آمریکا و اعلام پیروزی احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش دیلی نیوز از پیامدهای انتخابات ایران

استیون آر هورست

 

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه علیرغم ابراز تردید نسبت به آزادانه و منصفانه بودن انتخابات ایران اعلام کرد، آمریکا باید ادعای تهران مبنی بر پیروزی محمود احمدی نژاد را «فعلاً» بپذیرد.

وی گفت منافع دولت اوباما در قبال ایران همچنان مشابه دوره قبل از انتخابات بحث انگیز اخیر است: واداشتن تهران به توقف توسعه تسلیحات هسته ای و پایان دادن به حمایت این کشور از تروریسم. ایران هر دو اتهام را رد می کند.

بایدن در گفتگو با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه ان- بی- سی گفت ایالات متحده سعی دارد متوجه شود آیا آرای انتخابات ایران، بازتابی از پاسخ این کشور به پیشنهاد باراک اوباما برای گفتگو پس از 30 سال سردی روابط هست یا خیر.

بایدن گفت: «سؤال این است. آیا نتایج (اعلام شده)، خواست مردم ایران است؟ امیدواریم تمام آرای مردم شمرده شده باشد؛ عادلانه شمرده شده باشند. ما از زمان برگزاری انتخابات روز جمعه، هنوز (در این مورد) به اندازه کافی نمی دانیم.»

درحالیکه احمدی نژاد اصرار دارد نتایج انتخابات مبنی بر پیروزی چشمگیر وی، عادلانه و مشروع است، اما بایدن آشکارا گفت: «من تردیدهائی داریم.»

وی گفت: «از نحوۀ سرکوب سخنرانی ها، سرکوب جمعیت و روشی که با مردم برخورد می شود، به نظر می رسد تردیدهای واقعی در این مورد وجود دارد.»

بایدن افزود: «فکر نمی کنم در موقعیتی باشیم که این را بگوئیم. چیزی که مایه شگفتی من است، اعلام کسب حدود 60 درصد آرا توسط اوست، فکر می کنم باید منتظر ماند و دید. از چهرۀ او به نظر نمی رسید این یک رویداد شفاف بوده است.»

با توجه به تلاش های دولت آمریکا برای برقراری تماس با ایران، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز سعی می کرد حدود مشخصی را (در این گفتگو) رعایت کند.

 بایدن در پاسخ به سؤالی دربارۀ به رسمیت شناختن پیروزی احمدی نژاد در برابر میر حسین موسوی گفت، «ما باید این مسأله را فعلاً بپذیریم. اما سؤالات و ابهامات بزرگی درباره نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد. باید ببینیم. ما فقط منتظریم ببینیم چه می شود. مستندات کافی برای قضاوت صحیح در اختیار نداریم.»

بایدن خاطر نشان کرد ایالات متحده از حجم سرکوب آزادی بیان و جمعیت معترض به انتخاب احمدی نژاد توسط دولت ایران، ناراحت است.

احمدی نژاد ناآرامی های فعلی در ایران را که ظرف ده سال گذشته بی سابقه است، «بی اهمیت» خوانده و اصرار دارد نتایج انتخابات عادلانه و مشروع است. درحالیکه هنوز آشوب و نا آرامی در جای جای شهر ادامه دارد، طرفداران احمدی نژاد به گردهمائی بزرگی در پایتخت برای حمایت از وی دست زدند. 

خشونت های حاصل از اعلام نتایج بحث انگیز انتخاباتی، جمهوری اسلامی را به اعزام نیروهای ضد شورش در پایتخت و قطع ارتباط پیام های کوتاه تلفنی و سایت های اینترنتی ستاد آقای موسوی واداشته است.

ایران گذشته از درخواست های دیپلماتیک دولت اوباما، تحت فشار فزاینده ای برای توافق بر سر برنامه هسته ای خود و یا روبرو شدن با تنبیهات بین المللی بیشتر روبروست.

علی رغم احتمالات موجود در دستکاری آرای انتخاباتی توسط احمدی نژاد و متحدانش، نشانه ای از عقب نشستن آمریکا از درخواست خود برای افزایش تماس ها با این کشور به چشم نمی خورد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ابراز امیدواری کرده بود که نتایج انتخاباتی، بازتابی از «خواست واقعی» رأی دهندگان ایرانی باشد.

 

منبع: دیلی نیوز- 14 ژوئن

hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_US_IRAN