هیاهو، خبر و اتفاق

نویسنده

» حکایت/ موسیقی در سال ۲۰۱۳

تدوین و ترجمه: مهدی واعظی

موسیقی در سال ۲۰۱۳ میلادی همانند دیگر سال‌های هزاره سوم میلادی، لبریز بود از هیاهو و خبر و اتفاق. آخرین روزهای سال هم از این موضوع بی‌نسیب نماند. یکی اینکه در شب سال نو میلادی، جاستین بیبر به 47 میلیون نفر مخاطب خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که از موسیقی کناره می‌گیرد تا هنر خود را ارتقاء بخشد. خبر بازنشستگی او در اوج محبوبیت خود در زمانی کوتاه بعد از انتشار جدیدترین آلبوم او، “روزنوشت‌ها” بود.

در این میان، بیانسی هم در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳، بدون هیچ خبری، بدون هیچ تبلیغی و بدون هیچ برنامه از پیش اعلام شده، آلبوم جدید خود “بیانسی” را در شبکه فروش موسیقی آی‌تونز قرار داد و با یک شوک خبری، توانست سبک جدیدی از هنر خود را در یک آلبوم همراه با تعداد قابل توجه‌ای ویدئوهای تصویری، به مخاطب خود نشان بدهد و با وجود اینکه تبلیغی بر این آلبوم نشده بود، در کمتر از یک ماه فروش این اثر به نزدیک به یک میلیون نسخه در مغازه‌های خورده‌فروشی رسید.

 

بیشترین سروصدای موسیقی البته در اختیار مایلی سایرس باقی ماند که با اجرای شهوت‌ناک خود در هنگام اهدای جوایز ام‌تی‌وی ۲۰۱۳اعتراض خانواده‌های امریکای شمالی را بلند کرد ولی در فاصله‌ای کوتاه، آهنگ جدید او در شبکه یوتیوب توانست در 24 ساعت اول پخش خود، بیشتر از 19 میلیون بازدید کسب کند و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کند. هرچند در کنار او و با هیاهویی کمتر، برونو مارس هنر خود را ارتقاء بخشید و درنهایت عنوان هنرمند سال 2013 به انتخاب بیلبورد را از آنِ خود ساخت. فهرست کامل هنرمندان سال به انتخاب بیلبورد را می‌توانید در اینجا ببینید.

مجله بیلبورد همچنین در نسخه آنلاین خود فهرستی کامل از مهم‌ترین رویدادها، اتفاق‌ها، عکس‌ها، آمارها و دیگر موارد در موسیقی سال ۲۰۱۳ را به خوانندگان خود به زبان انگلیسی معرفی می‌کند. در این سال، پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی، “تجربه ۲۰,۲۰” از جاستین تیمبرلیک بود که فروشی 2 میلیون و 430 هزار نسخه‌ای را از آنِ خود ساخته بود. این تنها آلبوم سال بود که فروشی بالاتر از 2 میلیون نسخه را از آن خود کرده است و بعد از آن، آلبوم‌هایی از امینم، لوک برایان، ایمجین دراگونز، برونو مارز، فلوریدا جورجیا لین، دریک، بیونسی، بلیک شلتون بیس و جِی ذی قرار گرفته‌اند. فهرست کامل آلبوم‌های سال و تک‌آهنگ‌های سال را در وب‌سایت رولینگ استون می‌توانید ببینید.

هرچند این سال،‌ اولین سال از سال 2003 میلادی است که در آن فروش موسیقی به‌شکل آن‌لاین خود توانسته است 6 درصد کاهش را شاهد باشد و فروش آن‌لاین آلبوم‌های موسیقی هم یک صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد. بااین‌وجود موسیقی در انواع مختلف خود توانست مخاطبان خود را پیدا کند و شبکه‌های اینترنتی گوناگون از جمله آی‌تونز و یوتیوب، هر روز بیشتر از روز قبل، مخاطبان موسیقی را به تصویرها و صداهای تازه از خوانندگان قدیمی و خوانندگان جدید، نشان دادند. مجلات و سایت‌های گوناگون نیز انتخاب‌های سال خود را عرضه کردند از جمله روزنامه گاردین که انتخاب‌های نویسندگان بخش موسیقی خود را از این هنر در سال 2013 به مخاطبان خود عرضه کرد. ویکی‌پدیای انگلیسی هم با در ژانرهای مختلف و کشورهای گوناگون، فهرست‌های کاملی منتشر کرده است.

از جمله فهرست‌های منتشر شده، می‌توان به فهرست کامل آلبوم‌های موسیقی اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳منتشر شده‌اند در ویکی‌پدیای انگلیسی. در ژانرهای مختلفی که در سال ۲۰۱۳ اوج گرفته بودند یکی هیپ‌هاپ بود که در این سال توانست سال‌های اوج خود در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی را تکرار کند. در اینجا هم می‌توان به فهرست ده آلبوم برتر ژانر جَز نگاهی انداخت و در اینجا هم می‌توان با ده آلبوم برتر ژانر الکترونیک آشنا شد؛ و در اینجا هم می‌توان فهرستی از پرفروش‌ترین‌های موسیقی بریتانیا را مشاهده کرد. در اینجا هم می‌توان ده ویدئو کلوپ پربیننده سال ۲۰۱۳ را تماشا کرد. در فهرستی دیگر می‌توان 20 ویدئو موزیکی را تماشا کرد که خواننده خود را تحت‌تاثیر جلوه‌های بصری خود قرار می‌دهد.

در فهرست درآمدهای زنان خواننده، مدونا با 125 میلیون درآمد در رتبه نخست قرار می‌گیرد و بعد از او لیدی گاگا با 80 میلیون دلار و تیلر سوئیفت با 55 میلیون دلار، رتبه‌های بعدی درآمد در سال ۲۰۱۳ را از آنِ خود می‌کنند. در میان دی‌جی‌های پرطرفدار در سال ۲۰۱۳، دی‌جی تیئِستو توانست با 22 میلیون دلار، بیشترین درآمد را برای خود کسب کنند.

گروه‌های مختلفی در سال ۲۰۱۳ به بازار موسیقی بعد از سال‌ها سکوت بازگشتند اما در میان آنان هیچ گروهی مانند دَفت‌پانک نتوانست چشم‌ها را خیره به خود نگهدار و آهنگ “خوش‌شانس باش” آنان تبدیل به یکی از بهترین آهنگ‌های سال شد – از جمله آهنگ سال به انتخاب روزنامه گاردین. در میان چهره‌های فعال در دنیای موسیقی، جاستین تیمبرلیک توانست چهره خود را تبدیل به یک برند در دنیای موسیقی سازد و توانست همچنین جوایز متعددی در دنیای موسیقی از آن خود سازد.

مهم‌ترین جایزه موسیقی در امریکای شمالی، مانند هر سال، جایزه گرمی بود که در زمینه‌های مختلف انتخاب‌های خود را عرضه کرد و فهرست کاملی از برندگان این جایزه را می‌توان در وب‌سایت مجله فوربز خواند.

در این یادداشت کوتاه، تلاش شده است تا نمونه‌هایی از رویدادهای سال ۲۰۱۳ دنیای موسیقی در اختیار خواننده قرار بگیرد و از طریق لینک‌های عرضه شده، خواننده را به دنیای پرزرق و برق موسیقی با تمرکز در سال ۲۰۱۳ راهنمایی کرد. دنیایی که گسترده‌تر از آنی است که بتوان جنبه‌های گوناگون آن را به شکلی کامل در یک متن به خواننده نشان داد.