آیا انتخابات مسئله هسته‌ای را حل می‌کند؟

نویسنده

» تحلیل لوس‌آنجلس تایمز از رقابت ها بر سر ریاست جمهوری

کرول جی ویلیامز

سی سال تحریم‌های تنبیهی نتوانسته است‌ رفتار ایران را تغییر دهد. شاید وقت آن باشد که آمریکا تاکتیک‌های خود را تغییر دهد.

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، اگر ایرانی‌ها امید به خلاصی از محدودیت‌های تجاری که واردات غذا را با مشکل مواجه کرده و موجب سقوط پول کشور شده دارند، ممکن است به کسی نیاز داشته‌ باشند که کمتر تهاجمی باشد.

حداقل 20 نفر نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود به هیچ اصلاح‌طلب رادیکالی فرصت شرکت در انتخابات داده نشود.

بسیاری بر این اعتقاد هستند که تحریم‌های شدیدتر علیه ایران تنها وضعیت شکننده امنیت خاورمیانه را بدتر می‌کند.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته از کنگره خواست تا لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب نکند. کری به کمیته روابط خارجی سنا گفت، باید به دولت فرصت داده شود تا تلاش های دیپلماتیک را پیش ببرد.

 

در گزارش هفته پیش در مورد ایران نیز که گروهی از دیپلمات‌ها، مقام‌های امنیتی و افراد نظامی سابق که یک دهه سعی کردند روابط ایران و آمریکا را بار دیگر گرم کنند، ذکر شده بود که باید به دیپلماسی فرصت داده شود. این گروه می‌گوید: “آمریکا باید بیش از همیشه روی مذاکرات مستقیم با ایران انرژی و خلاقیت بگذارد، به همان اندازه که برای فشار و انزوای این کشور تلاش می‌کند.”

در سال گذشته چند دوره مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت. این گروه ماه گذشته نیز در قزاقستان با ایران دیدار کرد که نتیجه مثبتی در بر نداشت.

بسیاری می‌گویند ممکن است کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری بتواند پنجره‌ای را برای آرام کردن تنش‌ها باز کند. هر نامزدی که بتواند تحریم‌ها را در ازای توافق با بازرسان سازمان ملل کاهش دهد می‌تواند جایگاه خود را میان رای‌دهندگان ارتقا دهد.

عباس میلانی، مدیر مطالعات ایران در دانشکاه استنفورد می‌گوید، ممکن است شبه امتیازاتی در خارج بوجود آورند و به خانه بیایند و آن را به عنوان پیروزی بفروشند. وی گفت، رژیم تهران به شدت متکثر است.

میلانی به خبری که در سایت بازتاب منعکس شده بود اشاره کرد مبنی بر این‌که اگر خاتمی نامزد شود می‌تواند بر نامزد مورد نظر خامنه‌ای و احمدی‌نژاد پیروز شود. خاتمی درخواست‌ها برای نامزد شدن را رد کرده است اما وی به همراه هاشمی رفسنجانی از نامزدی حسن روحانی، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند. روحانی گفته است که خواستار روابط نزدیک‌تر با کشورهای غربی است.

نجم‌الدین مشکاتی پروفسور مهندسی USC و مشاور پیشین وزارت امورخارجه در دور اول ریاست جمهوری اوباما می‌گوید هر کس رئیس جمهور شود باید با خامنه‌ای که حرف آخر سیاست هسته‌ای را می‌زند و شدیدا نسبت به آمریکا بدبین است طرف باشد. او می‌گوید، اوباما در موقعیت ممتازی قرار دارد که می‌تواند توصیه گروه ذکر شده را در نظر بگیرد و به ایران در مقابل توافق بر سر مسئله هسته‌ای، مشوق کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد کند.

منبع: لوس آنجلس تایمز - 25 آوریل