کشیش عابدینی در تهران پای اعدام

نویسنده

» گزارشی از اکزمینر همزمان با تحلیف اوباما

امروز یک کشیش شهروند آمریکا در ایران به دلیل ایجاد کلیسای خانگی به دادگاه رفت. نقض حقوق بشر در ایران موضوع غیر معمولی نیست، آنچه عجیب است عدم تمایل وزارت امورخارجه آمریکا نسبت به مطرح کردن این موضوع و دلایل عجیب تری است که می آورند.

ترنت فرانکس، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا، اظهار داشت: “درحالیکه مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا برگزار می شود و آمریکایی ها آزادی شان بعنوان شهروند این کشور بزرگ جشن می گیرند، یک شهروند آمریکا مجبور است در ایران به دادگاه برود و بر اساس نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شود. تا به امروز، وزارت خارجه آمریکا هیچ اظهارنطری در مورد این شهروند آمریکایی نکرده است.”

عابدینی اوایل این ماه از زندان نوشت: “مقامات قضایی به من گفته بودند می توانم برای کریسمس به آمریکا بازگردم و پیش خانواده ام باشم اما بعد حرفشان را عوض کرده اند. گاهی به من می گویند به خاطر ایمانم به عیسی مسیح به دار آویخته خواهم شد. یک روز مرا بازجویی می کنند و کتک می زنند، روز بعد به من شیرینی تعارف می کنند.” این نامه توسط مرکز قانون و عدالت آمریکا منتشر شده است که توسط نغمه همسرش در اختیار این مرکز قرار گرفته است. همسر کشیش عابدینی با فرزندشان در آیداهو زندگی می کنند.

اتهامی که امروز در دادگاه مطرح شد، “تلاش کشیش سعید عابدینی برای تضعیف حکومت ایران از طریق کلیسا های خانگی بود.” عابدینی در ایران متولد شده است و سال 2000 به مسیحیت گرویده است.

وزارت خارجه آمریکا نه تنها در مورد پرونده عابدینی حرفی نمی زند بلکه خواستار آزادی وی نیز نشده است. یک مشاور جمهوریخواه وزارت امورخارجه به اکزمینر گفت که وزارت خارجه بطور خصوصی گفته است که نمی تواند علنی در مورد عابدینی اظهار نظر کند زیرا وی درخواست پیگری پرونده اش توسط کنسول آمریکا را امضا نکرده است. این مسئله غیر ممکن است زیرا ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند. یک منبع مطلع دیگر می گوید که همسر عابدینی فرم های مورد نیاز را از طریق یک وکیل امضا کرده است.

وی اضافه کرد: “اگر وزارت خارجه آمریکا قادر نباشد از شهروندانش که در کشوری که به نفض حقوق بشر مشهور است، مورد بی عدالتی قرار گرفته اند، دفاع کند، باید گفت که این کشور قادر نیست به یکی از مسئولیت های مهم اش عمل کند.”

رسانه های ایرانی در جریان دادگاه اعلام کردند که او به قید وثیقه آزاد خواهد شد اما همسرش می گوید که این موضوع حقیقت ندارد. نغمه عابدینی می گوید: این بازی است برای خاموش کردن رسانه های بین المللی. وکیل وی در بیانه ای اعلام کرد که دادگاه حکمی صادر نکرده و او می تواند به قید وثیقه آزاد شود. این اظهارات قبل از این بود که به خانواده اش اعلام شود که دادگاه قرار وثیقه را رد کرده است. وکیل عابدینی گفته بود وی می تواند به قید وثیقه آزاد شود و ایران را ترک کند و به آمریکا برود.

گفته می شود شورای امنیت ملی اوباما خواستار آزادی عابدینی شده است و این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا چنین درخواستی نکرده است. تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: “ما از مسئله ای که برای شهروند آمریکایی سعید عابدینی پیش آمده است، ناراحت هستیم. وی بیش از سه ماه است که به دلیل عقاید مذهبی اش زندانی است. ما از مقامات ایرانی می خواهیم که وی را فورا آزاد کنند.”

هنوز مشخص نیست که دادگاه عادینی چند روز طول می کشد یا روند صدور حکم به چه صورت خواهد بود. پرونده وی را قاضی عباس پیرعباسی معروف به “قاضی اعدام” قضاوت خواهد کرد. هافینگتون پست درباره این قاضی می نویسد: قاضی پیرعباسی حکم اعدام معترضان را صادر کرده است و از سال 2011 به دلیل نقض حقوق بشر در لیست کسانی است که در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

ایران در سال 1981، درست یک دقیقه بعد از اینکه رونالد ریگان به ریاست جمهوری رسید، 52 گروگان آمریکایی را آزاد کرد.

اگزمینر،21 ژانویه