افراطیون دوباره خیابان ها را اشغال کردند

نویسنده
نازنین کامدار

» زنجیره دلواپسی افراطیون

تجمع عوامل جبهه پایداری و نیروهای لباس شخصی، با وجود عدم صدور مجوز از سوی استانداری تهران،روز گذشته به بهانه “دلواپسی از بدحجابی” در میدان فاطمی برگزار شد؛خبرگزاری فارس نیز گزارش تصویری مفصلی از این تجمع درج کرد.این تجمع در ادامه همایش زنجیره ای “دلواپسیم” بود که کاربران در فضای مجازی سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در آن را “دلواپسان قدرت و ثروت” خوانده اند. به نوشته رجانیوز قرارست جمعه آینده نیز، بخش دیگری از این “دلواپسی” تحت عنوان “جمعه دلواپسیم؛هشدار به تکرارتوافق ضعیف” برگزار شود.

سایت جهان نیوز دیروز ساعتی قبل از زمان اعلام شده برای آغاز این تجمع، در خبری به نقل از ناصر بخت، معاون سیاسی فرمانداری تهران اعلام کرد که تجمع مقابل وزارت کشور با عنوان عفاف و حجاب مجوز برگزاری ندارد و نیروی انتظامی موظف شده است تا پیگیر موضوع تجمع شود و اجازه برگزاری آن را ندهد.او افزوده بود: “ما قبلا نیز اعلام کردیم که این دوستان به صورت خیلی روشن و شفاف می‌توانستند اقدام به گرفتن مجوز کنند تا این تجمع به خوبی برگزار شود ولی دوستان در حوزه علمیه حاضر نشدند مسئولیت برگزاری این تجمع را قبول کنند و برای برگزاری این تجمع در مکانی که موجب قفل شدن شهر نشود همکاری نکردند و بدون گرفتن مجوز اقدام به نصب بنر و برگزاری این تجمع کردند”.

بعد از انتشار این خبر، مسئول بسیج حوزه علمیه ایروانی در تماس با خبرگزاری ها این سخنان را تکذیب و اعلام کرد: “این تجمع به همت کارگروه حجاب و عفاف مدرسه علمیه ایروانی راس ساعت ۱۶ در میدان فاطمی تهران برگزار می‌شود”.

و چنین شد با این تفاوت که نمایندگان عضو حلقه پایداری در مجلس غایبان آن بودند.

رجا نیوز، نزدیک به نیروهای پایداری، با انتشار تصاویری از این تجمع نوشته است: “این تجمع که تا پیش از ظهرامروزخبر لغوآن منتشر شده بود، باحضورپرشکوه امت شهیدپرور تهران برگزار شد”.

سایت جهان نیوزهم اخباراین تجمع را چنین گزارش کرده: “تجمع عفاف و حجاب به منظور مقابله با بدحجابی عصر چهارشنبه در حالی مقابل وزارت کشور برگزار شد که سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران با حضور در جمع تجمع‌کنندگان، از آنان خواست به تجمع خود پایان دهند که معترضان نیز پذیرفتند. در این تجمع افرادی همچون حسین الله‌کرم، فرج‌الله سلحشور و برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی حضور داشتند. تجمع‌کنندگان با شعارهای «حسین‌حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «نجات هر جامعه پیروی از فاطمه»، «لبیک یا زهرا» «نیروی انتظامی چشم و چراغ مایی» و در دست داشتن تصاویری از شهدای امر به معروف، تجمع خود را به پایان رساندند. در این تجمع، مردم تهران خواستار برخورد با کسانی شدند که به بهانه‌های واهی و برای تبرج موجب ناامنی روحی و روانی جامعه می‌شوند”.

گفتنیست، منظور جهان نیوز از “مردم تهران” همان ۱۵۰ لباس شخصی و موتورسواری است که با پلاکاردهای یکسان و به همراه داشتن بی سیم در برابر وزارت کشور تجمع کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین، آنهم درست در ساعت اوج ترافیک آخرین روز کاری در تهران شده بودند.

اما روزنامه اعتماد، نزدیک به دولت،پیش از این انگیزه ها و مسئولان برگزاری این تجمع را چنین معرفی کرده بود: “تجمع به همت «حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی» قرار است برگزار شود. مدرسه علمیه‌یی که ارادت خاصی به جبهه پایداری دارد. حالا برنامه این هفته مخالفان دولت، تجمع علیه بدحجابی است. می‌خواهند جمع شوند، شعار دهند و انتقاد کنند از دولت هشت ماهه‌یی که به اندازه هشت سال احمدی‌نژاد و حتی بیشتر انتقاد شده است. حالا دیگر از جناح موافق دولت به جناح مخالف دولت تبدیل شده‌اند و انتقاد جایز است. برنامه‌ریزی گسترده دارند. تا حالا هر هفت روز دولت روحانی بحران داشته باشد و دریغ از بخشیدن یک حواس جمع به دولتمردان برای حل مشکلاتی که سکوت همین دل نگرانان به ارمغان آورده است. درست در روزهایی که اصلاح‌طلبان برای گرفتن مجوز یک همایش با سختی‌های متعددی روبه‌رو هستند، پایداری‌ها به راحتی آب خوردن همایش، تجمع، سخنرانی و میزگرد برگزار می‌کنند”.

این روزنامه درباره افراد هماهنگ کننده این تجمع نیز نوشته بود: “برای این تجمع ظاهرا حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی درخواست مجوز کرده است. وب سایت این حوزه علمیه اما نکات جالب توجهی دارد. چندی پیش و در ۳۱ فروردین ماه ۹۳ حوزه علمیه مروی (شماره ۲) طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه سراسر تهران را به تجمع علیه بی‌حجابی و بدپوششی فراخوانده بود. پوشش گسترده اظهارات و سخنرانی‌های حجت‌الاسلام پناهیان از روحانیون نزدیک به جبهه پایداری، سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح‌یزدی پدر معنوی جبهه پایداری، سخنرانی‌های انتخاباتی کامران باقری‌لنکرانی کاندیدای ابتدایی جبهه پایداری در انتخابات ۹۲ و در نهایت حمایت‌های گسترده این حوزه از سعید جلیلی کاندیدای نهایی جبهه پایداری خط و ربط این حوزه را به خوبی نمایان می‌کند. حالا مشخص است که برنامه این هفته جبهه پایداری فرهنگی است. شروع هفته با همایش دلواپسیم در حوزه سیاست خارجی بود و پایان هفته با تجمع علیه بدحجابی. همه این موارد نشان از برنامه‌ریزی‌های گسترده مخالفان دولت و تقسیم کار آنها در همه حوزه‌ها دارد”.

 با وجود تعداد اندک حاضران در این تجمع، دلواپسان اعلام کرده اند که دو تجمع دیگر در روز جمعه بعد از نماز جمعه تهران در میدان انقلاب و روز یکشنبه در مقابل مجلس برگزار می کنند.به نوشته خبرگزاری فارس، کمیته ای مجهول الهویه به نام “کمیته صیانت از منافع ایران” دیروز با انتشار اطلاعیه ای خبر داد که جمعه را “جمعه دلواپسی” نامگذاری کرده و از عوامل خود خواسته است بعد از نمازجمعه در میدان انقلاب تجمع کنند.در این بیانیه آمده است: “از همه نمازگزاران جمعه می‌خواهیم پس از نماز جمعه این هفته، در راهپیمایی اعتراضی «جمعه دلواپسیم؛ هشدار به تکرار توافق ضعیف» شرکت نموده و مطالبات و هشدارهای خود نسبت به تکرار یک توافق ضعیف در مذاکرات گام نهایی که در همین روزها در حال انجام است را اعلام کنند”.

اما دار و دسته پایداری به این دو تجمع اکتفاء نکرده و اعلام کرده اند که روز یکشنبه آتی نیز در برابر مجلس تجمع خواهند کرد.بازهم به گزارش فارس، مهدی زینالو دبیر یک کمیته ناشناخته دیگر به نام “حفظ و توسعه دستاوردهای هسته‌ای”، در یک نشست خبری اعلام کرده است: “تعدادی از دانشجویان مقابل مجلس تجمع می کنند، این تجمع در ادامه واکنش‌هایی است که جریان اصول‌گرایی و به تبع آن بدنه دانشجویی این جریان نسبت به توافق ژنو نشان داده است. این تجمع، روز یکشنبه (۲۱ اردیبهشت) از سوی دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود.امابرای این تجمع درخواست مجوز داده‌ایم که امیدواریم وزارت کشور این مجوز را صادر کند”.