همسویی ایران و آمریکا؛ فعلا

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از اتحادی ناننوشته

دخالت نظامی ایران در عراق در ماه های اخیر تشدید شده است و تهران سعی کرده است دولت بغداد را در مبارزه علیه ستیزه جویان گروه دولت اسلامی کمک کند. در چشم مقامات دولت اوباما، که به همان اندازه نگران قدرت گرفتن گروه وحشی دولت اسلامی است، چنین دخالتی، حداقل در وضعیت فعلی قابل قبول است.

با این وجود، در حالیکه نیروهای آمریکا در حال بازگشت به ماموریتی محدود در عراق هستند، مقامات آمریکایی نگران درگیری جدید با ایران هستند؛ چه مستقیم، چه از طریق رویارویی با ستیزه جویان مورد حمایت ایران، که زمانی مرتبا نیروهای آمریکایی را مورد حمله قرار می داند.

یک روحانی بلند پایه ایرانی که با رهبری این کشور نزدیک است، به شرط ناشناس ماندن گفت، از زمانی که داعش بخش هایی از شمال عراق را به تصرف خود در آورده است، ایران بیش از ۱۰۰۰ مشاور نظامی و گروه هایی از نیروی نخبه نظامی را به این کشور اعزام کرده است و حملات هوایی متعددی را انجام داده است و بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی به این کشور کرده است.

این روحانی گفت: «مناطق آزاد شده از داعش مدیون مشاوره ها و رهبری و حمایت ایران بوده است.»

در همین حال، دولت شیعه عراق بیش از پیش بر ستیزه جویان و داوطلبان شیعه متکی است که تعداد آن ها اکنون تقریبا برابر نیروهای امنیتی عراق است.

هر چند دولت اوباما می گوید هیچ هماهنگی را با ایران انجام نمی دهد، ولی اتحاد نیروهای نظامی دو کشور در نبرد علیه دولت اسلامی یک واقعیت به نظر می رسد. این نه تنها به دلیل آن است که گروه های واکنش سریع که توانسته اند به نحو موثری با دولت اسلامی بجنگند، همان گروه هایی هستند که در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ به نیروهای آمریکایی حمله می کردند، بلکه به این دلیل هم هست که ایران در سوریه، همچنان از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، که آمریکا سعی در سرنگونی او دارد، حمایت می کند.

در همین حال، دیپلمات های سازمان ملل متحد در حال پیگیری مذاکرات هسته ای با ایران هستند تا بتوانند مانع این کشور در تولید سلاح هسته ای شوند.

علی خضری، که مشاور چندین سفیر آمریکا در عراق بوده است گفت تنش میان آمریکا و ایران در عراق پس سال ۲۰۱۳، اکنون در پشت تمایل هر دو کشور در نبرد علیه داعش، پنهان شده است.

منبع: واشنگتن پست - 27 دسامبر