تازه چه خبر

نویسنده

جشنواره مونترال: افتتاحیه و اختتامیه سبز


 

سی و سومین دوره جشنواره مونترال کانادا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه کاملاً سبزپوش شد.

این جشنواره که توجه خاصی به سینمای ایران دارد، امسال با انتخاب جعفر پناهی به ریاست هیات داوران و نمایش 5 فیلم ایرانی در بخش های رقابتی و غیر رقابتی توجه بیشتری به سینمای ایران نشان داد، اما نکته جالب این که جدای از حضور سبز ایرانی ها در گوشه و کنار فستیوال که تمام جشنواره و مطبوعات و فضای شهر را تحت تاثیر قرار داده بود، هیات داوران هم در مراسم افتتاحیه با شال سبز بر روی فرش های قرمز ظاهر شدند و حتی زمانی که تک تک برای معرفی خود بر روی صحنه رفتند، به نشانه حمایت از جنبش مردمی ایران، این شال های سبز را از گردن برنداشتند.

 

این اتفاق در روز اختتامیه هم تکرار شد و این جشنواره ده روزه که از 27 اگوست تا 7 سپتامبر برگزار شد، به اولین جشنواره فیلم سبز دنیا بدل شد که این حرکت در ونیز با حضور سبز گروه فیلم “زنان بدون مردان” ادامه یافت. این در حالی است که داوران جشنواره لوکارنو هم با دستبند سبز در شهر می گشتند.

 

در مونترال، تماشاگران ایرانی نیز تقریباً همه روزه در کنار فرش های قرمز با لباس ها و حتی صورت های سبز شده حضور داشتند. برخی از سبزپوشان عکس ندا آقا سلطان را حمل می کردند و برخی دیگر عکس هنرپیشگان سینما همچون، مارلون براندو، چارلی چاپلین و اینگرید برگمن را با نشان سبزی در کنار عکس بر دست داشتند. بر پیراهن برخی از آنان نیز جمله “رای من کجاست” به انگلیسی نوشته شده بود.

 

در مراسم اختتامیه هم سبزپوشان یکصدا شعار “دموکراسی برای ایران” را فریاد زدند. آنها عکس های ندا آقا سلطان را به هیات داوران هدیه کردند و اعضای هیات داوران با در دست داشتن پلاکاردهایی با عکس ندا آقا سلطان با مردم سبزپوش عکس گرفته و سپس بر فرش های قرمز ظاهر شدند.

 

در سی و سومین جشنواره فیلم مونترال، فیلم‌های “آتشکار”  ساخته محسن امیریوسفی، “بیست” عبدالرضا کاهانی، “وقتی لیموها زرد شدند” محمدرضا وطن‌پرست و “پنالتی” انسیه شاه‌حسینی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور داشتند. “پناه پناهی” فرزند جعفر پناهی هم با فیلم کوتاه “فیلم اول” در بخش فیلم کوتاه حضور داشت.

 

تاکنون سه فیلم مجید مجیدی جایزه اصلی جشنواره مونترال را به دست آورده اند و سرژ لوسیک رئیس جشنواره بین المللی مونترال با اشاره به این موفقیت، درباره انتخاب پناهی به ریاست هیات داوران می گوید: “این انتخاب در ادامه تاریخ طولانی جشنواره مونترال برای ارج نهادن به سینمای ایران است. مجید مجیدی فیلم ساز شایسته ایرانی در پنج سال سه‌ بار و برای فیلم‌های “بچه‌های آسمان”، “رنگ خدا” و “باران” جایزه اصلی این جشنواره را به دست آورده و سینمای ایران همیشه حضوری موفق در این جشنواره داشته است.”

 

جعفر پناهی در مصاحبه های خود گفته است که پس از یک سال و نیم تلاش برای فیلمسازی و عدم موفقیت، تصمیم گرفته با حضور در جشنواره های جهانی پیام مردم ایران را به جهانیان برساند.

 

هیات داوران جشنواره در مراسم اختتامیه، سینمای ایران را بی نصیب نگذاشت و فیلم “آتشکار” ساخته محسن امیر یوسفی را که تاکنون در ایران امکان نمایش نیافته، لایق جایزه “نوآوری” دانست و فیلم  “وقتی لیموها زرد شدند” ساخته محمدرضا وطن دوست هم جایزه زنیت را از آن خود کرد.

 

تصاویری از حضور سبز در جشنواره را در لینک های زیر ببنید:

 

http://www.youtube.com/watch?v=B7kZiSls1IA

 

http://www.youtube.com/watch?v=bnNG0ZUDGns&eurl=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fuser%2Freelelution&feature=player_profilepage