نظر هاشمی رفسنجانی در مورد سرنوشت دیکتاتورها

نویسنده
نازنین کامدار

» خیزش مردمی به مصر و تونس محدود نمی ماند

یک روز پس از انتشار نامه میرحسین موسوی و مهدی کروبی و درخواست مجوز راهپیمایی در روز 25 بهمن ماه برای حمایت از مردم مصر و تونس، هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان در سایت رسمی خود دیدگاه هایش  درباره تحولات مصر وتونس را منتشر کرد. او در این متن از “سرنوشت مشترک همه دیکتاتورها” و نیز “محدود نشدن خیزش مردم به مصر و تونس” سخن گفته است.

بنا به گزارش پایگاه خبری رسمی هاشمی رفسنجانی، در بخشی از متن وی درباره تحولات مصر و تونس آمده است: “آنچه که این روزها بخصوص در دو کشور مهم و تأثیرگذار اسلامی شمال آفریقا اتفاق می‌افتد، عقبه‌ای طولانی و تدریجی در تاریخ سیاسی تونس و مصر دارد که حاکمان آنها صدای اعتراض مردم را یا نمی‌شنیدند و یا نمی‌خواستند بشنوند. ظلم‌ستیزی در کنار بلوغ سیاسی ملت‌ها، حرکت جوامع مختلف در بعضی از مناطق جغرافیایی جهان را از چند سال پیش به این سمت سوق داده است که مردم با کم شدن آستانه تحملات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی، دست به خیزش‌های عمومی بزنند. در جوامع اسلامی اگر در راستای مطالبه به حق اجتماعی و سیاسی، متکی به احکام مترقی اسلام شوند، هیچ دیکتاتوری، حتی در سایه گسترده‌ترین حمایت‌های قدرت‌های خارجی نیز نمی‌تواند جلوی حرکت‌های مردمی را بگیرد، آن‌گونه که رژیم پهلوی نتوانست با همه ادعاها و حمایت‌ها دوام بیاورد”.

هاشمی رفسنجانی افزوده است: “مردم تونس و به دنبال آن مردم مصر با استفاده از موهبت‌های رشد آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، چون آتشی که از خاکستر برمی‌خیزد و خیزابه‌ای که از دل دریا بلند می‌شود، با خیزش انقلابی خویش در حال اثبات این واقعیتند که به قول قدما «همه چیز از نازکی پاره می‌شود و اساس ظلم از ضخامت». باید مطمئن باشیم که این خیزش محدود به این دو کشور نخواهد بود و باران اراده مردم در بسیاری از کشورهای دنیا که هنوز بر بستر استبداد، آرامش قبل از طوفان دارند، سیل بنیان‌کنی خواهد شد و روند امور را هرچند کند به سوی دخالت مردم بر سرنوشت خویش می‌برد”.

رئیس مجلس خبرگان و یکی از مخالفان سیاست های محمود احمدی نژاد در پایان متن خود نیز چنین نوشته است: “آنچه این روزها در این دو کشور اسلامی در حال وقوع است، ریشه در حرکت‌های تدریجی مردمی در سال‌های گذشته دارد که اگر حکومت‌ها وقیحانه و بی‌رحمانه با مطالبات خیرخواهانه برخورد نمی‌کردند، امروز با این مطالبات مهم و ریشه‌ای روبه‌رو نمی‌شدند”.

 

 دیدگاه های هاشمی رفسنجانی بلافاصله در صدر اخبار رسانه های مستقل قرار گرفت اما سایت های حامی دولت سخنان رئیس مجمع تشخیض مصلحت  را بازتاب ندادند و به جای آن از زبان همفکران محمود احمدی نژادو مانندعلیرضا پناهیان و  غلامحسین الهام  به طرح مباحثی  چون “فرار مهدی هاشمی” و “خواص بی بصیرت” پرداختند.

در همین راستا رجانیوز، تیتر اصلی خود را به سخنان علیرضا پناهیان، روحانی افراطی و سخنران محافل لباس شخصی ها اختصاص داد که گفته است: “خبرگان کاری کند که لکه ننگین فتنه 88 برای همیشه پاک شود”.

او که در کانون هیات های فاطمیون قم سخن گفته افزوده است: “چه انتظاری داریم؟ ما انتظار داریم مجلس خبرگان در جهت تقویت رهبری آن کاری را بکند که تا به حال نکرده، یعنی کاری بکند که لکه ننگین فتنه 88 برای همیشه پاک و فضا برای آینده‌ای بهتر فراهم شود.بالاخره معلوم است که هر کسی در حرف‌هایش چه سیاست‌هایی را رعایت می‌کند. ما هم همان حیا و نجابتی را دنبال می‌کنیم که امام داشتند و مقام معظم رهبری دارند و از صدقه سر همان نجابت و حیاست که خیلی‌ها زنده‌اند، اما منتظر اقداماتی هستیم که در جهت تقویت ولایت است”.

گفتنی است که سخنان پناهیان ناظر به تلاش هایی  است که در روزهای اخیر با هدف رو در رو قراردادن مهدوی کنی و هاشمی رفسنجانی بر سر ریاست مجلس خبرگان آغاز شده است.

غلامحسین الهام نیز با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی با احمدی نژاد مخالف است، خواستار برخورد با مهدی هاشمی شده تا “سران فتنه” دیگر جرئت نکنند که بیانیه بدهند.

 

پیام  به نلسون ماندلا

همزمان با فعال شدن سایت هاشمی در زمینه انعکاس نوشته های او، روزنامه خبر نوشته  آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به مبارز سرشناس آفریقای جنوبی ، نلسون ماندلا را منتشر کرد.

به گزارش این روزنامه، در متن پیام با عنوان “برادر مبارز جناب آقای نلسون ماندلا” نوشته شده: با خبر شدم که آثار سال‌های سخت شکنجه در زندانهای مهیب نظام منحوس آپارتاید، باز هم در جسم شما نمایان شد و در بیمارستان بستری بوده‌اید و بحمدلله بیمارستان را ترک کرده‌اید. با آرزوی شفا و سلامتی کامل شما، امیدوارم فرصتی پیش آید تا کمافی السابق در ملاقات‌ها از خاطرات دوران مبارزه علیه نژاد پرستی بشنویم که برای تاریخ در همه نسل‌ها آموزنده است.

هاشمی رفسنجانی رییس جمهور پیشین آفریقای جنوبی را “سمبل مقاومت و پایداری برای مردم مظلوم قاره غنی و در عین حال فقیر آفریقا” دانسته و نوشته امیدوارم با رفع کسالت و کسب کامل سلامتی، همچنان تأثیر‌گذار باشید که وجود شما باعث دلگرمی همه انسانهای آزاده در راه مبارزه با اندیشه‌های نژاد پرستانه است.

خبر نوشته نامه اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان “رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام” امضا شده است.