات ریاست جمهوری نگذشته بود که ضمن توزیع شیرینی در تحریریه خود به مناسبت پیروزی “دکتر احمدی نژاد”، از پیروزی وی با بیش از۶۳ درصد آرا خبر داد.

 

فارس و مُرسی

این رسانه اصولگرا از مدتی پیش سمت و سوی خبرسازی های خود را علاوه بر حوزه داخلی، در بخش سیاست خارجی نیز فعال کرده است. گفتگوی ساختگی فارس با “محمد مرسی” بلافاصله پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری مصر، تاثیر جدی در نگاه رییس جمهور منتخب مصر به ایران داشت.

به ادعای فارس محمد مرسی در آن مصاحبه گفته بود که “اگر رئیس جمهور شود، در گسترش رابطه با ایران خواهد کوشید.” این در حالی بود که مرسی پیش از آن گفته بود “مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، شب و روز می کوشد با من دیدار کند اما تا زمانی که ایران موضع خود را در قبال سوریه تغییر ندهد، حاضر نیستم دیدار با این دیپلمات ایرانی را بپذیرم.”

 سخنگوی رسانه ای ستاد انتخاباتی مرسی این گفتگو را که بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشت تکذیب کرد. گفتنی اینکه ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، خبرگزاری جمهوری اسلامی انجام این مصاحبه را تکذیب کرده بود.

در نهایت سخنگوی محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به خبرگزاری رویترز گفت که دولت مصر از خبرگزاری فارس بخاطر انتشار مصاحبه جعلی با آقای مرسی شکایت خواهد کرد.

 یاسر علی سخنگوی مرسی اظهار کرده بود: “مصاحبه منتشر شده در خبرگزاری فارس کاملا ساختگی است و رئیس جمهوری مصر هرگز با این خبرگزاری مصاحبه نکرده است.”

 

فارس و مانور مشترک

خبرگزاری فارس پیش از این نیز به نقل از منابع غیر رسمی از مانور مشترک نظامی روسیه، ایران، چین و سوریه با حضور ۹۰ هزار نیرو در خاک و آب های سوریه پس از پاکسازی کامل این کشور از معترضان خبر داده بود. این خبر نیز مانند مصاحبه با مرسی، بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های جهان یافت.

یک روز بعد، وزارت دفاع روسیه این گزارش را “دروغ” و به قصد منحرف کردن افکار عمومی عنوان کرد. بثینه شعبان مشاور سیاسی بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم آن را از “اخبار دروغی” دانست که درباره سوریه منتشر می شود. پس از آن دولت چین و همچنین روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی نیز این خبر را تکذیب کردند.

 

فارس و وزات اطلاعات

خبرسازی های فارس درباره مسایل مختلف اما در داخل ایران هم بازتاب های قابل توجهی داشته است. چند روز پس از موج دوم گرانی سکه و ارز در اردیبهشت ماه سال جاری، محمود احمدی نژاد در جمع مردم مشهد، وزارت اطلاعات را به غفلت از گرانی نرخ ارز و سکه متهم کرد و گفت: “با طرح موضوعات فرعی کاذب و دروغین با طراحی پیچیده تلاش کردند ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی ما را به حوزه های غیراصلی و غیرواقعی معطوف و در واقع غفلت ایجاد کردند تا بتوانند توطئه خود را اجرا کنند.”

خبرگزاری فارس چند روز بعد در حاشیه جلسه هیات دولت، سراغ حیدر مصلحی که روابط خوبی هم با احمدی نژاد ندارد رفت و به نقل از او نوشت: “ترجیح می‌دهم درباره‌ سخنان اخیر رییس جمهور سکوت کنم.”

روابط عمومی وزارت اطلاعات اما چند روز بعد در بیانیه ای ضمن تکذیب خبر خبرگزاری فارس، اعلام کرد از این خبرگزاری شکایت کرده است.

 

فارس و جاسوسی

در اردیبهشت ماه سال ۹۱ نیز رسانه های مختلف از بازداشت سرپرست خبرگزاری فارس در افغانستان به اتهام جاسوسی برای ایران خبر دادند. به گفته منابع امنیتی افغانستان، “عبدالواحد حکیمی” اسناد محرمانه را در اختیار سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان قرار داده بود.

با این حال برخی ناظران، خبرسازی های این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران را در راستای برنامه ریزی های ارگان های نظامی-ـ امنیتی جمهوری اسلامی برای مقابله با پدیده ای که “جنگ نرم” نامیده می شود، می دانند.