پرونده قطور جیسون رضاییان

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور

به گفته وکیل جیسون رضاییان،دادگاه گزارشگر ۳۹ ساله روزنامه واشنگتن پست که نزدیک به ۹ ماه است در ایران در زندان بسر می برد،  به اتهام “جاسوسی” و “همکاری با دولت های متخاصم” بزودی برگزار می شود. این مسأله می تواند به ایجاد تنش‌های جدید میان تهران و واشنگتن منجر شود.

خانم لیلا احسان، وکیل وی، به فرانس پرس گفت: “او متهم به جاسوسی، همکاری با دولت های متخاصم، جمع آوری اطلاعات محرمانه، و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی است.”

او در ادامه گفت: “جیسون رضاییان یک روزنامه نگار است و ماهیت حرفه روزنامه نگاری این است که به اطلاعات دست یابد و آنها را منتشر کند.” او همچنین به این نکته اشاره کرد که موکلش “به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اطلاعات محرمانه دسترسی نداشته”.

خانم وکیل که می گوید به طور کامل پرونده موکلش را بررسی کرده براین باور است که هیچ گونه اتهام همکاری نمی تواند وارد باشد، زیرا “براساس قوانین حقوق بین المللی، ایران و ایالات متحده به عنوان کشورهای متخاصم شناخته نمی شوند”؛ چرا که در وضعیت جنگی با یکدیگر قرار ندارند.

 

یک پرونده “قطور”

او گفت این روزنامه نگار که از زمان دستگیری اش دچار مشکلات جسمانی شده “دارای روحیه خوبی” است.

هنوز هیچ تاریخی برای محاکمه او مشخص نشده.

ماری، مادر جیسون رضاییان، در تماس فرانس پرس با وی هیچ گونه اظهارنظری درخصوص پرونده فرزندش انجام نداد.

کمی قبل تر، غلامحسین اسماعیلی، رییس دادگستری تهران، تأکید کرده بود که پرونده این روزنامه نگار “قطور” است.

پرونده او در ماه ژانویه برای دادگاه انقلاب ارسال شد که معمولاً رسیدگی به پرونده های مربوط به جرایم سیاسی یا اقدامات مربوط به امنیت ملی را انجام می دهد.

این درحالی است که پرونده جیسون رضاییان باعث تیرگی بیشتر روابط میان ایران و آمریکا شده. در ماه مارس، رییس جمهور اوباما از دولت ایران خواست که این روزنامه نگار را آزاد کند.

ولی ایران که دوملیتی بودن افراد را به رسمیت نمی شناسد، خاطرنشان ساخته که این پرونده کاملاً ایرانی است. رییس دیپلماسی ایران، محمد جواد ظریف، هفته گذشته دراین خصوص گفت که اتهامات “جدی”ای به این روزنامه نگار وارد است و براین نکته تأکید ورزید که “بگذاریم دستگاه قضایی کار خود را انجام دهد، بدون اینکه بر آن اثر بگذاریم”.

وکیل آقای رضاییان گفت که “امیدوار” است نتیجه توافق نهایی میان ایران و قدرت های جهانی درخصوص برنامه هسته ای بر این پرونده نیز تأثیرگذار باشد و به روند آزادی موکل وی سرعت بخشد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۱ آوریل