امانو در تهران

نویسنده
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از سفر آمانو به ایران

در حالیکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دنبال مذاکره پیرامون گذشته هسته‌ای ایران است، یوکیا آمانو، رئیس این آژانس روز ۱۷ اوت به ایران سفر خواهد کرد.

ایران تا ۲۵ اوت فرصت دارد تا در مورد دو جنبه از فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته که غرب مظنون است با هدف تولید سلاح هسته‌ای انجام شده و تهران آن را رد می‌کند، گزارش بدهد.

مقامات غربی گفته‌اند، انتظار دارند در هفته‌های آینده ایران در مورد بخش‌های دیگر فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته، گفتگو را شروع کند. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ماه آینده در مورد پیشرفت مذاکرات گزارش خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در بیانیه کوتاهی گفت: “یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۱۷ اوت ۲۰۱۴ برای ملاقات با رهبران و مقامات ارشد ایران به این کشور سفر خواهد کرد. این سفر بخشی از تلاش‌ها برای پیشبرد گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران خواهد بود.”

گفتگو بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران در مورد فعالیت‌های نظامی گذشته، مسیر جداگانه‌ای از مذاکرات بین‌المللی بین ایران و شش قدرت جهانی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در آینده است.

در ماه ژوئیه، مهلت دستیابی به توافق نهایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آینده به چهار ماه بعد، یعنی ۲۴ نوامبر موکول شد تا زمان بیشتری برای تلاش‌های دیپلماتیک وجود داشته باشد. در آن زمان، مقامات غربی گفتند یکی از موانع باقی مانده برای دستیابی به توافق جامع، کمبود پیشرفت در مذاکرات بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران است.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه کمی پس از تمدید مذاکرات گفت، پیشرفت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای “نشانه مهمی از جدیت ایران پیش از ادامه مذاکرات در ماه سپتامبر خواهد بود.”

مقامات غربی می‌گویند، واجب است بدانیم فعالیت‌های گذشته ایران برای ساخت احتمالی سلاح هسته‌ای چقدر پیشرفته بوده است. هرچه آن فعالیت‌های پیشرفته‌تر بوده باشد، ایران سریع‌تر می‌تواند به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود. مذاکرات هسته‌ای به منظور افزایش زمان لازم برای ساخت سوخت مورد نیاز برای یک بمب انجام می‌گیرد.

در ماه مه، ایران قبول کرد تا ۲۵ اوت، اطلاعات در مورد فعالیت‌های گذشته خود در باب ساخت “مواد انفجاری قوی در مقیاس بالا” را فراهم آورد.

همچنین ایران در ماه مه قبول کرد در مورد مطالعات و اسناد مرتبط با یک فعالیت دیگر که آژانس می‌گوید می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای بکار رود توضیح بدهد.

ایران مدت‌ها مانع تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای موشکافی دقیق‌تر در مورد گذشته هسته‌ای خود شده است، اما دو طرف در نوامبر گذشته، در حالیکه ایران مشغول مذاکرات با شش قدرت جهانی برای دستیابی به توافق اولیه بود، همکاری‌های خود را تقویت کردند.

ایران پیشاپیش اطلاعاتی در مورد یک جنبه از فعالیت‌های گذشته خود – استفاده از “کابل‌های پل انفجاری” (Explosive Bridge Wires) که می‌تواند برای انفجار بمب هسته‌ای بکار برود – ارائه داده است. این مواد انفجاری هم مصرف نظامی معمول دارد و هم مصرف غیرنظامی.

منبع: وال استریت ژورنال - 15 اوت 2014