سقوط امریکا به روایت احمدی نژاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پیش بینی میرحسین موسوی در مورد ادامه تحریم ها

محمود احمدی نژاد که از ابتدای نشستن بر کرسی ریاست دولت در سال ۱۳۸۴ تاکنون بارها در اظهارات مختلف اعلام کرده که “آمریکا به زودی نابود می شود”، “آمریکا درحال فروپاشی است” در تازه ترین اظهارات خود در واکنش به افزایش تحریم های بین المللی و از جمله اجرای تحریم نفتی جمهوری اسلامی باز هم مدعی شد که “امروز آمریکایی ها در وضعیت اضمحلال بوده و رو به سقوط هستند و جمهوری اسلامی ایران در مسیر شکوفایی و صعود قرار دارد.”

وی که در دیدار با مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سخن می گفت همچنین افزود: “امروز دشمن قصد دارد، با حربه تحریم، جمهوری اسلامی ایران را در نقطه ضعف قرار دهد، تحریم هایی که علیه کشورمان اعمال شده، سنگین ترین و شدیدترین تحریم هایی است که تا به حال علیه یک کشور اعمال شده است و البته این تصور دشمنان که بتوانند با این تحریم ها ایران را در موضع ضعف قرار دهند، اشتباه و ناشی از حساب وکتاب های صرفا مادی است.”

او با این ادعا که “ درآمد نفتی، کمتر از ۱۰ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می شود” همچنین اظهار کرد: “باید تحریم را فرصتی ببینیم که همین مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نیز رفع شده و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحریم برای همیشه از دست دشمن خارج شود. باید در مقابل فشارها ایستادگی و از این مقطع سرافرازانه عبور کنیم و پاسخ سیاستهای خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحریم ها بدهیم. “

البته وی در گفته های خود که توسط خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شده است به ۹۰ درصد درآمد مابقی اقتصاد کشور که به صنعت نفت و درآمد نفتی وابسته نیست و همچنین چگونگی ایستادگی در مقابل تحریم ها اشاره ای نکرده است. دولت محمود احمدی نژاد همزمان با افزایش قیمت نفت طی سالهای اخیر در فاصله سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۹ بنابرآمارهای رسمی منتشر شده بیشتر از ۴۴۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این اظهارات وی در شرایطی منتشر شده که از روز اول جولای (۱۱ تیرماه) اتحادیه اروپا پس از ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای جهان، تحریم نفتی جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.

علاوه بر تحریم نفت از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و امریکا و همچنین ممنوعیت بیمه برای محموله های نفتی جمهوری اسلامی سایر کشورهای دنیا نیز پس از این در داد وستد نفتی با جمهوری اسلامی دچار تردید شده و کشورهایی همچون کره جنوبی از هم اکنون اعلام کرده اند که به همین دلیل خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف خواهند کرد.

این درحالی است که شرایط اقتصادی کشور به دلیل سیاست های دولت در ۷سال اخیر به ویژه پس از اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی(حذف) یارانه ها از دوسال پیش با مشکلات فراوانی اهم از رشد چشمگیر تورم، کاهش تولید، بیکاری ونزول بهای پول رسمی کشور و البته گرانی بی سابقه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مواجه است.

شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی تا اندازه ای در یک سال اخیر دچار بحران و تنش بوده که برخی از چهره های حکومتی و حتی برخی منصوبان محمود احمدی نژاد نیز به آن اذعان داشته اند.

از جمله اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین دی ماه سال گذشته در حالی که زمزمه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها از سوی دولت مطرح بود به صراحت اعلام کرد که “همه پیش‌بینی‌ها این بود که حداکثر تورم ۱۴ درصد باشد، اما هم اکنون نه‌تنها تورم ۸/۱۹ درصد نیست، بلکه به جز تحولات ارزی ۲۷ درصد و با ارز ۴۰ درصد است. در چنین شرایطی که تورم ۴۰ درصد است و بانک مرکزی هم آمار نمی‌دهد، مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به مصلحت نیست”.

برادر عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی همچنین پیش بینی کرده بود که “به نظر می رسد با توجه به واردات کالا با دلار ۱۶۰۰ تومانی و مشکلات تولید در ۶ماه آینده با کمبود بسیاری از کالاها و «قحطی» در کشور مواجه خواهیم شد که برای تهیه آنها یا باید متوسل به قاچاق شویم و یا اینکه هزینه بسیاری بابت قاچاق بپردازیم.”

۲۰ آذرماه سال گذشته نیز محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی طی اظهاراتی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نسبت به ضرورت در نظر گرفتن راهکارهایی برای مقابله با تحریم تاکید کرده و گفته بود: “باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم گویا در شعب ابیطالب گرفتار شده ایم.”

شعب ابیطالب در روایات مذهبی مکانی بود که پیامبر اسلام و طرفدارانش دوسال در محاصره همه جانبه مخالفانشان قرار گرفتند و شرایط دشواری داشتند تا جایی که بر اساس روایات مجبور بودند در آن زمان از گرسنگی سنگ بر شکم خود ببندند.

اما پس از این اظهارات رییس کل بانک مرکزی آیت الله خامنه ای اعلام کرد که “مقامات غربی بارها تکرار کرده اند که هدف از تحریم ها و فشارها بر ضد ایران، خسته و از صحنه خارج کردن مردم و وادار کردن مسئولان به تجدید نظر در محاسبات خود است، اما آنها اشتباه می کنند و به هدف خود نخواهند رسید زیرا این «روسیاه های بدمحاسبه گر»، تصور می کنند نظام اسلامی در شرایط شعب ابی طالب است، در حالیکه ملت ایران امروز در شرایط بدر و خیبر (پیروزی مسلمانان) قرار دارد.”

با این حال اما در چند ماه اخیر با افزایش مشکلات اقتصادی کشور بسیاری از منصوبان و نزدیکان وی لب به انتقاد از گرانی و سیاست های دولت احمدی نژاد پرداخته اند. در برابر رهبر جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهارات خود در جمع مسئولان قضایی کشور از مقامات قوای سه گانه کشور خواسته است اختلافات را کنار گذارند و در مقابل مشکلات وحدت پیشه کنند.

او البته در این اظهاراتش گفت: “هدف اصلی قدرتهای استکباری از اعمال تحریم‌ها، مردم ایران هستند تا فشارها موجب شود که مردم به ستوه بیایند و از نظام اسلامی جدا شوند”. او البته در ادامه تاکید کرد که “در این توطئه نیز شکست خواهند خورد زیرا آنها مردم و مسئولان ما را همچنان نشناخته‌اند.”

رهبر جمهوری اسلامی نیز همچون محمود احمدی نژاد اشاره ای به چگونگی مقابله با تحریم ها و برون رفت از بحران اقتصادی جاری در کشور نکرد. اما همزمان با آغاز دور جدید تحریم نفتی، اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی (حذف یارانه ها) که مرحله نخست آن با دستور آیت الله خامنه ای تصویب و اجرایی شده بود متوقف شده است.

 

پیش بینی های موسوی

“ما بارها شنیدیم که آمریکا دارد شکست می خورد و دارد از بین می رود، اگر هست چرا ما ۴ مرتبه مسافرت کردیم چرا دو تا نامه نوشتیم… ما چهار سال است که می شنویم اسرائیل در حال فروپاشی است، فرانسه در حال فروپاشی است، امریکا در حال فروپاشی است، خب بر اساس همین ما سیاست خارجی را تدوین می کنیم خب معلوم است که به بیراهه می رویم، معلوم است که اشتباه می کنیم…صحبت از سیاست خارجی شد واقعا در این زمینه ؛ هم عزت ملت خود را مخدوش کردیم و بهش لطمه زدیم، آبروی کشور خودمون را بردیم و بهمون لطمه زده.توسعه داخلی کشور خودمون را هم دچار مشکل کردیم…”

این جملات بخش هایی از مناظره میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد پیش از انتخابات مناقشه برانگیز۱۳۸۸ است.

میرحسین موسوی در تیرماه ۱۳۸۹ در جریان تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی (۱۹۲۹) برعلیه جمهوری اسلامی از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیز که در ادامه به تحریم های کنونی منجر شده است طی یادداشتی نسبت به سیاست های دولت و حکومت جمهوری اسلامی درارتباط با سیاست خارجی و داخلی هشدار داده بود.

آقای موسوی در این مقاله تاکید کرده بود که “برای اینجانب مانند روز روشن است که این قطعنامه بر امنیت و اقتصاد کشور ما اثرخواهد گذاشت. تولید ناخالص را پائین خواهد آورد، بیکاری را بیشتر خواهد کرد، مردم را در تنگنای مشکلات بیشترمعیشتی واجتماعی قرار خواهد داد، فاصله ما را ازکشورهای در حال رشد جهان بویژه کشورهای همسایه رقیب بیشتر خواهد ساخت و آخرین میخ را بر تابوت چشم اندازبیست ساله خواهد کوبید. کدام عقل سلیم است که نداند کشورما امروز پس از صدور قطعنامه آسیب پذیرتر و منزوی تر از گذشته شده است؟”

او همچنین تصریح کرده بود که “اولین وضروری ترین راه حل و حتی فوری ترین آن اطلاع رسانی صادقانه به ملت است. این حق مردم است که ماهیت قطعنامه و تحریم های دیگری که در حال افزوده شدن به آن است بشناسند. باید آنها بدانند این تحریمها چه اثری بر سفره آنها و روی نرخ بیکاری و تورم وتولید وپیشرفت کشورو امنیت می گذارد. صرفا گفتن اینکه این قطعنامه یک ورق پاره است مشکل مردم و کشور را حل نمی کند. اگر قرار است مردم در مقابل بحرانی که ناخواسته در حال ورود به آن هستند مقاومت کنند ضرورت دارد که اعتماد آنها جلب شود و اعتماد جز ازطریق راستگوئی حکومت و شفافیت اطلاعات بدست نمی آید.”

موضوعی که اکنون از سوی منصوبان آیت الله خامنه ای و چهره های حکومتی مطرح و از مردم خواسته می شود شرایط سخت اقتصادی را تحمل کنند و به گفته احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران یک “آخ” هم نگویند.

میرحسین موسوی درمقاله خود با اشاره به خطرات و تهدیدات امنیتی که در پی این قطعنامه متوجه کشور می شد خواستار گسترده شدن مشاوران تیم مذاکره کننده هسته ای و تصویب سیاست ها در راستای این برنامه توسط مجلس شده و تاکید کرده بود که در این میان از شخصیت هائی چون هاشمی رفسنجانی و خاتمی و روحانی و آقازاده و لاریجانی و… استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران به عنوان یکی از قوای نظامی اصلی کشور “در حجم غیر قابل باوری درگیر مسائل اقتصادی است” همچنین خواستار “بازگرداندن سپاه به سوی مسوولیت های اصلی خود” شده و تاکید کرده بود که “سپاهی که مشغله فکریش بالا و پائین رفتن قیمت دلار و دخالت در امور بانکداری و بازارسهام وپیمانکاری و صادرات و واردات است نمی تواند برای تامین امنیت کشورو انقلاب مورد اعتماد باشد”.

میرحسین موسوی کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات به همراه همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض و از رهبران جنبش سبز از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در بازداشت بسر می برند و محمود احمدی نژاد با اینکه کشور در شرایط دشوار اقتصادی و تهدیدات خارجی قرار گرفته و اختلاف هایش با رهبر جمهوری اسلامی آشکارتر شده است همچنان “نابودی امریکا” را پیش بینی می کند.