نیمی غوره، نیمی کشمش

نویسنده

» تحلیل لوریان لوژور از مواضع رهبر انقلاب

آیت الله علی خامنه ای روز گذشته اعلام کرد که درخصوص مذاکرات هسته ای “خوش بین نیست”، ولی همچنان از هیأت مذاکره کننده ایرانی حمایت خواهد کرد.

آقای خامنه ای گفت: “هیچ کس نباید مواضع مذاکره کنندگان را که وظیفه مشکلی برعهده دارند تضعیف کند.” و اگر مذاکرات به نتیجه برسد، “چه بهتر، ولی اگر به نتیجه نرسد، این بدین معنی است که کشور باید به نیروی خود متکی باشد”. او افزود که “مسأله هسته ای یک بهانه است، زیرا اگر روزی به فرض، ما [نسبت به حقوق مان] عقب نشینی کنیم، و این مسأله حل و فصل شود، آنها بهانه های دیگری مانند پیشرفت ایران در زمینه بالستیکی، یا مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی و حمایت از جنبش مقاومت را مطرح خواهند کرد.” او در ادامه با اشاره به اینکه “ایالات متحده علیه ایران هیچ کاری نمی تواند بکند” افزود: “ما نباید به دشمنی که ما را به سخره می گیرد اطمینان کنیم. آمریکایی ها به ما می خندند و می گویند که قصد مذاکره دارند، ولی درعین حال، براین مسأله تأکید می ورزند که تمامی گزینه ها روی میز است.”

او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده همواره مجبور بوده در مذاکرات هسته ای براساس مواضع متحد اسراییلی خود تصمیم گیری کند. او گفت: “مقامات آمریکایی باید مدام صهیونیست ها را در نظر داشته باشند، ولی ما از روز اول گفته ایم که رژیم صهیونیستی نامشروع است.” این اولین بار پس از انتخاب حسن روحانی است که شخصیت شماره یک حکومت جمهوری اسلامی علیه اسراییل سخن می گوید. محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق، جهان را به اظهارات ستیزه جویانه خود در مورد اسراییل یا افسانه خواندن هولوکاست عادت داده بود.

ایران و گروه شش کشور که در اواسط ماه اکتبر مذاکرات هسته ای را از سر گرفتند، روز پنج شنبه و جمعه نیز باید در ژنو گردهم آیند و این مذاکرات را ادامه دهند. دو طرف به منظور رسیدن به نتیجه تصمیم گرفته اند جزئیات مذاکرات را فاش نسازند. با این حال، بسیاری از مسؤولان ایرانی خاطرنشان ساخته اند که این مذاکرات ممکن است تا یک سال ادامه پیدا کنند. عباس عراقچی، رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی، به خبرگزاری ایرنا گفت: “فکر می کنم بتوانیم تا سه ماه آینده در مورد جزئیات  کار به نتیجه برسیم و تا یک سال آینده نیز به یک نتیجه کلی خواهیم رسید.” فراموش نکنیم که ایران چندین خط قرمز را در مذاکرات مشخص کرده: تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم؛ ارسال ذخایر اورانیوم به خارج از کشور؛ و بستن مرکز زیرزمینی فوردو که در زیر کوهستان قرار دارد و انهدام اش بوسیله عملیات نظامی کار بسیار سختی است.

به گفته سپاه پاسداران، شعار “مرگ بر آمریکا” به الگوی مقاومت و اراده ملت ایران در برابر سلطه گری آمریکا تبدیل شده که یک حکومت “چپاول گر و غیرقابل اطمینان” است و این درحالی است که اساس این شعار طی هفته های اخیر زیر سؤال رفته.  

به گفته گروه های محافظه کار، در واکنش به اقدامات گشایشگرانه حسن روحانی نسبت به کشورهای غربی، امروز بزرگداشت روز تسخیر سفارت آمریکا مهم تر از سال های گذشته است. نهادها و سازمان های مختلف، به ویژه ستاد مشترک نیروهای مسلح و بسیج خواستار مشارکت گسترده در تظاهرات ضد آمریکایی شدند که هر ساله در برابر “لانه جاسوسی” برگزار می شود. این سفارت که در مرکز تهران قرار دارد، پس از تسخیر به سپاه پاسداران داده شد که از آن به عنوان مرکز فرهنگی استفاده می کند.

منبع: لوریان لوژور، ۴ نوامبر