آغاز محاکمه پدر وبلاگنویسی ایران

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره محاکمه حسین درخشان

رابرت مک کی

حسین درخشان وبلاگنویس پرآوازه ایرانی- کانادایی که با نام هودر هم شناخته می شود، روز چهارشنبه و یک سال و نیم پس از دستگیری در ایران در دادگاه محاکمه شد. گزارش های خبری از ایران و اظهارات خانواده وی که در اینترنت منتشر شده، این خبررا منتشر کردند.

به گفته گلناز اسفندیاری که برای سایت های رادیو فردا و رادیو آزادی می نویسد: “خبرگزاری تندروی فارس نیوز گزارش داده است که محاکمه حسین درخشان، وبلاگنویس بحث انگیز ایرانی و کسی که به سبب تلاش برای همه گیر کردن وبلاگنویسی در جمهوری اسلامی به عنوان پدر وبلاگنویسی این کشور شناخته می شود، از 23 ژوئن در تهران آغاز شده است.”

آقای درخشان  در نوامبر 2009 و تنها چند هفته پس از بازگشت به ایران دستگیر شد و پیش از آن به مدت هشت سال در کانادا و انگلستان زندگی می کرد.

مجله وایرد چنین توضیح می دهد: “آقای درخشان در سال 2000 و پس از آنکه قوه  قضائیه محافظه کارایران روزنامه عصر آزادگان، روزنامه اصلاح طلبی را که وی ستون روزانه فنی- علمی در آن می نوشت، را تعطیل کرد به کانادا نقل مکان کرد. آنطور که در این مجله خاطر نشان شده، درخشان مدتی پس از زندگی در تورنتو در سال 2001، راهی را برای ترکیب کردن سیستم یونی کد و نرم افزارهای مجانی وب لاگ نویسی پیدا کرد تا بتوان حروف فارسی را در آن قرار داد. با این پیشرفت فنی، وبلاگنویسی به فارسی به همان سادگی نوشتن به انگلیسی امکان پذیر شد”.

روزنامه گاردین در سال 2003 نوشت “راهنمایی گام به گام آقای درخشان برای نوشتن وبلاگ به زبان فارسی، عامل اصلی تأثیر گذارنده در آغاز وبلاگنویسی هزاران ایرانی بود.”

آقای درخشان در سال 2006 درباره سفرش به اسرائیل  در وبلاگ فارسی و انگلیسی خود مطالبی نوشت که می تواند خشم سنت گرایان تندرو را باعث شده باشد.

چندین ماه پس از دستگیری آقای درخشان، اطلاع چنداتی از سرنوشت او در دست نبود تا اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در نامه ای که در آوریل 2009 به دادستان کل تهران نوشت، خواستار برخورداری از فرصت دفاع کامل برای رکسانا صابری، دختر ایرانی آمریکایی متهم به جاسوسی برای ایالات متحده شد. وی در این نامه، خواستار رفتاری مشابه برای آقای درخشان شد که بنا بر گزارش ها، متهم به جاسوسی برای اسرائیل شده بود.

خانم اسفندیاری روز پنجشنبه چنین نوشت:

“بر اساس گزارش فارس نیوز، اتهامات آقای درخشان شامل همکاری با دولت های «متخاصم»، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروه های ضد انقلاب، توهین به مقدسات اسلامی و تأسیس و اداره وب سایت های «موهن» است.”

وی در وبلاگ تازه تأسیس عدالت برای حسین درخشان می نویسد، به گفته خواهر درخشان، والدین وی اجازه حضور در جلسه دادگاه 23 ژوئن را نداشتند. خبرگزاری فارس گزارش داده است که در این جلسه، دفاعیه درخشان خوانده شده است.

سیروس فریور روزنامه نگار و وبلاگنویس ایرانی می گوید خبر آغاز محاکمه آقای درخشان در وب سایت گروه حقوق بشر ایران نیز درج شده است. وی افزود اطلاعات بسیار ناچیزی در این باره منتشر شده است اما من موفق شده ام از یک منبع نزدیک به خانواده آقای درخشان این ایمیل را دریافت کنم:

“یک جلسه دادگاه برگزار شده است و هرچند هیچ یک از اعضای خانواده وی اجازه حضور در آن را نیافته اند، اما خوش بین هستند که هیچ مورد جدی در این پرونده وجود ندارد. ضمناً با توجه به اینکه وی تا همین حالا هم دوره طولانی را در زندان گذرانده و بخش عمده آن را هم در سلول انفرادی بوده است، خانواده وی انتظار دوره زندان بیشتری را نمی کشد. قبل از صدور رأی نهایی، جلسات دیگری نیز باید برگزار شود.”

 

منبع: نیویورک تایمز- 24 ژوئن