برخی مشکلات روحانی به دلیل مشاورانش است

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراض اصولگرایان به حسام‌الدین آشنا:

سخنان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و پستی که در صفحه فیس‌بوک خود پیرامون رای اعتماد به مصطفی نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم، نوشته بود، با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها برخی مشکلات دولت روحانی را ناشی از وجود مشاورانی مانند او دانسته‌اند.

قاسم جعفری، سخن‌گوی کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، گفت که آشنا “با مجلس و روحیه نمایندگان ناآشنا است و در یک هژمونی به دور از گفتمان تعامل گرفتار شده است”.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اضافه کرد: “آقای آشنا احساس می‌کند آن مسیری که خود می‌رود خوب است اما این شیوه تفکر همان شیوه دگمی است که آقای روحانی را در چنبره می‌اندازد”.

جعفری اما روحانی را نیز خطاب قرار داد و گفت: “خیرخواهانه خطاب به آقای روحانی می‌گویم که بعضی از مشکلاتی که برای ایشان پیش می‌آید ناشی از همین مشاوران است که به ناآشنایی و عدم درک صحیح خود ایجاد می‌کنند و از ایشان می‌خواهیم از مشاوران آگاه‌تر برای خود استفاده کند”.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در صفحه فیس بوک خود، با اشاره به جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم نوشته بود: “نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان، یکی را انتخاب کنند”.

آشنا با اشاره به اینکه نیلی‌ احمدآبادی “نه اهل فتنه است نه بی تجربه و نه ناشناخته”، اضافه کرده بود که “ او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاست‌مداران”.

او انتخاب نمایندگان مجلس را میان “همراهی” یا “عدم همراهی” قوا و “خواسته‌های دانشگاهیان” و “خواسته‌های باج‌خواهان” توصیف کرده بود.

هم‌زمان حمید رسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، سخنان مشاور روحانی را “توهین به مجلس” و “زننده” توصیف کرده و گفته: “این‌گونه سخن گفتن غیرفرهنگی مشاور فرهنگی آقای رئیس‌جمهور توهین به مجلس است، این ادبیات بر خلاف ادعای تعامل سازنده بین مجلس و دولت است، این تعامل زننده است نه سازنده”.

رسایی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرده که فراکسیون اصول‌گرایان مجلس به دلیل نظر منفی نسبت به وزیر علوم، نیازی به برگزاری جلسه مشترک با او ندید و فراکسیون رهروان ولایت نیز از جلسه مشترک با نیلی، رضایت ندارد.

گفته می‌شود که جو عمومی مجلس مخالف با حضور نیلی در پست وزارت علوم است. برخی نمایندگان دولت معتقدند که نیلی گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم نیست.

به عقیده آن‌ها دولت روحانی با علم به رای نیاوردن نیلی در مجلس، وی را معرفی کرده تا نمایندگان مجلس مجبور باشند به گزینه بعدی رای اعتماد دهند.

 مجلس حدود سه ماه پیش رضا فرجی‌دانا، وزیر وقت علوم، را به دلایلی هم‌چون بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و استادهای اخراجی، حضور مشاورانی چون توفیقی و میلی‌منفرد و برخی فعالیت‌ها در عرصه دانشگاه‌ها استیضاح و از کار برکنار کرد.

 برخی نزدیکان دولت معتقدند که استیضاح فرجی‌دانا برای جلوگیری از پیگیری بحث بورسیه‌های غیرقانونی توسط دولت انجام شده بود؛ ماجرایی که پس از سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم، پیگیری و چند روز پیش نتایج این بررسی‌ها اعلام شد.