تعطیل دفاتر شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» توسط اطلاعات و بعد از گلایه حسن نصرالله

حدود دو ماه بعد از درخواست حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان برای کنترل برخی از شبکه‌های تنش‌زای مذهبی که به گفته خبرگزاری فارس برخی از آنها از شهر مذهبی قم اداره می‌شدند، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تعطیلی تعدادی از دفاتر این “شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی” توسط “سربازان گمنام امام زمان” در چهار استان کشور خبر داده است.

وزارت اطلاعات در این بیانیه‌ که در سایت رسمی این وزارت‌خانه منتشر شده، گفته است که “این دفا‌تر تولید به طور مخفیانه و غیرقانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه شیعه” فعالیت می‌کردند و پس از شناسایی، با حکم قضایی تعطیل و عوامل آن‌ها بازداشت شدند.

 قم٬ اصفهان، تهران و خراسان رضوی چهار استانی هستند که در بیانیه وزارت اطلاعات اعلام شده دفا‌تر این شبکه‌ها از آنجا “به پشتیبانی از برنامه‌های اختلاف افکنانه در جهان اسلام” اقدام می‌کردند.

وزارت اطلاعات همچنین از “آمریکا و انگلیس” به عنوان مراکز پخش برخی از این شبکه ها اسم برده و اعلام کرده که “این شبکه‌ها در راستای اهداف برخی سرویس های اطلاعاتی بیگانه وتأمین اهداف استکبار جهانی” و “درجهت مخدوش نمودن وحدت و مصالح جهان اسلام در پوشش برنامه‌های مذهبی و شعائر اسلامی” فعالیت می‌کردند.

این بیانیه حدود دو ماه پس از درخواست خبرگزاری فارس برای مسدود کردن این شبکه‌ها صادر شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای نظامی امنیتی، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در واکنش به درخواست حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان برای کنترل برخی از شبکه‌های تنش‌زای مذهبی، به افشاگری در مورد برخی از آنها پرداخت.

فارس در گزارش خود به کد گشایی این اظهارات و پشت پرده این شبکه‌ها پرداخته و نوشته بود که تغذیه، پخش و ادامه فعالیت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از قم اگرچه مسئله جدیدی نیست اما اعلام رسمی این نکته از زبان بالاترین مقام دولتی در قم معنای دیگری دارد.

بنابر اطلاعاتی که این خبرگزاری منتشر کرده بود تا آن زمان بر روی ماهواره‌ها ۱۱ شبکه شیعی مختلف به زبان فارسی در حال فعالیت بود و در کنار آنها شبکه‌های مختلف عربی و انگلیسی نیز فعالیت می‌کردند؛ در این میان شبکه‌های عرب‌زبان بیشتر از دیگر شبکه‌هاست.

برخی از این شبکه‌ها از قم تغذیه و تولید برنامه می‌شوند؛امری که موجب نگرانی بسیاری از جمله سیدحسن نصرالله شده است. شبکه “امام حسین” از جمله این شبکه‌هاست که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برنامه دارد و مرکزیت آن در کربلاست اما برنامه‌سازی‌هایی نیز در واشنگتن و قم دارد.

 حدود دو ماه پیش خبرگزاری مهر هم به نقل از محمد صادق صالحی منش، استاندار قم در آیین افتتاح “استودیوهای پخش زنده مسجد مقدس جمکران” از نگرانی حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان از اوضاع برخی شبکه‌های ماهواره‌ای در قم خبر داده بود.

به گفته استاندار قم، سید حسن نصرالله هیاتی را پیش او فرستاده و خواسته بودکه “برخی از شبکه‌های ماهواره ای که از قم تغذیه می‌شوند، کنترل شوند.”

 شبکه‌هایی که خبرگزاری فارس خواهان تعطیلی آنها شده بود،عبارت بودند از شبکه “سلام”، “ابالفضل العباس”، “مدرسه جهانی امام صادق”، “بقیع”، “مرجعیت” و همچنین شبکه‌های الانوار ۱ و ۲ که به گفته این خبرگزاری در قم، اصفهان، مشهد و تهران دفتر دارند.

بر اساس گزارش‌ها برخی از این تلویزیون‌ها توسط “موسسه فرهنگی رسول اکرم” وابسته به یکی از مراجع تقلید ساکن قم به روی آنتن می‌رود. این موسسه وابسته به یک مرجع شیعی،سید صادق حسینی شیرازی است.

سایت تندرو “فتن” با عنوان فرعی “نقد فتنه گران مذهبی” مدعی شده که “شبکه ماهواره‌ای امام حسین” به صورت مشخص با حمایت سید صادق حسینی شیرازی اداره می‌شود و برای ترویج عقاید خود دست به دامان چهره‌های ورزشی کشور شده است.

به گزارش شیعه آنلاین شبکه امام حسین در پنجمین سالگرد خود از برخی چهره‌های ورزشی مانند علی پروین، فوتبالیست پرآوازه برای شرکت در یک برنامه ویژه دعوت کرده بود.

شیعه آنلاین، از وبسایت‌های تندرو شیعیان، همچنین مدتی پیش با انتشار گزارشی، اسامی حامیان برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی را که عمدتا از مراجع تقلید هستند منتشر کرد.

فعالان اهل سنت در ایران سالهاست از وجود و فعالیت این شبکه‌ها انتقاد می‌کنند اما مقامات جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مسئولیت حضور و فعالیت این شبکه‌ها در ایران را نپذیرفته بودند. با اظهارات دو ماه پیش استاندار قم و اینک بیانیه وزارت اطلاعات، این نخستین بار است که فعالیت چنین شبکه‌هایی در سطوح امنیتی بالا مورد تائید و انتقاد قرار می‌گیرد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از چنین رویکردی به اهل سنت انتقاد کرده بود.

او در فروردین‌ماه امسال با ابراز ناخرسندی از “اقدامات موهن علیه اهل‌سنت” گفته بود: “نباید کینه‌ورزی‌های مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده‌ایم؛ بعضی حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسی را که موافق مذهب شما نیست و عقیده‌ی حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّسات او بدگویی کردن و دشنام دادن؟ اینکه بکلّی او را از شما دور خواهد کرد و امید هدایت او را به صفر خواهد رساند.”