احمدی‌نژاد کودکانه، لجبازی می‌کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رییس قوه قضائیه:

با فروکش کردن تب انتخابات ریاست‌جمهوری در میان گروه‌های سیاسی، اصول‌گرایان بار دیگر انتقاد از دولت احمدی‌نژاد را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. نسبت دادن شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری به عملکرد دولت، انتقاد از سخنان اخیر الهام پیرامون احمدی‌نژاد، بحث شکایت از رییس‌جمهور در دادگاه و اختلافات دولت با مجلس، محور انتقادهای جدید است و رییس قوه قضاییه نیز رفتار وی را “لجبازی کودکانه” توصیف کرده است.

صادق لاریجانی گفته است که “یکی از مهمترین چالش‌های” قوه‌قضاییه در سال‌های اخیر “لوایح وصول‌شده در دولت” است و وی از “نحوه برخورد” دولت در این زمینه “متعجب” است؛ برخوردی که آن را “لجبازی کودکانه” توصیف کرده: “به عنوان مثال لایحه پلیس قضایی به دولت ارسال شد اما بنده بعد از گذشت چندین ماه عدم رسیدگی به آن، با یک واکنش غریبی مواجه شدم و رئیس‌جمهور نوشته بود این لایحه خلاف قانون اساسی است و باید بایگانی شود. آقایان دولت لایحه‌ای نوشتند و دادسراها را از قوه قضائیه منفک و سازمان‌ها را پخش کردند و خواستند این لایحه را به مجلس ارسال کنند اما از آنجا که باید با تائید وزیر دادگستری انجام بگیرد، ایشان با دقت و دانش خود این لایحه را امضا نکردند”.

سخنان لاریجانی به فاصله چند روز پس از دستور اخیر احمدی‌نژاد بیان شده که به محمدرضا رحیمی دستور داده بود پیشنهاد قوه قضائیه درباره کانون وکلا از متن لایحه پیشنهادی٬حذف شود. وی نوشته بود: “لازم است پیشنهاد ارائه شده توسط قوه قضائیه برای دخالت قوه قضائیه در امور وکالت و کانون وکلا از دستور دولت خارج شود”. قوه قضاییه در “لایحه جامع وکالت رسمی” که قرار است از طریق دولت به مجلس ارائه شود، پیشنهاد کرده کانون وکلا یکی از زیر مجموعه‌های دستگاه قضایی شود.

گلایه لاریجانی در حالی مطرح می‌شود که سایت الف – متعلق به احمد توکلی – نوشته است که دلیل شکایت از احمدی‌نژاد و احضار وی به دادگاه، بایکوت کردن یکی از نامه‌هایی بود که بایگانی شده است. الف به نقل از محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰، نوشته است که “ماجرای شکایت مجلس از دولت بابت عدم ارسال اساسنامه شرکت ملی نفت به اوایل سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد. طبق قانون بودجه سال ۸۹ کل کشور، دولت باید لایحه اساسنامه شرکت ملی نفت را تا پایان تیرماه تقدیم مجلس می‌کرد که با منقضی شدن این تاریخ، دولت همچون سال‌های قبل از ایفای این وظیفه قانونی سرباز زد. به دنبال این قصور دولت، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم گزارشی در خصوص عدم تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز ایران از سوی دولت علیرغم تکالیف قانونی تهیه کرد که این گزارش در ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ در صحن مجلس قرائت شد که در آن افشا شده بود که دولت نامه‌های درخواست‌ مجلس برای تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت را به بایگانی سپرده است”.

همان زمان کمیسیون اصل ۹۰ در گزارش خود نوشت: “به صراحت می‌توان گفت نادیده گرفتن آشکار قوانین و مقررات توسط قوه‌ مجریه به نحوی که در این پرونده بسیار مهم رخ داده است کم‌نظیر بوده و آنچه محرز و مسلم است اینکه خودداری از اجرای تکلیف قانونی مورد بحث توسط دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته و مشخصا توسط دولت فعلی علی‌رغم احکام قانونی مندرج در قوانین بودجه‌ سنوات اخیر استمرار یافته است و کمیسیون با توجه به صراحت ماد‌ (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی ضمن ارسال سوابق برای مرجع قضایی و اتخاذ تصمیم مقتضی، مراتب را در اجرای اصل نودم (۹۰) قانون اساسی و آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی جهت قرائت از تریبون مجلس شورای اسلامی و آگاهی عموم تقدیم می‌نماید. بدیهی است مرجع صالح قضایی پس از بررسی جزییات امر، نسبت به کشف مستنکف اصلی (اعم از آمر و مباشر) در اصل این تخلف بین قانونی، در هر رتبه اداری که باشد، اقدام مقتضی به عمل خواهد آورد”.

اما هم‌زمان احمدی‌نژاد و نزدیکانش درگیر مشکل جدیدی هم شده‌اند. پس از آنکه غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت، احمدی‌نژاد را فردی دانست که “با امام زمان رجعت خواهد کرد”، حملات اصول‌گرایان به دولت افزایش یافته است.

سایت عصر ایران، نزدیک به محمدباقر قالیباف، در یادداشتی، در این‌باره نوشته است: “واقعاً از غلامحسین الهام باید پرسید که احمدی‌نژاد در این هشت سالی که بر مصدر قدرت بود، چه گلی بر سر مردم ایران زد و چقدر رئیس جمهور شایسته‌ای برای یک کشور بود که حالا انتظار دارد در عصر ظهور نیز حکومت دیگری را پیگیری کند؟”

منصور حقیقت پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد از سخنان الهام، درباره احمدی‌نژاد چنین گفته است: “آقای احمدی نژاد تنها جایی که باید حاضر شود در دادگاه برای پاسخگویی به ظلمی است که به مردم و حزب اللهی ها کرده است چرا که اگر قرار باشد امثال آقای چاوز و احمدی نژاد همراه با امام زمان (عج) بیایند که باید در آن دوره نیز منتظر فجایعی مثل اختلاس ۳ هزار میلیاردی باشیم”.

این عضو فراکسیون رهروان مجلس، حامیان علی لاریجانی، همچنین گفته: “آقای الهام نیز حرف بی جایی زده است و از اساس در جایگاهی نیست که بخواهد در خصوص یاران حضرت ولی عصر(عج) اظهار نظر کند. گویا اطرافیان آقای احمدی نژاد احساس کرده اند عده ای که از هیچ کجا خبر ندارند، مردمان این کشور هستند که هر چه گفتند قبول کنند؟”

محمد باقری، از اعضای فراکسیون روحانیان مجلس، نیز در این‌باره گفته است: “کسانی که مسائل انتظار و مهدویت را به این صورت در جامعه مطرح میکنند، با انجمن حجتیه ارتباط فیزیکی یا فکری دارند. در دولت احمدی نژاد فرصتی فراهم شد تا افرادی که کارشناس و صاحب نظر نیستند در حوزه های مختلف اظهار نظر کنند؛ در بحث مهدویت و انتظار نیز هر یک از دولتمردان به خود اجازه داد تا برداشت خود از موضوع رجعت و ظهور را در جامعه مطرح و با اعتقادات مردم بازی کند”.

روزنامه کیهان، که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود، نیز در یادداشتی سخنان الهام را “سخیف” توصیف کرد و نوشت: “آقای دکتر الهام در تعریف و تمجید از آقای احمدی‌نژاد چنان اغراق می‌کند که گویی انقلاب اسلامی و گسترش دامنه اسلام همه و همه مدیون ایشان است”.

هم‌زمان وب‌سایت شبکه ایران، متعلق به موسسه دولتی ایران، پیرامون سخنان الهام نوشت: “همایش مردمی “تجلیل از خادم ملت” حاشیه‌هایی هم داشت؛ یکی از این حاشیه‌ها را برخی رسانه‌ها علیه دکتر غلامحسین الهام ایجاد کردند. در تیتر خبر این رسانه‌ها آمده بود که الهام در همایش تجلیل از احمدی‌نژاد، سخن از رجعت او با امام زمان به میان آورده است. غلامحسین الهام، سخنان خود را از روی دست‌نوشته‌ای ایراد کرد که از قبل آماده کرده بود. در بخشی از این دست نوشته، دکتر الهام به خواندن ترجمه فرازی از زیارت جامعه کبیره می پردازد که رسانه ها پیرامون آن حاشیه سازی کرده اند”.

 

همچنین دفتر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، اطلاعیه‌ای منتشر کرده و رسانه‌ها را به تحریف سخنان وی متهم کرده است. در این اطلاعیه آمده است: “منظور و مراد دکتر الهام از کلمه رجعت به آقای دکتراحمدی نژاد و آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک به عرصه سیاسی و اداره دولت باز می‌گردد.”

این اطلاعیه می‌افزاید که با توجه به دیدگاه‌های مذهبی محمود احمدی‌نژاد و همچنین پیروی کامل او از آیت‌الله خامنه‌ای، غلامحسین الهام “آرزو کرده است که با اتصال انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدوی دکتر احمدی‌نژاد در کنار رهبر فرزانه انقلاب در آن دولت کریمه خدمت کنند”.