گفت و شنید

نویسنده
سهیل آصفی

 جهان به جنبش مردم ایران خیره شده است

 

نورنبرگ!، شهری که قلب حزب نازی  و محل رژه ی سالانه این حزب از برابر هیتلر بود حالا به شهری منادی “حقوق بشر” در جمهوری فدرال آلمان بدل شده است. فستیوال بین المللی فیلم “چشم انداز” با محور قرار دادن مضمون “حقوق بشر” در میان آثاری از سراسر جهان، امسال پا به پای جنبش مردمی سبز کشورمان، بر موضوع ایران فوکوس کرده است. آثاری از سینمای ایران همچون “بودا از شرم فرو ریخت” و “اسب دو پا” سمیرا و حنا مخملباف  از آن جمله اند. “برای یک لحظه آزادی” از آرش ریاحی و نیز حضور یاسمین طباطبایی، بازیگر سرشناس ایرانی الاصل آلمان و نمایش جدیدترین فیلم او در این فستیوال همگی حواشی هستند تا شهر نورنبرگ آلمان را در آستانه ی اهدای جایزه بین المللی حقوق بشر به وکیل و مدافع حقوق بشر سرشناس ایرانی عبدالفتاح سلطانی در صدر خبرهای ایران در برون مرز قرار دهد.

در  آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه فستیوال بین المللی فیلم پرسپکتیو در باغ فرهنگ نورنبرگ، در کنار خانم آندره آ  کون، رئیس این دوره ی فستیوال نشسته ام. بر تی شرت  آندره آ  واژه ی “پرسپولیس” نقش بسته است وی از ضرورت حمایت از جنبش مردمی در ایران می گوید.

در گفتگو با رئیس فستیوال بین المللی فیلم پرسپکتیو از ویژگی های یک فستیوال فیلم حقوق بشری و نیز دلایل پرداختن به ایران در این دوره سخن گفته ایم.

خانم کون، فستیوال بین المللی فیلم پرسپکتیو، فستیوالی هست با محوریت فیلم هایی مربوط به حقوق بشر، اپتدا برای من از ویژگی های این فستیوال بگویید.

بله، تمرکز ما بر مساله حقوق بشر هست. اولین انگیزه ما از برگزاری این فستیوال آوردن فیلم هایی خوب و با مضمون و تکنیک  بالا به نورنبرگ است. اما به دلیل اینکه خواست ما هم کیفیت فیلم ها و هم مضامین آنها بود تصمیم گرفتیم چنین عنوانی را برگزینیم. شما می دانید که در صنعت سینما زمانی که فیلم ها تنها بر مسائل اجتماعی و سیاسی تمرکز می کنند بازاری ندارند اما  وجود فستیوال های فرهنگی و بویژه این بار با عنوان مشخص حقوق بشر مجال خوبی برای عرضه ی اینگونه آثار هست. فیلم های شرکت کننده در این فستیوال از سراسر جهان هستند و تلاش کرده ایم بهترین ها را از میان آثار مختلف جهانی انتخاب کنیم. تلاش کرده ایم فیلم هایی با کیفیت خوب و مضامین سیاسی و اجتماعی را در یک فستیوال بین المللی گرد هم بیاوریم.

 

 

چنین تجربه ای پیش از این در آلمان وجود داشته است؟

فستیوال بین المللی فیلم پرسپکتیو  قدیمی ترین و بزرگترین فستیوال بین المللی فیلم حقوق بشردر آلمان  است  ما بخشی از شبکه ی جهانی فستیوال های بین المللی حقوق بشر در سراسر جهان هستیم.

 

دلیل فوکوس بر مساله ی ایران در فستیوال امسال چه هست؟

همانطور که مطلعید امسال جایزه ی بین المللی حقوق بشر به وکیل سرشناس ایرانی، آقای عبدالفتاح سلطانی در نورنبرگ اهدا می شود. همزمان ما شاهد مبارزات مردمی در ایران برای آزادی و تحقق یک حکومت دموکراتیک هستیم. ما نیز تصمیم گرفتیم در این مسیر به مبارزات جنبش مردمی سبز در ایران بپیوندیم. سینمای ایران سینمای غنی و جالبی است.و این روزها هم که جهان به جنبش مردم ایران خیره شده است هر گام فرهنگی در این زمینه می تواند صدای اعتراضی مردم ایران در جهان را زنده نگاه دارد.

 

مهمانان ایرانی چه کسانی هستند؟

 ما  افرادی  چون شیرین عبادی و محسن مخملباف و نیز یاسمین طباطبایی بازیگر مشهور آلمانی که ایرانی الاصل است را به فستیوال امسال دعوت کرده ایم. حضور این افراد می تواند کمک بزرگی به زنده نگاه داشتن مبارزات فعلی مردم در ایران و تلاش برای احقاق حقوق بشر در کشور شما باشد.

 

ترکیب هیات ژوری این دور از فستیوال بین المللی فیلم پرسپکتیو چگونه است؟

ترکیب هیات داوران امسال یک ترکیب متنوع و بین المللی هست. یک کارگردان مطرح بلژیکی، همکار دیگری از فستوال بین المللی حقوق بشر در هلند، خود شما سهیل آصفی روزنامه نگاری که  سینما هم خوانده است و امروز در تبعید بسر می برد  در هیات ژوری کمک زیادی به ما خواهید کرد.