ارسال تسلیحات سنگین برای سوریه

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور رابطه نظامی تهران و دمشق

براساس گزارش رویترز و به نقل از دستگاه های اطلاعاتی غربی، جمهوری اسلامی با استفاده از آسمان عراق مقادیر زیادی تسلیحات و همچنین افراد نظامی به سوریه منتقل کرده تا در سرکوب شورشگران به بشاراسد کمک کند.

ایالات متحده به طور مرتب به سران عراقی گوشزد کرده که پروازهای مشکوکی از ایران به سوریه با استفاده از آسمان این کشور در جریان است. ازطرف دیگر، بغداد تأکید کرده که تاکنون اجازه عبور هیچ گونه سلاحی را ازطریق آسمان عراق صادر نکرده.

ولی در گزارشی که رویترز نقل می کند آمده است که تسلیحات ایرانی به مقادیر زیاد ازطریق عراق به سوریه فرستاده شده. در این گزارش نوشته شده که ارسال این محموله ها توسط سپاه پاسداران سازماندهی می شود.

اگر تهران، به عنوان متحد اصلی بشاراسد، از مدت ها پیش متهم به ارسال تسلیحات به سوریه بوده، این گزارش تأیید می کند که درحقیقت محموله ها به میزان قابل توجه و همچنین به طور سیستماتیک با توافق میان سران ایرانی و عراقی ارسال شده اند.

در بخشی از این گزارش که یک نسخه از آن ازطریق یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل به دست آمده نوشته شده: “تقریباً هر روز پروازهایی از ایران به سوریه انجام می شود که از آسمان عراق می گذرد. در این هواپیماها افراد سپاه پاسداران و ده ها تن تسلیحات و مهمات برای نیروهای امنیتی سوریه و شبه نظامیانی که علیه شورشیان مبارزه می کنند ارسال می شود.”

بغداد روز چهارشنبه متن این گزارش را تکذیب کرد.

علی الموسوی، مشاور رسانه ای نخست وزیر نوری المالکی، دراین رابطه گفت: “دولت عراق اظهارات بی اساس در مورد صدور مجوز به ایران برای استفاده از آسمان عراق و انتقال سلاح به سوریه را رد می کند.”

او در ادامه افزود: “نخست وزیر همواره از راه حل های مسالمت آمیز برای درگیری های سوریه و لزوم ممنوعیت مداخله یک کشور ثالث در سوریه استقبال کرده است.”

 

یک توافق ضمنی

براساس این گزارش که دیپلمات های غربی طبق اطلاعاتی که دراختیار دارند آن را باورپذیر و منسجم خوانده اند، تهران با بغداد به توافق رسیده که از آسمان این کشور استفاده کند.

یک دیپلمات معتقد است که احتمالاً هیچگونه توافق رسمی دراین زمینه انجام نشده، ولی توافق میان این دو کشور به صورت ضمنی و تلویحی بوده است.

چندین رسانه ایرانی روز یکشنبه خبر دادند محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، قبول کرده که اعضای سازمانش به سوریه و لبنان کمک غیرنظامی می کنند و اینکه تهران می تواند درصورت حمله دشمنان اصلی، به صورت نظامی در کنار بشاراسد قرار گیرد. ولی فردای آن روز، وزیر امور خارجه این اخبار را تکذیب کرد.

دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که به طور آشکار در گزارش دستگاه های اطلاعاتی غربی از آنها به عنوان حامل تسلیحات به سوریه نام برده شده، جزو ۱۱۷ هواپیمایی هستند که روز چهارشنبه ازسوی وزارت خزانه داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین نام شرکت هواپیمایی ایرانی “یاس ایر” را به دلیل تأمین تسلیحات برای سوریه در لیست سیاه شرکت های مورد تحریم قرار داده. کمیته ای از کارشناسان سازمان ملل که وظیفه نظارت بر اجرای تحریم های اعمال شده علیه حکومت جمهوری اسلامی را برعهده دارد، در چندین نوبت خاطرنشان کرده که یاس ایر و ایران ایر به انتقال تسلیحات به سوریه مبادرت می ورزند.

این کمیته همچنین اظهار داشته که ایران ازطریق ترکیه و نه عراق، به انتقال تسلیحات به سوریه اقدام می کند. طبق متن گزارش، ارسال این محموله ها از طریق آسمان ترکیه متوقف شده است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است: “از زمانی که آنکارا مواضع سختی را در قبال سوریه اتخاذ کرده و اعلام نموده که هرگونه انتقال تسلیحات به حکومت اسد ازطریق خاک یا آسمان ترکیه را رصد خواهد کرد، حکومت تهران استفاده از این مسیر ارتباطی را متوقف کرده است.”

براساس یکی از قطعنامه های سازمان ملل که به برنامه اتمی ایران مربوط می شود، این کشور حق فروش هیچ گونه تسلیحات یا جنگ افزاری را ندارد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۰ سپتامبر