چشم روباه چشم مهمی نبود

نویسنده
حسین محمدی

» سهام بورقانی و مرضیه رسولی هم آزاد شدند

تنها چند روز پس از انتشار اطلاعیه “افشاگرانه” یکی از نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، متهمان اصلی آن اطلاعیه آزاد شدند. مرضیه رسولی و سهام‌الدین بورقانی، دو روزنامه‌نگاری که نام‌شان به اختصار در آن اطلاعیه آمده بود، از زندان آزاد شدند. پیش از این، پرستو دوکوهکی، دیگر روزنامه‌نگار زندانی نیز با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

مرضیه رسولی حدود یک ماه و نیم پیش به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت شده بود که با تودیع وثیقه 300 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

این روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر، یکی از متهمان پرونده موسوم به چشم روباه بود که به “ایفای نقشی پیچیده در استخدام و همچنین کمک به خروج پذیرفته‌شدگان شبکه بی‌بی‌سی به خارج از کشور و تهیه محتواهای خاص برای برنامه‌های کلیدی بی‌بی‌سی فارسی” متهم شده بود.

پیش از این ابوالفضل رسولی، پدر این روزنامه نگار زندانی در مصاحبه با سایت کلمه، با اشاره به بیماری همسرش و وضعیت نامناسب خانواده گفته بود که از وضعیت فرزند خود خبری ندارد.

هم‌زمان، سهام الدین بورقانی، روزنامه نگار نیز پس از تحمل ۴۰ روز زندان با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. وی دوران بازداشت خود را در بند دو-الف گذرانده بود.

گفته می‌شود که او در زندان انفرادی و تحت بازجویی شدید و فشار برای اعتراف به سناریوی بازجویان قرار داشته است.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود از او به عنوان “بازوی عملیاتی و رسانه‌ای” سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه یاد کرده و اتهام مهم پرونده او را “ارتباط ‌گیری پیچیده و تبادل اطلاعات خاص و محرمانه کشور با برخی سرویس‌ها” دانسته‌ بود.

مادر سهام الدین بورقانی در واکنش به این اطلاعیه اعلام کرده بود: “پسرم‌‌ همان روزهای اول در تماسی تلفنی گفت که هر چه را در روزهای آینده گفتم، باور نکنید.” فاطمه هادی در گفت‌وگو با وبسایت کلمه با تاکید بر اینکه “سهام” هیچ گونه ارتباط سازمانی و یا غیر سازمانی با بی‌بی سی نداشته، عملیات چشم روباه را دارای “کارکرد انتخاباتی”توصیف کرده بود. به گفته مادر این روزنامه‌نگارِ زندانی در بند دوالف سپاه، تماس‌های او با خانواده “کوتاه و حساب‌شده” و پیدا بود که شرایط روحی مناسبی ندارد.”

در همین حال، اخبار ضد و نقیضی درباره وضعیت ناما جعفری، سردبیر نشریه الکترونیکی سه پنج، منتشر شده است.

وی در روز ۲۵ بهمن توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. برخی وب‌سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که وی با تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده است، اما هنوز برخی از دوستان وی این خبر را تایید نکرده‌اند.

ناما جعفری گردآورنده کتاب “تجمع در سلول انفرادی” است که در آن شعرها و نوشته های بعد از انتخابات سال ۸۸ گردآوری شده است.

 

حکم جدید برای ابوالفضل قدیانی

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، که پیش از این به یک سال زندان محکوم شده بود، حکمی جدیدی دریافت کرد که براساس آن باید سه سال در زندان باشد.

حکم جدید این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اتهام “توهین به رهبری” صادر و به وی ابلاغ شده است. وی پیش از این به اتهام توهین به احمدی‌نژاد، به یک سال حبس محکوم شده بود.

قدیانی یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی اوین است که در این مدت دچار مشکلات حاد جسمی شده و چندین بار در بیمارستان بستری شده است.

وی در دادگاه خود، پیرامون اتهام توهین به احمدی‌نژاد گفته بود: “احمدی نژاد دروغگو، ریاکار، مستبد، قانون گریز و قانون ستیز است و اینها صفات حقیقی اوست. اینها را در دفاعیه ام و در دادگاه گفتم. من به احمدی نژاد فحش ندادم فقط صفات او را برشمردم و مواردی که من گفتم توهین نبوده، انتقاد بوده است”.

قدیانی در دوران مرخصی خود چند مصاحبه درباره رهبر جمهوری اسلامی انجام داد و نامه‌ای سرگشاده نیز خطاب به وی منتشر کرد. این نامه‌ و مصاحبه‌ها مستندات دادگاه برای حکم جدید قدیانی است.