آمریکا حضور نظامی اش را در کویت افزایش می دهد

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن تایمز

دونا کاساتا

 کمیسیون روابط خارجی سنا در مورد افت روابط آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس- عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان- تحقیق می کند. در دو روز گذشته عربستان سعودی وزیر دفاع این کشور، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز، بعد از مرگ شاهزاده نایف، ولیعهد این کشور شد و دولت کویت پارلمان این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

آخرین تحقیقات خبر از بی ثباتی های بیشتر در خاورمیانه می دهد که با پایان یافتن عملیات آمریکا در عراق در پایان سال 2011 و آغاز بهار عرب و ترس از برنامه های اتمی ایران تشدید شده است .

در این گزارش آمده است:« ثبات در خلیج فارس که محل نیمی از ذخیره نفتی جهان و یک سوم منبع گاز طبیعی جهان است، بسیار پر اهمیت است. با این حال منطقه دستخوش چالش های سیاسی و امنیتی است و از سوی برنامه های اتمی ایران و تروریسم و بحران سیاسی در بحرین تهدید می شود.»

در این گزارش تعداد دقیق نیرو ها در کویت، توسط یکی از مقامات پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، اعلام شده است. در حال حاضر حدود 15 هزار نیروی آمریکا در کمپ عریفجان، پایگاه هوایی علی السالم مستقر شده اند. احتمال دارد این نیرو ها به 13،500 نفر کاهش یابد.

تعداد زیادی از اعضای کنگره از جمله جان مک کین جمهوریخواه از ایالت آریزونا و لیندزلی گراهام از کارولینای جنوبی تلاش می کنند تا نیروهای آمریکا در عراق باقی بمانند اما شکست دو کشور در توافق بر سر این موضوع ، این ایده را مسکوت گذاشت. درعوض، مقامات آمریکایی در مورد حضور پرقدرت نیروهای آمریکا در کویت حرف می زنند. این استراتژی که عنوان آن “نیلوفر آبی” است به نیروهای آمریکایی امکان می دهد بسرعت از مرز کویت وارد عراق شوند.

آمریکا در این استراتژی از تعداد نیروهایش در اروپا می کاهد و بر روی منطقه خاورمیانه و آسیا متمرکز می شود. وزیر دفاع آمریکا، لئون پانه تا، گفت که بعد از خروج از عراق حدود 40 هزار نیرو در خاورمیانه باقی می مانند.

آمریکا از زمان جنگ خلیج در سال 1991، که بیش از 5 هزار نیرو در خاورمیانه پیاده کرده بود، پنج هزار نیرو را در کویت باقی گذاشت تا زمان حمله به عراق در مارس 2003 ،زمانی که آمریکا و متحدانش حکومت صدام را ساقط کردند. حمله آمریکا به عراق در پاسخ به گزارش هایی بود مبنی بر اینکه این کشور دارای سلاح های کشتار جمعی است.

سناتور جان کری، دموکرات از ایالت ماساچوست و رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا که از همکارانش خواسته است این گزارش را تهیه کنند، اعلام کرد: “این یک دوره تاریخی اما همراه با تغییرات پر تنش در خاورمیانه است. ما باید چشمانمان را باز نگه داریم تا بدانیم منافع ما چیست و از آن به بهترین وجه استفاده کنیم. این گزارش حاوی توصیه های سودمندی برای رسیدن به همین هدف است.”

 در این گزارش 37 صفحه ای این سووال مطرح شده است که آمریکا توان حمایت مالی از نیروهایش در خاورمیانه را دارد یا نه. سال گذشته دو سناتور، ران وایدن دموکرات از ایالت اورگان و جیم مک گاورن جمهوریخواه از ایالت ماساچوست با کمک به بحرین مخالفت کردند و گفتند که با این اقدام حکومت سلطنتی سنی در این کشور، حقوق بشر را نقض و در سرکوب اعتراض ها از آن استفاده خواهد کرد. وزیر کشور اوایل امسال تعدادی سلاح به بحرین فروخت و گفت که این اقدام در دفاع و حمایت از ناوگان پنجم آمریکا است که در آب های بحرین مستقر شده.

بحرین یکی از متحدان پر اهمیت آمریکا در مقابل ایران است.

در گزارش آمده است که آمریکا نباید سریعا تضمین های امنیتی را لغو کند یا به نقض حقوق بشر بسرعت پاسخ بدهد بلکه باید موارد را یک به یک بررسی کند. مقامات دولت آمریکا باید از این ابزار و از طریق دیپلماسی نرم برای پیشبرد حقوق بشر استفاده کنند. آمریکا باید روشن کند که کشور ها نباید از سلاح خریداری شده از این کشور برای سرکوب تظاهرات آرام مردم در کشورشان و یا حمایت از اقدام علیه کشور همسایه استفاده کنند.

در این گزارش همچنین توصیه شده است که آمریکا به شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب کمک کند و در حالیکه به رابطه اش با شش کشور عضو این شورا ادامه می دهد، تلاش کند به فرصتی برای به اشتراک گذاشتن عملیات دفاع موشکی، امنیت هوایی و دریایی دست پیدا کند.

در این گزارش گفته شده وضعیت منطقه با وجود ایران که نیروهای نظامی اش 350 هزار نیروی زمینی، 1800 تانک و بیش از 300 هواپیمای جنگی است، دچار بی ثباتی است. ایران همچنین دارای موشک بالستیک است که برد آن به اسرائیل می رسد.

واشنگتن تایمز، 19 ژوئن