مکتب ایرانی داد اصولگرایان را در آورد

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» ادامه انتقادها از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی

همزمان با عمیق‏تر شدن اختلافات برخی از اصولگرایان مجلس ا با محموداحمدی‏نژاد پیرامون سخنان او مبنی بر قبول نداشتن مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و امتناع وی از ابلاغ قوانین مجلس، خبرگزاری‏های داخلی از جمع آوری امضا در نامه ای خبر دادند که نمایندگان مجلس در آن خواستار تذکر رئیس جمهور به اسفندیار رحیم مشایی شده اند.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد و از پر حاشیه‌ترین نزدیکان وی،  آخرین بار وقتی خشم  اصولگرایان را برانگیخت که در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور در تهران از ارجحیت “مکتب ایران” بر  “مکتب اسلام” برای “معرفی به دنیا” سخن گفت.

اظهارات او گر چه موجی وسیع از انتقادات را در میان اصولگرایان و حتی طرفداران دولت در پی داشت، ولی محمود احمدی نژاد به سان تمام دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود در روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در پایان جلسه هیات دولت به دفاع تمام قد از مسئول دفترش برخاست و با غیر عادی خواندن حساسیتی که در مورد رحیم مشایی وجود دارد، گفت: “من هم گفته ام که ایران یک مکتب است، یک فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافیا و نژاد.”

این اظهارات احمدی نژاد در حالی عنوان شد که پیش از آن محمد تقی مصباح یزدی که از مهم ترین حامیان محمود او در میان روحانیان محسوب می شود، اظهارات رحیم مشایی را “بی شرمانه” خوانده و با اشاره مستقیم به او، گفته بود: “ما عهد اخوت با کسی نبسته ایم و اگر کسی از اسلام منحرف شود اول تذکر می دهیم و بعد بر او چوب خواهیم زد.”

حال پس از گذشت 12 روز از آخرین اظهارات مناقشه بر انگیز مسئول دفتر احمدی نژاد و بی توجهی مشهود رییس جمهور به نظرات نمایندگان مجلس اسلامی، به نظر می‏رسد این عده برای کنترل اسفندیار رحیم مشایی تصمیم جدی‏تری گرفته‏اند.

در همین راستا خبرگزاری مهر به نقل از ولی اسماعیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس از تهیه نامه‏ای توسط اعضای این فراکسیون خبر داد که نمایندگان مجلس در آن خواستار تذکر رئیس جمهور به مسئول دفترش شده اند.

اسماعیلی در همین ارتباط به خبرگزاری مهر گفته است: “این نامه که توسط نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه تهیه شده است، تا کنون بیش از 100 امضا دارد.”

 او حسینیان، زارعی، رسایی و کوچک زاده نمایندگان تهران و اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس را از جمله امضا کنندگان اولیه این نامه برشمرده است.

به گفته وی “برخی از اعضای  فراکسیون اصولگرایان مجلس” پیش از این در “گفتگویی شفاهی با رئیس جمهور در خصوص اظهارات مشایی” تذکراتی داده و در کنار آن با احضار مشایی به کمیسیون فرهنگی مجلس از وی خواسته بودند “مراقب باشد مطالبی عنوان نکند که حساسیت برانگیز باشد.”

اسماعیلی بی نتیجه بودن این اقدامات را دلیل اصلی تصمیم نمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس جهت ارسال نامه به رییس جمهور برای “مراقبت از اظهارات افراد تحت نظرش”عنوان کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر تا کنون تعداد امضاهای این نامه “به بیش از 100 امضا” رسیده است که “احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.” این نامه قرار است فردا ـ سه شنبه ـ در صحن مجلس قرائت شود. البته قرائت آن بستگی به نظر نویسندگان نامه دارد چرا که در صورت عدم رضایت آنها به طرح آن در صحن علنی مجلس، بدون قرائت به نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.

در همین حال شانزده نماینده روحانی  مجلس نیز در اقدامی جداگانه و طی تذکری مکتوب به رئیس جمهور خواستار بر حذر داشتن مشایی از ایراد سخنانی شده اند که به اعتقاد آنها در ابعاد دینی، فرهنگی و سیاسی “هنجار شکنانه” است.

 

مشایی سکوت کند

سخنان اسفندیاررحیم مشایی واکنش‏های دیگری را نیز در بین روحانیون و مراجع تقلید به دنبال داشته است. از آخرین نمونه این واکنش‏هامی‏توان به اظهارات آیت الله ناصرمکارم شیرازی و  آیت الله مرتضی مقتدایی اشاره کرد. ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر شنبه هفته جاری در نخستین جلسه از سلسله تفاسیر خود با اشاره به سخنان رحیم مشایی گفت: “پیشنهاد من به رئیس جمهور این است که لااقل اگر نمی‌تواند به هر دلیلی با وی خداحافظی کند، وی را سفارش به سکوت کند تا کشور در مقابل دشمن خارجی واحد و قدرتمند عمل کند.”

 این مرجع تقلید سال گذشته هم در استفتایی پیرامون سخنان مشایی مبنی بر پایان دوره اسلام گرایی،  با بیان اینکه “اگر کسی چنین چیزی بگوید نه شیعه است نه مسلمان”، تلویحا وی را مرتد اعلام کرده بود. وی همچنین در استفتای دیگری پس از انتصاب مشایی به سمت معاون اول احمدی نژاد، تصدی وی را “فاقد مشروعیت دینی” عنوان کرده بود.

مرتضی مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با ابراز تاسف از شنیده شدن “اظهارات غیرتخصصی و انحرافی” از زبان افراد منسوب به رییس جمهور و تعجب از عدم برخورد با آنها گفت: “عدم برخورد لازم با این شخص، موجب شده است، تا وی به خود جرأت داده و پس از طرح «مکتب ایرانی»، که نام دیگر «جمهوری ایرانی» است، نظریه انحرافی «انسان ظرفیت خداشدن را دارد» را مطرح کند و با نهایت جسارت بر این مسأله و گفته خویش، پافشاری می کند.”

اعتراض‏ها به سخنان اسفندیار رحیم مشایی به این چند مورد خلاصه نمی‏شود. هم اکنون طیف وسیعی از اصولگرایان، از سرلشکر فیروزآبادی، یکی از فرماندهان سرکوب وکشتار مردم در اعتراضات پس از انتخابات گرفته تا علی مطهری از منتقدان جدی احمدی نژاد در مجلس، اظهارات مشایی را مغایر با اصول و مبانی جمهوری اسلامی و دین اسلام می‏دانند. با این حال گویا محمود احمدی نژاد قصد ندارد به حمایت‏های خود از مسئول دفترش خاتمه دهد. وی چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه حرف مشایی و دولت یکی است و او نیز همان حرف‌ها را بیان می‌کند، تصریح کرد: “تصویر حقیقی اسلام در ایران متجلی شده است نمی‌خواهیم بگوییم دیگران مسلمان نیستند. مسلمانی یک بحث است و اسلام بحث دیگری است. پایگاه هستی اسلام اینجا است. چرا که پیامبر گرامی فرمود ایرانیان می‌آیند و پرچم اسلام را بلند می‌کنند.”

 احمدی‌نژاد با بیان دوباره این نکته که سخنان مشایی سخنان او نیز هست تاکید کرد که “در حال حاضر ایران را به عنوان یک نژاد و یک جغرافیا نمی‌شناسند بلکه ایران را به عنوان پرچمدار ایجاد تمدن آینده بشر می‌شناسند و ایران را نیز از آن خود می‌دانند.”

 وی همچنین واکنش‏ها به سخنان مشایی را عاملی برای مساله سازی در کشور دانست.