آخرین گزینه؛ قطع سراسری برق کشور

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» چادر زدن اپراتورهای معترض وزارت نیرو در برابر مجلس

پس از تهدید کارگران اپراتورهای برق که از صبح دیروز در مقابل وزارت نیرو دست به اعتصاب زده و چادرهای خود را برپا کرده اند، یک مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داد تا در روز چهارشنبه در جلسه ای با نمایندگان کارگران تشکیل و مشکلات آنها بررسی شود.

پس از این وعده صدرنوری معاون نوبخت به کارگران، آنها چادرهای خود را جمع کردند تا صبح فردا تحصن خود را در مقابل مجلس شورای إسلامی ادامه دهند.

این کارگران تهدید کرده اند که با بلاک أوت ( قطع سراسری برق کشور )، خواسته های خود را پیگیری کنند؛ تهدیدی که موجب نگرانی مسولان وزارت نیرو شده است.

همچنین نمایندگان کارگران که اعتصاب خود را به مقابل مجلس منتقل کرده اند، فردا دوشنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس با نمایندگان جلسه مشترکی برگزار خواهند کرد.

نمایندگان ۵ هزار نَفَر از کارگران اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق سراسر کشور از روز یکشنبه ششم دیماه در مقابل مجلس شورای إسلامی و سازمان مدیریت برنامه ریزی دست به اعتصاب و تحصن می زنند.

این عده عمدتا دارای تحصیلات عالی در مراکز معتبر آموزش عالی، با قراردادهایی با در آمدهای ناچیز استخدام شده و تا کنون چندین بار برای أعاده حقوق خود دست به اعتراض زده اند.

خواست های این کارگران بارها در دوره محمود احمدی نژاد و دولت کنونی مطرح اما تنها منجر به دادن وعده حل مشکلات شده ولی تا کنون اثر بخش نبوده است.

نمایندگان این کارگران هفته پیش با صدور اطلاعیه ای خطاب به خبرگزاری ها و روزنامه های کشور اعلام کرده بودند که از دیروز ۶/۱۰/۱۳۹۴، تجمعی صنفی اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد یافت.

اولین تجمع این کارگران، دیماه سال قبل مقابل مجلس شورای إسلامی برگزار شد که حاصل آن نامه ای با امضای ۷۰ نماینده مجلس به وزیر نیرو در تأیید مشکلات این عده از کارگران و حساس بودن شغل اپراتور پست های فشار قوی برق بود و تبدیل وضعیت قراردادهای آنان بود. 

این کارگران در آخرین روز فروردین ۱۳۹۴ نیز با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری، حقوق و خواست های خود را پیگیری کردند و حاصل آن، ارسال نامه ای از سوی وزیر نیرو به نوبخت مبنی بر این بود که نسبت به تغییر وضعیت دارندگان این شغل کلیدی و حساس مجوزهای لازم از سوی سازمان مدیریت صادر شود. 

پاسخ نوبخت به این درخواست با تاکید بر اینکه “سیاست دولت کوچک سازی است “، اما به مذاق این کارگران خوش نیامد و آنها را بار دیگر در  مرداد ماه ۹۴ به مقابل مجلس کشاند.

تجمع کارگران اینبار منجر به تهیه دو طرح در مجلس شد.

طرح دو فوریتی تبدیل وضعیت اپراتورهای پست های فشار قوی برق و طرح عادی یکسان سازی حقوق و مزایا و استمرار قرارداد با نیروهای رسمی و پیمانی، پاسخ مجلس به درخواست های این کارگران بود؛ دو طرحی که أولی در صف طویل بررسی طرح های دو فوریتی قرار دارد و طرح یکسان سازی نیز در کمیسیون ها دست به دست می شود.

کارگران خسته از روند طولانی رسیدگی به درخواست های مشروع و ابتدائی خود أول آذر نیز در مقابل سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند که باز هم نتیجه آن، قول پیگیری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود.

در این فواصل، برخی از نمایندگان اپراتورهای قرارداد کارمعین از اولین تجمع خود تا امروز در سالن های مجلس و کمیسیون های مربوطه در جلساتی با نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت نیرو شرکت کردند که ماحصل آن پذیرش بار مالی تبدیل قرار دادهای این کارگران از سوی دولت بود.

وزارت نیرو قبول کرد که این کارگران را که تعدادشان نزدیک به ۵ هزار نَفَر است، به صورت کارگر دایم در آورد و بارمالی ان را متقبل شود. 

این تعهد اما در جلسه سه جانبه با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و نمایندگان اپراتورها منتفی شد و جای آن را طرحی گرفت که براساس آن  کلیه اپراتورهای کارمعین از تبصره ماده ۳۲ خارج و آن ها را به ماده ۱۲۴ خدمات کشوری تبدیل کند و به نوعی این شغل حساس در زمره مشاغل حجمی در آید تا به راحتی بتواند در برنامه ششم توسعه، به بخش خصوصی با مختصاتی شکست خورده واگذار شود.

پس از این نقض وعده های مکرر اکنون نمایندگان کارگران باز در تهران جمع شده اند. 

اینبار اما این کارگران که همه راههای مشروع و قانونی را با صبر و حوصله پیش برده اند با خود چادر و إمکاناتی همراه کرده اند و تصمیم دارند تا حصول نتیجه مطلوب و گرفتن حقوق قانونی خود در سرمای زمستان در مقابل مجلس چادر بزنند.