حکم صریح ارتداد برای شاهین نجفی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سومین فتوا صادر شد

در ادامه جنجال‌ها بر سر ترانه جدید شاهین نجفی٬ خواننده ایرانی ساکن آلمان٬ دو مرجع تقلید دیگر، آیت‌الله علوی گرگانی و ایت‌الله ملکوتی هم حکم ارتداد وی را صادر کردند.

از زمان انتشار آهنگ جدید شاهین نجفی٬ این سومین حکم ارتدادی است که برای وی صادر شده است. چند روز پیش از انتشار آهنگ “نقی”، آیت‌الله صافی گلپایگانی٬ از مراجع تقلید٬ در حکمی کلی و بدون ارتباط به شاهین نجفی گفته بود که حکم اهانت‌کنندگان به امامان شیعه ارتداد است. پس از انتشار ترانه نجفی اما این آیت‌الله مکارم شیراز بود که توهین کنندگان به امامان شیعه را مرتد دانست. براساس احکام اسلامی٬ حکم افراد مرتد٬ مرگ است.

با این همه فتوای جدید آیت‌الله علوی گرگانی٬ نخستین موردی است که به صراحت به شاهین نجفی نیز پرداخته است. در سئوالی که از وی شده٬ آمده: “اخیرا خواننده‌ای فراری آهنگی اجرا کرده که سراسر توهین و هتاکی به ائمه معصومین از جمله امام هادی و حضرت بقیة‌الله الاعظم و حضرت امام رضا(ع) است خواهشمندیم بفرمایید حکم این فرد چیست؟”

وی در پاسخ به این سئوال گفته: “اهانت به اهل بیت(ع) حرام است و هر کس عمدا و با قصد اهانت این کار را انجام دهد، بداند که عمل او مصداق توهین است و مرتد”.

ایت‌الله ملکوتی نیز در این زمینه گفته است که “قتل توهین کننده به هر یک از حضرات معصومین و اهل بیت” برای تمامی “مسلمانان واجب است”.

در روزهای نخست انتشار این آهنگ٬ سایت شیعه آن‌لاین نوشت که به فردی که بتواند شاهین نجفی را به قتل برساند٬ مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جایزه خواهد داد. به نوشته این سایت این مبلغ توسط “یک بانی خیر از یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس” تامین خواهد شد.

صدور احکام ارتداد و تعیین جایزه برای شاهین نجفی٬ با واکنش سازمان‌های حقوق‌بشری و ایرانیان  روبه‌رو شده است.

برخی ایرانیان در محیط مجازی نوشته‌هایی در حمایت از شاهین نجفی و حق آزادی بیان منتشر کرده‌اند. برخی نیز گرچه ترانه شاهین نجفی را مصداق توهین و کار وی را نادرست ارزیابی کرده‌٬ اما گفته‌اند که صدور حکم ارتداد و قتل وی نیز نادرست است.

دربرابر٬ صفحات مختلفی نیز در فضای مجازی و شبکه اجتماعی فیس‌بوک ایجاد شده که گردانندگان به صراحت نوشته‌اند قصد به قتل رساندن شاهین نجفی را دارند.

عبدالرضا هلالی٬ از مداحان ساکن ایران گفته است که اعضای هیات‌های مذهبی ساکن ایران پس از استفتا از مراجع تقلید مختلف٬ “اقدام به انجام حکم در مورد این اشخاص” خواهند کرد.

در همین حال٬ پلیس آلمان  اعلام کرده است که با بالا گرفتن تهدیدات علیه جان شاهین نجفی٬ وی را تحت حفاظت خود قرار خواهد داد. گفته می‌شود که وی از منزل مسکونی خود خارج شده و در مکانی نامعلوم٬ تحت حفاظت پلیس قرار گرفته است.

نجفی در گفت‌وگوهایی که پس از انتشار این آهنگ انجام داده٬ هرگونه قصد توهین به امامان شیعه یا مقدسات مذهبی را رد کرده است.

نجفی گفته است که هنگام سرودن ترانه این اثر٬تحت تاثیر صفحه‌ای در فیس‌بوک با عنوان “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بوده است. این صفحه که ده ها هزار عضو دارد با زبان طنز٬ به نقد احکام دینی می‌پردازد.

این صفحه و حواشی آن، مباحث زیادی را در شبکه های اجتماعی اینترنتی، وبلاگ ها و حتی برخی از سایت های خبری به راه انداخته است. به جز برخی نهادها و محافل امنیتی مانند ارتش سایبری ایران که تاکنون چندین بار تهدید کرده اند اعضا و چهره های پشت پرده صفحه کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان را شناسایی و مجازات خواهند کرد، بسیاری از کاربران اینترنتی هم نظرات متفاوتی درباره شوخی و تمسخر اعتقادات اسلامی با چنین ابزارهایی بیان می کنند.

چند ماه پیش صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی نیز اقدام به پخش گزارشی درباره این صفحه کرد و اعضای آن را تهدید نمود.

دروری دایک، از اعضای سازمان عفو بین الملل در این‌باره گفته است که حکم قتل شاهین نجفی “به وضوح به قصد ارعاب و تهدید طرح شده است و ممکن است کسانی باشند که بر پایۀ این پیشنهاد بخواهند اقدامی انجام دهند، همانطور که در سالهای پس از پیشنهاد جایزه برای سلمان رشدی، چندین اتفاق که وی را هدف قرار داده بودند به وجود آمدند…این پیشنهاد ممکن است به صورت تشویق به قتل دیده شود و باید جدی گرفته شود”.