شرط های خاتمی و حمله افراطیون

نویسنده
نازنین کامدار

» دیدار اقلیت مجلس با رئیس دولت اصلاحات

دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با محمد خاتمی و اعلام “کف شروط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری” از سوی وی، با خشم گسترده حامیان دولت و نیروهای تندرو مواجه شده است.

برخورد هواداران دولت پس از آن شدید شد که تلاش های شان برای منصرف کردن نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت از این ملاقات بی نتیجه ماند؛دیداری که طی آن محمد خاتمی و آنطور که پارلمان نیوز، ارگان فراکسیون اقلیت،  گزارش داده، “آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها و رفع محدودیت‌های نا‌به‌جا”، “ پای‌بندی همگان، بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه‌‌جانبه و کامل آن، بخصوص اهتمام به روح قانون اساسی” و “ فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد” را به عنوان “کف مطالبه اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات” برشمرده است.

پیش از این دیدار و انتشار سخنان خاتمی، سایت جوان آنلاین، در خبری به نقل از “یک منبع آگاه” مدعی شده بود که خاتمی  قصد دارد در روزهای پیش رو در نامه ای به سران نظام بازگشت خود را به عرصه سیاسی اعلام کند.

منبع آگاه جوان گفته بود: “سید محمد خاتمی از سران فتنه در روزهای اخیر  تکاپوی فراوانی را برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور آغاز کرده است. طبق برنامه ریزی نزدیکان خاتمی سناریو احیا و بازگشت خاتمی به نظام مدتی است که کلید خورده و قرار شده که درآستانه 9 دی و یا 22 بهمن با صدور بیانیه ای کلی از سوی خاتمی و یا نگاشتن نامه ای به مقامات عالی نظام  ضمن قبول ساختارهای کلی نظام زمینه را برای بازگشت مجدد به نظام فراهم آورد”.

این گزارش افزوده بود: “وی در این نامه و یا بیانیه احتمالی قرار نیست که اشاره ای به مرزبندی با فتنه و فتنه گران بکند و فقط به صورت کلی قرار است ساختارهای قانونی را قبول کند چیزی که البته دریکسال و نیم گذشته عملا دیده نشده است. گفتنی است کارشناسان معتقدند با توجه به کارنامه خاتمی در یکسال و نیم گذشته وی ابتدا باید موضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد نظام دوباره پذیرای او باشد و گرنه انگ فرصت طلبی به او چسبیده خواهد شد”.

این سایت اما پس از انتشار متن سخنان خاتمی در پایگاه خبری پارلمان نیوز وبدون اشاره به پیش بینی قبلی خود، در گزارشی با عنوان “خاتمی همچنان در وادی فتنه گام می زند”، حملات تندی به رئیس جمهور سابق ایران کرد.

جوان نوشت: “خاتمی که براساس یک سناریو به دنبال بازگشت به نظام می باشد در حالی یک شنبه شب پذیرای برخی از نمایندگان فراکسون اقلیت مجلس در دفتر خود بود که پیش از این طی یک طراحی قرار شده بود که ضمن بیان برخی مطالب همچون تعلق خاطر وی به انقلاب حمایت خود را ازفتنه گران نیز اعلام کند. به باور بسیاری از آگاهان سیاسی خاتمی در حالی مطالبی را در دیدار یک شنبه شب خود مطرح کرد که وی تلاش دارد اینگونه القاء کند که وی تمامی عزم خود را برای بازگشت به نظام جزم کرده و آنچه را که باید انجام بدهد، فروگذاری نکرده است. در حالی که وی کوشش دارد همچنان حمایت فتنه گران را برای خود حفظ نماید. در همین راستا خاتمی در دیدار یک شنبه شب خود برای آغاز دور جدید فعالیت سیاسی خود با سیاه نمایی از وضعیت موجود حرف های فتنه گران را تکرار و از آشوب طلبی و اغتشاشگران دفاع کرد و با تصریح این مطلب که بخش قابل توجهی از زندانیان سیاسی که منتقد و معترض به وضعیت موجود بودند گفت این افراد حتی اگر اشتباهی داشتند حق نبود که بازداشت و محکوم شوند”.

گزارش جوان آنلاین، سر آغاز حمله وسیعی برعلیه محمد خاتمی در سایت ها و رسانه های وابسته به دولت بود و ساعتی پس از انتشار متن سخنان خاتمی و واکنش سایت سپاه، صفحات رسانه های این جریان مملو از حملات به خاتمی شد.

در همین راستا، حداد عادل، نماینده مجلس و از بستگان نزدیک آیت الله خامنه ای به فارس گفت: “باید صبر کنیم ببینیم که آینده چه پاسخی در این باره می‌دهد و ملت چه تصمیمی می‌گیرد”.

حداد عادل در این مصاحبه همچنین مسئله اصلی حکومت با “سران فتنه” را اسلام و نه انتخابات دانسته است.

گفتنی اینکه در متن خبری که فارس منتشر کرده، نام محمد خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه برده شده است.

علیرضا زاکانی، دیگر نماینده حامی دولت هم در گفت و گو با سایت جهان نیوز، پایگاه خبری متعلق به خود، درباره محمد خاتمی و آنچه که “تلاش برای بازگشت به عرصه سیاسی” نامیده شده، گفته است: “بازگشت خاتمی به عرصه سیاسی منوط به مرزبندی او با دشمنان انقلاب است”.

زاکانی می گوید: “آقای خاتمی ابتدا باید موضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد مردم صدای او را بشنوند. ‌اگر خاتمی انتظار دارد مردم صدای او را بشنوند، باید قانون شکنی‌های سال گذشته را محکوم و به طور صریح و شفاف از سران فتنه اعلام برائت کند؛ در غیر این صورت مردم رفتار و تکاپوی وی را برای بازگشت به نظام فرصت‌طلبی تلقی خواهند کرد”.

همزمان راهیافته شازند به مجلس در نطق پیش از دستور خود خاتمی را “یزید صفت” دانست و به نوشته خبر آنلاین گفت: “موسوی، کروبی و خاتمی فتنه گران یزید صفت و آمریکا سرور آنهاست”.

او با نامیدن خاتمی، موسوی و کروبی به عنوان “خبیث و دیوانه”، اتهامات جدیدی به معترضان به نتیجه انتخابات وارد کرد.

احمد بیغش گفت: “رهروان این سه خبیث و دیوانه سال گذشته زمان اذان ظهر در عاشورای سال گذشته، فتنه گران یزید صفت، چادر از سر زنان نماز گزار برداشته و نماز گزاران را به شهادت رساندند”.

او با اعتراض به نشست نمایندگان فراکسیون اقلیت با خاتمی نیز گفت: “گناه شما که حاضر به قبول جنایات این سه فتنه​گر نیستید، کمتر از آنها نیست و در گناه آنها شریکید. چرا که در مهمانی​هایی که برای فتنه به شکل جدید است، شرکت می​کنید و هنوز سر در دامن این سه فتنه گر دارید”.

یک روحانی افراطی حامی دولت نیز در ادامه حملات به خاتمی، از هاشمی رفسنجانی نیز نام برد و در گفت و گو با سایت “ندای انقلاب” گفت: “خاتمی همان شرط های هاشمی را تکرار کرده است. وی افزود: “هاشمی در آن نماز جمعه ثابت کرد که از نظر او مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب نیست و شورای نگهبان هم از نظر او اعتباری ندارد. با اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مردم رأی داده‌اند این رأی قانونی است، هاشمی گفت که مردم رأی خوبی دادند ولی عده‌ای تردید دارند و باید اعتمادسازی کرد که این دو جمله وی هزاران لیتر بنزین بر روی آتش فتنه ریخت”.

شجونی با بیان اینکه “سران فتنه به هاشمی امید بسته‌اند”، افزوده است: “هاشمی با این سخنرانی خود را حذف کرد حالا دیگر کسانی مثل خاتمی و فراکسیون اقلیت مجلس که با پروریی می‌خواهند برگردند، انگشت کوچک هاشمی هم نیستند و در مقابل انبوه ملت سلحشور ایران کسی نیستند”.

سایت جوان در گزارشی که شب گذشته منتشر کرد، دلایل حملات سازمان یافته به محمد خاتمی را نگرانی از راه یافتن اصلاح طلبان به مجلس دانست و نوشت: “موضوع انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی است که جریان اصلاح طلب نمی تواند به راحتی از کنار آن بگذرد و عزم خود را جزم کرده تا از هر طریق ممکن عناصر خود را وارد خانه ملت کند و در این راه خاتمی گزینه مناسبی برای زدن کلید اولیه و فعال ساختن اصلاح طلبان متفرق شده است”.