هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.
توجه: به اطلاع دوستان نویسنده و ناشر می رساند، کتاب هائی که در سال 1387 به نشانی کتاب روز فرستاده شده است، متاسفانه به علت درهم ریختگی نشانی پستی به دست ما نرسیده است. ضمن پوزش از دوستان نشانی را به صورت صحیح اعلام می کنیم:
Iran Gooya : نام گیرنده
BP 114 : شماره صندوق پستی
Creteil 94000 : اسم وکد پستی شهر
France : نام کشور
فرهنگ بر و بچه های ترون: کلمه های ویژه، واژه ها، اصطلاحات و ضرب المثل های تهران
نویسنده: مرتضی احمدی
264 ص، جلد سخت، تهران: انتشارات هیلا، 1387، چاپ اول
این کتاب شامل دو بخش است. در بخش نخست با عنوان «کلمات ویژه»، کلماتی آمده اند که طرز تلفظشان درلهجه تهران منحصر به فرد است و در سایر لهجه ها به گونه ای دیگر تلفظ می شوند. برای سهولت فراگیری طرز تلفظ این گونه کلمات، از آوانگاری لاتین استفاده شده است. در بخش دوم با عنوان «واژه ها و تعبیرات»، مجموعه ای از واژه ها و تعبیرات تهرانی گردآوری و شرح داده شده، سپس اصطلاحات و ضرب المثل های مربوطه ذکر گردیده اند. مؤلف این فرهنگ که از هنرمندان نامدار سینما و تئاتر ایران است و خود در تهران زاده و بزرگ شده است، درباره روش تالیف کتابش می نویسند:[من برای جمع آوری «فرهنگ بر و بچه های ترون» به یاری حافظه ام متکی بودم و گپ زدن با بچه محل های هم سن و سالم و بچه های اصیل تهران و یادداشت کردن نکاتی که در گفته هایشان می یافتم…]
سنت و نوآوری در حماسه سرایی: مباحثی از ادبیات تطبیقی
نویسنده: محمود عبادیان
324 ص، تهران: انتشارات مروارید، 1387، چاپ دوم
حماسه، کهن ترین اثر مدون تمدن های باستان است. در کتاب حاضر سه حماسه بزرگ جهان، یعنی «گیلگمش»، «ایلیاد» و «شاهنامه» به روش تطبیقی بررسی شده اند. نویسنده ضمن توجه به تشابهات و تفاوت های این سه حماسه، ارزش های اجتماعی، ادبی و زیبا شناختی آنها را نیز نشان داده است. این بررسی در عین حال به روند گذر حماسه یا حماسه سرایی از حالت صرفا اساطیری (گیلگمش) به پهلوانی – اساطیری (ایلیاد) و به «شاهنامه» که تبلور ترکیب عناصر اساطیری، پهلوانی و تاریخی است، اشاره دارد.
سیر تطور فقه سیاسی شیعه
نویسنده: کمال اکبری
مقدمه: عمید زنجانی
320 ص، تهران: انتشارات طرح آینده، 1387، چاپ اول
فقه سیاسی شیعه در دوران های گذشته، تحولات چشمگیری به خود دیده و همواره بر اساس اوضاع و شرایط روزگار، به مسائل جامعه پاسخ داده است. در پژوهش حاضر، تحول و تطور فقه سیاسی که عمدتا آن را متولی مباحث حکومتی و دولتی دانسته و «فقه الحکومه» نامیده اند، بررسی شده است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز: «بایستگی حکومت»، «تعریف فقه و فقه سیاسی»، «پیشینه فقه سیاسی»، «تفاوت فقه سیاسی و فلسفه سیاسی»، «تفاوت فقه سیاسی و نظریه سیاسی»، «تفاوت فقه سیاسی و ایدئولوژی»، «تفاوت فقه سیاسی و کلام سیاسی»، «فقه سیاسی شیعه»، «ادوارد فقه سیاسی شیعه»، «نوگرایی در فقه سیاسی»، «اندیشه سیاسی دوران آل بویه»، «اندیشه سیاسی دوران صفویه»، «اندیشه سیاسی دوران قاجاریه»، «اندیشه سیاسی دوران مشروطه»، «اندیشه سیاسی دوران جدید».
آذربایجان ایران و آذربایجان قفقاز
نویسنده: پرویز زارع شاهمرسی
120 ص، تبریز: نشر اختر، 1387، چاپ اول
نام و مرزهای آذربایجان در دوره معاصر همواره مسئله ای مناقشه انگیز بوده است. این مناقشه به طور عمده در سال 1918 میلادی و به دنبال تاسیس جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز آغاز شد و با وارد شدن پان ترکیست های ترکیه و پان ایرانیست های ایران و هم چنین سیاست های توسعه طلبانه کمونیست های شوروی به این جریان، ابعاد گسترده ای به خود گرفت. در پژوهش حاضر، ضمن بررسی پیشینه آذربایجان در طول تاریخ، نظریات و ادعاهای گوناگون درباره آذربایجان ایران و آذربایجان قفقاز مورد نقد قرار گرفته است. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارتنداز: «سرزمین آذربایجان»، «سرزمین های شمال ارس در آغاز تاریخ»، «ارتباط میان آتورپاتکان و آلبانی»، «آلبانی و ارمنستان»، «دگرگونی های دوره ساسانیان»، «آذربایجان و اران در دوره امویان و عباسیان»، «دوران حکومت های نیمه مستقل و مستقل»، «آذربایجان و اران در دوره صفویه»، «دوره خان نشین ها»، «یورش روسیه به آذربایجان»، «انقلاب 1917 روسیه و نتایج آن در آذربایجان»، «نام جمهوری آذربایجان و مناقشه در مورد آن» و «ایده آذربایجان واحد در دوره شوروی».
سی سال سینما: گزیده مقالات سینمایی 1385-1355
نویسنده: احمد ضابطی جهرمی
584 ص، تهران: نشر نی، 1387، چاپ اول
این مجموعه شامل بخش عمده ای از مقالات تالیفی و تعدادی از مقالات ترجمه شده نویسنده در زمینه سینما، طی سال های 1355 تا 1385 است. در این مقالات، نویسنده که از پژوهشگران و صاحب نظران سینما در ایران است به چهار حیطه اساسی هنر سینما توجه می کند: 1- مونتاژ تصویر و صدای فیلم؛ 2- نظریه تاریخ و نقد فیلم؛ 3- سینمای ایزنشتین؛ 4- سینمای مستند. برخی از فصول کتاب نیز بیانگر پژوهش های نویسنده در بررسی جنبه ها و جلوه های بیان سینمایی در تعدادی از متون ادبیات کلاسیک فارسی، به ویژه «شاهنامه» است.
سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی: از آغاز تا 1320 شمسی
نویسنده: حسن میرعابدینی
375 ص، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1387، چاپ اول
داستان نویسی نوین در ایران، مهاجری است که بیش از صد سال از اقامتش در این سرزمین نمی گذرد. در این پژوهش، نویسنده ضمن ارائه طراحی از مراحل گوناگون نظام ادبی در حال شکل گیری در این دوره صد ساله در ایران، به عوامل بینابینی در دوره گذار، آمادگی سنت ادبی و نثر فارسی، الگو گرفتن و تاثیر پذیرفتن از رمان های ترجمه شده، کاربرد شیوه های جدید پرداخت و تغییر مضامین و نوع نگاه نویسندگان ایرانی توجه کرده است. او نشان داده است که رمان فارسی از یک سو نتیجه الگو برداری از رمان های غربی ترجمه شده، به ویژه رمان های تاریخی و حادثه ای است؛ و از سوی دیگر برخی از شگردهای روائی آن، ریشه در سنت ادبی ایران دارد. از آنجا که قبل از پیدایش نخستین رمان های فارسی، نوع ادبی جدید در قالب نمایشنامه متجلی شد و رمان فارسی در ابتدا از نمایشنامه تاثیر پذیرفت، نویسنده بررسی خود را با توجه به نمایش و نمایشنامه نویسی جدید در ایران آغاز کرده است. عناوین بعضی از مباحث اصلی کتاب عبارتنداز: «نمایش»، «ترجمه»، «داستان های بلند عامیانه»، «سفرنامه نویسی»، «تاثیر متقابل مطبوعات و ادبیات تا 1300 شمسی»، «نمایش در عصر رضا شاه»، «تاثیر متقابل مطبوعات و ادبیات در عصر رضا شاه»، «ترجمه رمان»، «پیدایش رمان فارسی»، «دیباچه رمان های تالیفی» و …
والیان آذربایجان از 1304 تا 1320
نویسنده: حبیب شیری آذر
200ص، تهران: انتشارات خجسته، 1387، چاپ اول
آذربایجان در جنبش مشروطیت، یکی از مراکز اصلی و مهم تجمع روشنکفران مشروطه خواه و همچنین، همواره یکی از اصلی ترین کانون های تعیین کننده تحولات اجتماعی و سیاسی ایران بوده است. «رضا شاه» در دوران حکومت خود، منطقه آذربایجان را سخت زیر نظر داشت و در انتخاب والیان آن، بسیار دقت می کرد. او همیشه هراس داشت که مبادا در اثر کوچک ترین غفلت، ماجراهای قیام «شیخ محمد خیابانی» و«ماژور لاهوتی» تکرار شود. «رضا شاه» بر این اساس و به خاطر کنترل بیشتر روی آذربایجان، این منطقه را به دو استان شرقی و غربی تقسیم کرد. در کتاب حاضر، با استفاده از اسناد و مدارک گوناگون، والیان آذربایجان در فاصله سال های 1304 تا 1320 خورشیدی معرفی، و فعالیت ها و اقدامات آنها برسی می گردد. در حقیقت این کتاب با استناد به مطبوعات و اسناد و تالیفات آن دوران، از اقدامات نخستین والیان آذربایجان تا ایجاد استانداری آذربایجان سخن می گوید و این برهه حساس از تاریخ این منطقه را گزارش و تحلیل می کند.
سفرنامه برادران شرلی
ترجمه: آوانس
به کوشش: علی دهباشی
280 ص، تهران: انتشارات نگاه، 1387، چاپ اول
این کتاب، سفرنامه «سرآنتونی شرلی» و «سر رابرت شرلی» در دوران صفویه به ایران است. این سفرنامه از چنان اهمیتی برخوردار است که به عنوان یکی از مآخذ تاریخ صفویه مورد استناد قرار می گیرد.«سفرنامه برادران شرلی» برای اولین بار به وسیله شخصی به نام «آوانس» که ظاهرا از همکاران«اعتماد السلطنه» بوده است برای استفاده «ناصرالدین شده» ترجمه شد. متن حاضر، همان ترجمه است که همراه با چند مقاله به چاپ رسیده است. عناوین این مقالات و نویسندگان آنها عبارتنداز:«داستان عشق سر رابرت شرلی و دختر ایرانی/عباس اقبال»، «درباره سفرنامه برادران شرلی/دکتر محبت آئین»، «پاسخ به ادعاهای برادران شرلی/علی دهباشی» و«هنر آوانس در ترجمه سفرنامه برادران شرلی/احمد شعبانی».
مهر و حکاکی در ایران
مصور، رنگی
نویسنده: محمد جواد جدی
408 ص، جلد نرم، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1387، چاپ اول
مهر از گنجینه های با ارزش هنری است که مانند بسیاری از هنرها در ایران، قدمتی دیرینه دارد. مهر که در ایران پیش از اسلام نیز رواج داشته، در دوران اسلامی کاربرد بیشتری یافته و بسیاری از فرامین، اسناد و نامه های رسمی در این دوران با مهر رسمیت یافته است. از این رو، مهرها و نقش آنها در بررسی ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در دوره اسلامی اهمیت بسیار دارند. در این دوره، بر خلاف دوره پیش از اسلام که نقش مهرها بیشتر تصویری بود، نقش مهرها بیشتر نوشتاری و با مضامین دینی و قرآنی است. در این نقش ها از خطوط گوناگونی چون طغری، نسخ، تعلیق، ثلث و نستعلیق استفاده شده است که بیانگر گوشه ای از تاریخ خط و کتابت در دوره اسلامی است. در پژوهش حاضر، پیشینه مهر و حکاکی در ایران با توجه به دوره تاریخی، مکان جغرافیایی، جنس (سنگ، شیشه، گل، چینی، فلز)، شکل (دگمه ای، مخروطی، استوانه ای، گردن بندی و نگینی)، نقش (تصویری، منوگرام ها، خط های گوناگون)، موضوع، سبک های حکاکی و جایگاه اجتماعی دارنده مهر، بررسی شده است. عناوین فصل های دهگانه کتاب عبارتنداز: «تاریخ مهر و هنر حکاکی»، «نگاهی به تاریخ خط در ایران»، «از مهر تا انگشتری»، «خط کوفی، خطوط شش گانه و مهرهای دوران اسلامی»، «مهر و سیر تکاملی خط و خوشنویسی در عصر ایلخانی، تیموری و صفوی»، «معرفی حکاکان بزرگ»، «مهر در میان سلاطین عثمانی»، «ابزار و نحوه کار حکاکان پیشین»، «تاریخ هنر سجع سازی مهر در فرهنگ و ادبیات فارسی» و «معانی مختلف واژه مهر در فرهنگ، ادب و شعر فارسی».
مدیریت بانکداری الکترونیکی
نویسندگان: مهندس فرنود حسنی، سهیلا سلطانی، فرشته ضرابیه
544 ص، تهران- انتشارات سبزان، 1387، چاپ اول، قیمت 9000 تومان
این کتاب در شش سر فصل با نام های بانک و بانکداری الکترونیکی؛ مدیریت راهبردی، ریسک و امنیت دربانکداری الکترونیکی؛ فناوریهای بانکداری الکترونیکی؛ پرداخت الکترونیکی، مدلها و چالشها؛ تجارت و بانکداری الکترونیکی و مدیریت بازاریابی، مشتری مداری و کیفیت محصولها و خدمات در بانکداری الکترونیکی تنظیم شده، سعی دارد نگاه جامعی به همه مسایل و چالش های حوزه بانکداری الکترونیکی داشته باشد و به عنوان منبعی کاربردی مورد استفاده مدیران بانک ها، روسای شعبه ها، کارشناسان بانکی، دانشجویان و همه علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بانکداری الکترونیکی قرار گیرد.
علاقه مندان برای تهیه کتاب با شماره 09364844401 تماس حاصل فرمایند.
نشریات
آناهید
شماره جدید دوماهنامه فرهنگی - هنری “آناهید” منتشر شد. کلیگرایی و “اعلامیه” حقوق مردان و شهروندان نوشته مراد فرهادپور آغازگر مطالب این شماره از نشریه است، که با بخش پرونده ادامه می یابد و در این بخش، نوشتار زنانه، نامی از نوشتار پدر به قلم شهریار وقفیپور، زنان و داستان واقعگرای شهری به قلم امیرحسین خورشیدفر، نوشتن در کوری نوشته الن سیکسو و همچنین نقد ادبی فمینیستی منتشر شده است.
بخش رودرروی “آناهید” نیز گفتوگو با شمس لنگرودی درباره حضور زنان در شعر و نقد امروز است که عنوان ”مگر مردان چه کردهاند؟!” برای آن درنظر گرفته شده است.
جستوجویی در بازار نشر کتاب شعر، یادی از نادر ابراهیمی، و یادی از منصور بنیمجیدی به قلم اکبر اکسیر، از دیگر مطالب این شماره هستند.
همچنین شعر امروز، شعر فردا، قول و غزل و شعر دیگران با آثاری از محمد حقوقی، علیشاه مولوی، فرامرز سهدهی، رؤیا زرین، وحید شریفیان، هاتف، ادنا وینسنت میلی و… همراه است.
در بخش زیرذرهبین نیز گزارش شعر بعد از انقلاب به قلم حافظ موسوی، نقدی بر “درست باید همین امروز تیربارانم میکردی؟” سروده بهاره رضایی به قلم علیرضا بهنام، “باشو و شبنم بینیام” درباره هایکو به قلم مسیح طالبیان، رسانه مبتذل، مروج ادبیات بیمایه به قلم داریوش معمار، نقدی بر مجموعه داستان “آن گوشه دنج سمت چپ” مهدی ربی به قلم لادن نیکنام، نگاهی به دفتر شعر “کاشف از یادرفتهها” سروده محمدعلی سپانلو به قلم شهاب نادری مقدم و نگاهی به رمان “مستأجر” نوشته رولان توپور با ترجمه کورش سلیمزاده به قلم یاسر نوروزی منتشر شدهاند.
داستانهایی از: جواد مجابی، لیلا صادقی، محمود حسینیزاد و جنیس لی با ترجمه اسدالله امرایی هم در ادامه شماره جدید “آناهید” انتشار یافتهاند.
بخش “نگاه شما” نیز با بازخوانی کتاب شعر “تهران برای شعر شدن شهر کوچکی است” سروده داوود ملکزاده به قلم ثریا داوودی حموله همراه است.
نشریه “آناهید” با صاحبامتیازی و مدیرمسؤولی فریبا میرزا محمدنیا و سردبیری محمدحسین دهقان منتشر میشود، که محمد آشور، علی مسعودینیا و رسول رخشا، شورای نویسندگان آن هستند.
شوکران
شماره جدید “شوکران” ویژهنامه محمود فرشچیان منتشر شد. شماره سی وسوم دوماهنامه ادبی “شوکران” به هنرمند نقاش و نگارگر پیشکسوت ایران اختصاص یافته است، که با نامهای از فرشچیان و در ادامه، سرمقاله پونه ندائی با عنوان “نقاش ملکوتی در آینه کلام و تصویر” آغاز میشود و با پیامهایی از محمدابراهیم باستانی پاریزی و پروفسور حسین صادقی خطاب به فرشچیان ادامه میابد.
بخش دیگر مجله، گفتوگو با فرشچیان است با عنوان “دانشکده هنرهای ایرانی را بنیان کنیم” و در ادامه، سالشمار زندگی و آثار استاد و مطلبی از او با عنوان “درباره نقاشی ایران” منتشر شده است.
در بخش بعدی نشریه، شعرهایی برای فرشچیان از: احمد گلچین معانی، مظاهر اصفهانی، محمدعلی مجاهدی و… و همچنین شعرهایی از خود استاد منتشر شده است.
بخش دیگر مجله هم مقالات ایرانی است با عنوانهایی از جمله: اسلیمی زیبای عمر، در ستایش نقاش چیرهدست صورتها و سیرتها، سیری در مکتب نقاشی محمود فرشچیان، در کارگاه خیال، با دستهایش شعر میسراید، شخصیتی جهانی با پیامی معنوی، کلیددار دنیای شگفتیها، نگاهی به دفتر یادبود موزه فرشچیان و….
بخش مقالات خارجی نیز با این عنوانها همراه است: نقاش جهانهای دیگر، هنر ماندگار، در اقلیم فرشتگان، رنگهای اعجابانگیز، نقش و خیال شاعرانه، میراثدار شایسته نقاشی ایرانی، شناور در فراسوی زمان، نقاش افسونگر، پیوند تمامعیار با هنر اصیل ایرانی و….
جواد مجابی، یدالله کابلی، محسن هشترودی، اسرافیل شیرچی، فرانسیس ریشار، کویچیرو ماتسورا و استوارت کری ولش از جمله افرادی هستند که مقالههایی از آنها درباره فرشچیان منتشر شده است.
بخش پایانی نشریه نیز با گزارشی از چاپ تازهترین مجموعه آثار استاد فرشچیان و همچنین عکسهایی از او همراه است.
”شوکران” با صاحبامتیازی، مدیرمسؤولی و سردبیری پونه ندائی منتشر میشود.
ارمغان فرهنگی
شماره جدید نشریه “ارمغان فرهنگی” منتشر شد. شماره دوم و سوم “ارمغان فرهنگی” که در یک مجلد منتشر شده است، با سخن سردبیر با عنوان “پلنگ دره دیزاشکن” درباره منوچهر آتشی، که 29 آبانماه سالروز درگذشت او بود، به قلم داریوش معمار آغاز میشود.
موسیقی، اندیشه، سینما، داستان، شعر و کتاب نیز دیگر بخشهای این نشریه هستند.
در بخش موسیقی، مطالبی درباره محسن نامجو به چاپ رسیده است، که از جمله به یادداشتهای: هوشیار انصاریفر، امیر احمدی آریان، فرهاد حیدری گوران و محسن ابوالحسنی میتوان اشاره کرد.
گفتوگو با یغما گلرویی نیز پایانبخش این قسمت است.
اما در بخش اندیشه، عنوانهایی همچون: تأملی در سیاست در عصر ما، مصاحبه با آلن بدیو در آمریکا، سیاست و امر سیاسی، زندگی روزمره و سیاست مقاومت، و گفتوگو با نوام چامسکی منتشر شده است.
در بخش سینما نیز مروری بر فیلم “کنعان” ساخته مانی حقیقی را با یادداشتهای جواد طوسی، مینو فرشچی، طهماسب صلحجو و… میخوانیم.
همچنین بخش داستان با آثاری از: احمد پوری، فتحالله بینیاز، حسین آتشپرور و محمد ایوبی همراه است. ترجمهای از قاسم صنعوی، نقدی از جواد اسحاقیان با عنوان “افسون در ساختار داستانهای کوتاه”، رمان پژوهشی در آثار محمد محمدعلی و نگاهی به کتاب “بازی عروس و داماد” بلقیس سلیمانی هم در ادامه این بخش آمدهاند.
در بخش شعر، پروندهای برای محمود درویش - شاعر مقاومت فلسطین - با گفتوگویی با او، یادداشتی از رضا عامری و ترجمه چند شعر درویش به قلم مهدی فرطوسی منتشر شده است.
بخش شعر ایران هم با آثاری از: سیمین بهبهانی، حافظ موسوی، علیشاه مولوی، بیژن نجدی، عباس صفاری، بکتاش آبتین، رسول رخشا و لیلی گلهداران همراه است.
در بخش شعر جهان نیز بخشی از مقاله “تمها و واریاسیونها” از جان کیج و ترجمه شعرهایی از بجان ماتور و آلن گینزبرگ با ترجمههایی از حامد رحمتی و پویا عزیزی به چاپ رسیده است.
”ارمغان فرهنگی” با مدیرمسؤولی محمدرضا سلاماتی منتشر میشود.
آزما
شصت و دومین شماره ماهنامه “آزما” با آثاری از کامران فانی، رضا نجفی، جواد مجابی، سیروس نیرو، تی اس الیوت، آراویند ادیگا (برنده جایزه ادبی بوکر در سال 2008) و دیگران منتشر شد.
آزما در گفتگویی با جواد مجابی، شاعر، نویسنده و طنزنویس، آثارش را مورد بررسی قرار داده است.
این نشریه همچنین گفتگویی را از آراویند ادیگا برنده هندی و 34 ساله بوکر ادبی 2008 ترجمه و منتشر کرده که در آن وی درباره این جایزه و ویژگیهای داستانی آثارش سخن گفته است.
آدیگا در این گفتگو به سوالاتی درباره رمان “ببر سفید” که توانست جایزه بوکر سال گذشته میلادی را از آن خود کند، پاسخ داده است.
کامران فانی نیز در مطلبی با عنوان “جامعه باز و جامعه بسته” سیر شکوفایی فلسفه در دوره اسلامی را مورد کنکاش قرار داده است.
تازهترین شماره آزما در 50 صفحه و با بهای 1000 تومان منتشر شده است.
تصویر
کتاب جشن تصویر سال با آثار برگزیده ششصد هنرمند عکاس، گرافیست و کاریکاتوریست ایرانی گزارش تصویری رویدادهای مهم سال ایران و جهان روی کیوسک روزنامهفروشیها و کتاب فروشیهای سراسر کشور رفت.
نشریه هنرهای تصویری ایران در عرصه عکاسی، سینما، گرافیک و نقاشی در سیزدهمین سال انتشار، شماره 55 – 59 که تاریخ 1387 را دارد همزمان با آغاز ششمین جشن تصویر سال رونمایی شد و از اول دیماه جاری در دسترس عموم قرار گرفت.
پنجمین سالنامه تصویر با سرمقاله سیف الله صمدیان – سردبیر و صاحب امتیاز - آغاز شده که چهار روز پیش از جشن تصویر ششم نگاشته شده است.
این شماره دربر گیرنده 1300 عکس رنگی از مهمترین رخدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی با عنوانهای خبری، ورزشی، هنر و هنرمندان، مستند اجتماعی، نگاهی دیگر و سفرهای استانی رییس جمهور بههمراه تصویر آثار دلخواه گرافیستها و کاریکاتوریستهای ایرانی است.
پوستر جشن تصویر سال 86، عکس گروهی هنرمندان حاضر در جشن، عکسهای بخش سفرهای استانی رییس جمهور، گزارشی از جشنواره بینالمللی کن، دوئل تصویری مسعود دهنمکی با سیفالله صمدیان در کن 2007، تحلیلی بر نمایشگاه عباس کیارستمی و ویکتور اریس در فرانسه، روایتی از ارایه چهل سال هنرمندی بهمن جلالی در اسپانیا، معرفی تازهترین کتاب آیدین آغداشلو، موفقیت جهانی کامبیز درم بخش، حسن کریمزاده، مهدی سعیدی و قباد شیوا، معرفی گروه کاریکاتور شیراوژن، معرفی کتاب کاوه گلستان با عنوان”ثبت حقیقت در ایران”، گزارشی از نمایشگاه ایران درودی در تهران، گفتاری درباره مقوله گرافیتی در ایران، گزارشی از مسابقه جهانی عکسهای مطبوعاتی جهان (ورلد پرس فتو)، گزارشی از نمایشگاه “چشم درون” و نیز ارایه آنچه که در جشنواره فیلم تصویر هنرمند عرضه شد، در این شماره گنجانده شده است.
این شماره برای نخستینبار بخش ویژهای برای 16 نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران دارد که سال گذشته از جمع زمینیان جدا شدند؛ در این بخش با عنوان “یادنامهها” درباره مهرداد فخیمی، نادر ابراهیمی، خسرو شکیبایی، اکبر رادی، احمد بورقانی، اردشیر محصص، قیصر امینپور، شاهرخ سخایی، نیکول فریدنی، مارکو گریگوریان، ژازه طباطبایی، عباس کاتوزیان، نامی پتگر، قدرتالله کسراییان، فیروزه جلالی و محسن رسولاف، مطالبی نگاشته شدهاند و تصویری از خسرو شکیبایی با عکس علی زارع، روی جلد این شماره را بهخود اختصاص داده است.
این شماره همچنین برای نخستینبار در تاریخ سیزده ساله انتشار، در 320 صفحه گلاسه تمام رنگی با قیمت هشت هزار تومان در کیوسک روزنامه فروشیها و کتابفروشیهای معتبر سراسر کشور عرضه شده است.