منتظریم ببینیم چه می شود

نویسنده
سارا سماواتی

» قدرت الله علیخانی در مصاحبه با روز:

قدرت الله علیخانی، نماینده قزوین و حومه، از روحانیون مجلس فعلی و دوره های ششم و هفتم و فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هشتم است. پیش از انتخابات گفتگویی با او داشتیم در مورد حذف صلاحیتش برای ورود به مجلس. او در آنجا اطمینان داد که از پایگاه وسیع مردمی در قزوین برخوردار ست و امیدوار بود شورای نگهبان پس از بررسی اعتراض او امکان ورودش به انتخابات را فر اهم کند. این اتفاق افتاد اما علیخانی از یک کاندیدای مستقل که عضو هیچ تشکلی نبود شکست خورد و مردم قزوین به او رای ندادند.در همین ارتباط با او سخن گفته ایم؛ نماینده ای که معتقدست” پایگاه مردمی دارد، رای هم آورده اما…”

این مصاحبه در پی می آید.

 

آقای علیخانی شما در مجلس طی صحبتی به انتخابات اخیر مجلس اشاره کردید و به علت راه نیافتن خودتان به مجلس.

بله؛ و از شرکت آقای خاتمی هم در انتخابات تشکر کردم چون یک حرکت اصلاح طلبانه ی درستی بود و در راستای منافع انقلاب و کشور بود.

 

 شما قبل از انتخابات، مطمئن بودید که در قزوین و حومه پایگاه مردمی دارید و در صورت تأیید صلاحیتتان، به مجلس خواهید رفت؛ ولی نتیجه انتخابات به سود شما نبود.

ما پایگاه مردمی داریم؛ رأی هم آورده ایم. در مجلس هم گفتم؛ یک تشابه اسمی در میان بود که ترتیب آرا را به هم ریخته است. ما از شورای نگهبان هم تقاضای رسیدگی کرده ایم. شورای نگهبان هنوز در مهلت دریافت اعتراض ها قرار دارد و هنوز رسیدگی را شروع نکرده است. ما منتظر رسیدگی شورای نگهبان هستیم و امیدوار یم، یعنی مطمئن هستیم که حق مان برمی گردد.

 

اساساً حضور مردم در حوزه انتخابیه شما ( قزوین) چطور بود؟

خیلی عالی بود. اساساً مردم استان قزوین خیلی از انتخابات استقبال می کنند و حضور من هم باعث دلگرمی آنها بود. خیلی با شور و شعف و گرمی شرکت کرده بودند. برای اینکه مردم من را یک آدم مردمی، خدمتگذار، اصلاح طلب، شجاع و بالاخره منتقد دولت می شناسند. لذا استقبال خیلی خوب بود، رأی به من هم خیلی بالا بود؛ بطوریکه همان مقداری را هم که اعلام کردند، با وجود تشابه اسمی، تازه آنهم رأی قابل توجهی است. 92 هزار نفر از مردم قزوین به من رای دادند. بخاطر همین خیلی هم امیدواریم و منتظریم ببینیم چه می شود. لذا، من در نطقی که امروز در مجلس داشتم خیلی به این موضوع نپرداختم فقط اشاره کردم که این تشابه اسمی وجود داشته است.

 

البته شما در گله از روزنامه ایران که نوشته بود “منتقدان دولت رأی نیاوردند” این مطلب را گفتید؛ ولی موضوع آن تشابه اسمی چه بوده است؟

ببینید؛ من علیخانی هستم دیگر. یک فرد دیگری هم ثبت نام کرده بود به نام “مرتضی آقا علیخانی” و نوشته اند مشهور به علیخانی. در حالیکه من مشهور به علیخانی هستم، ایشان که تازه آمده اند و هنوز شهرتی ندارند.

 

خوب شما چرا همان زمان به این نامگذاری اعتراض نکردید؟

اعتراض کرده بودم. ولی خوب قضایا مفصل است. مهم نیست. مقامات استانی، هم در دوره قبل، هم در این دوره من را حذف کرده بودند و مرکز من را برگرداند. این اتفاق البته باز هم افتاده است. مثلاً در تهران اسماعیل کوثری دو تا بود. محمد اسماعیل کوثری و اسماعیل کوثری؛ همینکه در کمیسیون ما نائب رئیس است. به همین خاطر بازهم منتظر اعلام نظر شورای نگهبان می مانم. ما به هر حال تابع قانون هستیم. از شما هم خواهش می کنم پیشاپیش قضاوت نکنید. انشاالله حق ما به ما داده خواهد شد.

 

باز هم کافی نیست

البته اگر 17600 رأی آقای “مرتضی آقا علیخانی” هم به آقای علیخانی تعلق بگیرد، ایشان به اتفاق سید مرتضی حسینی کاندیدای دیگر قزوین به دور دوم می رود. روزنامه “ولایت قزوین” هم در مقاله ای با عنوان شگفتی های انتخابات نهم” اشاره ای به این تشابه اسمی داشته داشته است با این آغاز: “و اما هفتم مرتضی آقاعلیخانی؛ راستی او کیست؟ آیا کسی از او عکسی یا مصاحبه‌ای در مطبوعات دیده است؟ آیا او ستاد انتخاباتی داشته است؟”