خانواده های زندانیان سیاسی: رهبر جواب بدهد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تایید ضرب و شتم خونین از سوی دادیار ناظر زندان

در حالیکه رئیس سازمان زندان ها خبر حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین و ضرب و شتم زندانیان سیاسی این بند را تکذیب کرده، خدابخشی، معاون دادستان و دادیار ناظر زندان در گفتگو با خانواده های زندانیان سیاسی این مساله را تایید کرده است. همزمان برخی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده های خود خبر مربوط به تراشیدن موی سر و صورت زندانیان را تایید کرده اند.

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی که شب گذشته موفق به صحبت تلفنی با این حقوقدان سرشناس شده در مصاحبه با “روز” می گوید: تقریبا ۱۰ دقیقه پیش آقای سلطانی زنگ زد و گفت آقای خدابخشی، دادیار ناظر زندان آمده اینجا و به من گفته زنگ بزنم و بگویم شما نگران من نباشید. من حالم خوب است.چون من شنیده بودم موهای شان را تراشیده اند از آقای سلطانی پرسیدم. گفت حالا شده دیگه. گفتم چه حقی داشتند چنین کاری با شما بکنند؟ گفت انشاالله حل می شود. یک دقیقه هم نشد تلفن شان، بیشتر از این نتوانستند توضیح دهند فقط گفتند مرا به بند عمومی منتقل کرده اند و نگران نباشید حالم خوب است. پرسیدم بقیه چی؟ گفت بقیه را هم انشاالله منتقل می کنند.بعد هم تایید کردند که موهایشان را تراشیده اند. من نمی دانم به چه حقی این کار را کرده اند. این کار توهین و اهانت است و من به هر مقامی که باشد شکایت خواهم کرد که با چه حقی چنین رفتاری با زندانیان کرده اند، آنها را زده اند و بعد هم که رفتارهای بعدی.

عماد بهاور، امین چالاکی، حسن اسدی زیدآبادی و داور حسنی دیگر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ هستند که شب گذشته با خانواده های خود تماس گرفته و خبر از وضعیت خود داده اند.

وب سایت کلمه روز پنج شنبه خبر از درگیری شدید و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین از سوی “عوامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و بیش از یکصدنفر از سربازان گارد سازمان زندانها” داده و این درگیری را بی سابقه ترین برخورد وخشونت علیه زندانیان سیاسی طی دو دهه اخیر توصیف کرده بود. اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در اولین واکنش ها، این مساله را تکذیب کرد اما خدابخشی، دادیار ناظر زندان در گفتگو با خانواده های زندانیان سیاسی این مساله را تایید کرده است. معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی که روز گذشته با خدابخشی دیدار کرده در مصاحبه با “روز” می گوید: رئیس سازمان زندان ها تکذیب کرده بود، ولی ما دیروز رفتیم دادستانی و آقای خدابخشی را آنجا دیدیم. گفتم: چرا اینکارها را کرده اند برای چی کتک زده اند؟ گفت: رفته اند برای تفتیش و زندانیان مقاومت کرده اند، به خاطر همین زده اند. گفتم: پس شما اقرار می کنی که زده اند؟چرا رئیس سازمان زندان ها گفته نزده اند؟ من این مساله را خبری می کنم و به همه می گویم که شما تایید کردید که زده اند. بعد حرف اش را عوض کرد و گفت دست شان را کشیده اند. گفتم اگر دست بکشند که سر نمی شکند، کتف نمی شکند، پا نمی شکند. برای چی شیشه به سمت این ها پرتاب کرده اند؟ گفت: زندانیان خودشان شیشه را شکسته اند و باید خسارت اش را بدهند. گفتم: خودشان که شیشه سمت خودشان پرتاب نکرده اند، باید جواب بدهید و خود زندانیان باید زنگ بزنند که ما مطمئن شویم حال شان خوب است از کجا معلوم که اینها را نکشته اید؟ نتیجه این شد که قبل از شما آقای سلطانی با من تماس گرفت.

خانم سلطانی می افزاید: اینکه بریزند زندانی بی دفاع رابزنند، کار بسیار زشت و شیطانی است، غیرقانونی است و باید جوابگو باشند. واقعا جای تاسف است در این موقعیت این همه مردم امیدوار شدند و کمی شاید دغدغه شان کمتر شد در چنین شرایطی زیر پای مردم را خالی می کنند و امید مردم را به ناامیدی تبدیل می کنند. ما واقعا نگران اکبر امینی و امید بهروزی و سایر بچه هایی هستیم که آسیب شدید دیده اند.خانواده های زندانیان تصمیم دارند طرح شکایت کنند، قطعا شکایت و پی گیری خواهیم کرد. به مجلس می رویم و شکایت مان را اعلام می کنیم. می خواهیم از همه مسئولان و مقاماتی که در این حوزه دخیل هستند شکایت کنیم.

پدر امید بهروزی اما در مصاحبه با “روز” می گوید که روی سخن اش تنها خطاب به رهبر جمهوری اسلامی است و با هیچ مسئول دیگری کاری ندارد: مخاطب اصلی من فقط خود آقای خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است. آیا این مسائل را می داند یا نمی داند. سه ماه پیش من کتبا لایحه ای نوشتم و به آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری دادم و از او خواهش کردم که آن را به دست رهبری برساند، شاید اصلا او در جریان مسائل نیست و نمی داند. ما هم خودمان را زده ایم به نفهمی که آقا این ها را نمی داند. ولی الان دیگر خیلی بعید می دانم که آقا این مشکلات و مسائل را نداند و در جریان نباشد. بعید می دانم.

به گفته آقای بهروزی، شاهرگ دست فرزندش را قطع کرده و او را در بهداری زندان اوین به تخت بسته اند: رگ دست راست امید قطع شده، خونریزی شدیدی دارد، او را برده اند بیمارستان طالقانی و آنجا گفته اند باید عکس گرفته شود، ممکن است شیشه توی دست و بدن اش باشد. نگذاشته اند و شبانه برگردانده اند زندان اوین. در بهداری زندان اوین به تخت بسته و دو مامور هم بالای سرش گذاشته اند.از قبل که آرتروز گردن و مشکل شنوایی گوش و مشکلات دیگری داشت، ۵ مرتبه پزشکی قانونی وقت داده که ببرند بیمارستان و نبرده اند، الان هم با این وضعیت خونریزی که دارد او را به جای بیمارستان، توی بهداری زندان نگه داشته اند.

او می افزاید: فردا این بچه ها خدای ناکرده از دست بروند هیچ کسی مسئولیتی برعهده نخواهد گرفت. الان امید دست به اعتصاب غذا زده، به خاطر اینکه به بیمارستان نبرده اند. با خونریزی شدید، در حال اغما است با فشار خون ۸ روی ۴. مسئولان هم هیچ پاسخی نمی دهند. صبح هم باز برای پی گیری می روم ولی بعید می دانم جوابی بشنوم.

آقای بهروزی که به شدت نگران وضعیت سلامتی فرزندش است می افزاید: از شما خواهش ام این است که بنویسید طرف سخن من فقط شخص رهبری است. یک روز آمدیم توی خیابان و فریاد زدیم که خدایا از عمر من بکاه و بر عمر رهبر افزا، حالا اگر الان از ایشان انتظار نداشته باشیم از چه کسی داشته باشیم؟ فرزندان این مملکت سرمایه این مملکت هستند. من از رهبری انتظار دارم، اگر او به شکایت ما رسیدگی نکند چه کسی باید رسیدگی کند؟ توی این مملکت زندانی بی دفاع را اینطور بزنند، شاهرگش را ببرند، بعد به تخت ببندند و به بیمارستان هم اعزام نکنند، چه کسی باید به دادش برسد؟ من خودم الان توی زندان باشم خیلی راحت تر هستم تا اینکه این طور زجر بکشم. مادر ایشان عمل قلب باز انجام داده و در این وضعیت به شدت نگران امیدیم. امید دیسک کمر دارد، آرتروز گردن دارد. ۱۶ نفر سه سال پیش توی خیابان ریختند سرش و بردند زندان، ۲۵۰ روز انفرادی بوده الان هم که چنین کرده اند. سه سال تحمل کردم، دندان روی جگر گذاشتیم و نفس هم نکشیدیم، گفتیم جمهوری اسلامی کار خلافی نمی کند. حالا چه باید گفت؟ یک عده ای را برده اند انفرادی و بعد هم اینها را کتک زده و ضرب و شتم کرده اند ولی حتی بیمارستان هم نمی برند. در بهداری اوین که چیزی نیست جز یک قرص مسکن، به آنها چه می دهند؟ بسته اند به تخت و مامور بالای سرش گذاشته اند که چی؟ از زندان با آن وضعیت فرار می کند؟ این رفتار که کرده اند، زده اند و.. بر اساس قانون جرم است و حبس دارد. فردا که خدای ناکرده یکی از این بچه ها از دست رفت چه کسی مسئولیت را قبول خواهد کرد؟

او اضافه می کند: روی سخن بنده فقط رهبری است، با هیچ کس دیگری هم کاری ندارم. بارها رفتم قوه قضائیه و دادستانی و.. اما جوابی نگرفته ام. بنویسید خطاب به رهبری که حرف ما با شماست. یک قاضی گذاشته اند به اسم صلواتی نشسته حکم های غیابی هم می دهد و همه را می گوید گروهک غیرقانونی و توهین به رهبری و براندازی نظام. آخر اینها چه کاره بودند، با کدام گروهک ارتباط داشتند، با چه قدرتی می خواستند براندازی کنند و.. اینها وکیل دادگستری بودند. من صد بار نامه نوشتم و جوابی نگرفتم. شما بنویسید خطاب به رهبری از زبان من که آقا در مملکت شما این رفتارها می شود این اتفاقات می افتد.

بیش از ۷۰ زندانی سیاسی در نامه ای خطاب به دادستان تهران اعلام کرده اند که حاضرند درباره حمله به بند ۳۵۰ و ضرب و شتم زندانیان سیاسی این بند شهادت بدهند. براساس شهادت این زندانیان سیاسی، امید بهروزی، امین چالاکی، اکبر امینی، اسماعیل برزگری، علیرضا رجایی، مسعود عرب، فرشید فتحی، حسین رونقی ملکی، عماد بهاور، مجید محمدی معین، اصغر قطان و پیمان کاسن نژاد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار جراحت های شدید شده اند.

وب سایت کلمه گزارش داده است که بیش از ۳۰ تن زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی منتقل شده اند. روز گذشته ۱۰ تن از زندانیان به بند عمومی بازگشته اند اما از وضعیت بقیه آنها خبری در دست نیست. براساس همین گزارش حداقل ۱۰ نفر از زندانیان منتقل شده به انفرادی که در حال حاضر در اعتصاب غذا هم به سر می برند، دچار شکستگی سر، دست و پا شده اند و اوضاع جسمی آنها وخیم است. مهرداد آهن خواه، غلامرضا خسروی، ابوالقاسم فولادوند و سمکو خلقتی از جمله زندانیانی هستند که دچار شکستگی سر و دست شده اند.این در حالی است که هرگونه ارتباطی میان زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی ناممکن است و زندانبانان به شکل غیرمتعارفی پنجره سلول های انفرادی آنها را بسته اند. از این رو ابعاد جراحات وارد شده به زندانیان حاضر در انفرادی هنوز نامشخص است.

کلمه همچنین از لخت کردن زندانیان، تراشیدن موی سر، زدن دستبند و کشیدن بر روی زمین، مشت و لگد، فحاشی و تحقیر، گرفتن پتو و لباس زیر و چشم بند زندانیانی که به سلول های انفرادی منتقل شده اند خبر داده است.

براساس گزارش وب سایت کلمه، اکبر امینی که به شدت از ناحیه سر به دلیل ضربات شدید باتوم دچار آسیب شده به بیمارستان تجریش منتقل شده اما اسماعیل برزگری را که از ناحیه دو مهره کمر دچار شکستگی شده همچون امید بهروزی در بهداری زندان اوین به تخت بسته اند.

تاکنون هیچ یک از مسئولان قضایی و امنیتی توضیحی درباره این درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی نداده اند.روزنامه شرق به نقل از وزیر اطلاعات خبر داده است که وزارت اطلاعات به زودی در این باره اطلاعیه ای صادر خواهد کرد.

همزمان روزنامه قانون به نقل از علی مطهری، نماینده مجلس نوشته است که در این زمینه از وزیر دادگستری سئوال خواهد شد: لااقل خانواده‌های این زندانیان سیاسی باید در جریان قضیه قرار بگیرند و اگر برخی از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند اجازه ملاقات به خانواده‌های‌شان داده شود. معلوم نیست چرا شدت عمل نشان داده شده و عده‌ای مصدوم و عده‌ای به زندان انفرادی منتقل شده‌اند. شاید برخی نهادهای اطلاعاتی موازی وزارت اطلاعات برای ایجاد مشکل برای دولت جدید دست به این اقدام زده‌اند. رییس‌جمهوری هم باید از حقوق شهروندان دفاع کند.

محمد رضا تابش، دیگر نماینده مجلس هم به وب سایت تدبیر گفته است که هیاتی از مجلس این مساله را پی گیری خواهد کرد.