دستگیری فعالان زنان درفرودگاه

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

سه تن ازفعالان زنان درحالی که برای گذراندن یک دوره روزنامه نگاری عازم کشورهند بودند، درفرودگاه امام خمینی دستگیر و به بند 209 زندان اوین انتقال داده شدند. منصوره شجاعی، طلعت تقی نیا وفرناز سیفی سه تن ازفعالان زنان به شمار می روند که درحوزه های مختلف زنان و از جمله در کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زنان فعالیت می کنند.

zanandfdb.jpg

دربین سه تن یاد شده منصوره شجاعی وطلعت تقی نیا از باسابقه ترین اعضای جنبش زنان به شمار می روند، درحالی که فرناز سیفی یکی ازجوانترین دستگیر شدگان طی سالهای گذشته به شمار می رود. پدر فرناز سیفی نویسنده وب لاگ “ امشاسپندان” شب گذشته در گفت و گو با “روزآنلاین” گفت: “پرواز ساعت شش صبح بود. اما ساعت 10 صبح دخترم همراه با سه مامور به خانه آمدند، آنها یکی دوساعت وسایلش را بازرسی کردند و سپس حافظه رایانه اش را همراه با دست نوشته ها، برخی کتاب و وسایلش جمع آوری و صورتجلسه کرده وبا خودبردند.” برگه بازداشت، به دادیاری شعبه یک دادگاه انقلاب مربوط بوده است.

آقای سیفی گفت که رفتار ماموران مودبانه و خالی ازتوهین بوده است.

وی درخصوص روحیه دخترش گفت: “اوروحیه اش خوب بود وبه ما دلداری داد.” او به خانواده اش گفته است که امیدواراست زودتر به خانه بازگردد. خانواده سیفی بلافاصله با حضور دردفتر شیرین عبادی وی را به عنوان وکیل پرونده وی انتخاب کرده اند. پدر سیفی به نقل از شیرین عبادی وکیل دادگستری گفت که این بازداشت غیرقانونی است چرا که نه تفهیم اتهام شده ونه معلوم است که چه جرمی واقع شده است.

قراربوده که پانزده نفر دراین دوره آموزشی درهند شرکت کنند که هنگام ورود به فرودگاه افراد یاد شده توسط نیروهای امنیتی بازجویی شده اند. به 12 نفردیگر توصیه شده است که رفتن به این سفرخودداری کنند و گرنه درپایان سفر منتظر عواقب احتمالی آن باشند.

پدر فرناز سیفی به روزآنلاین گفت: “ متعجب شدم که چرا دخترم بازداشت شد، چرا که اول باید تفهیم اتهام شود وبعد که جرم محرز شد فرد را دستگیر کنند. این چنین برخوردی واقعا شایسته نیست. نباید آدم های فرهنگی را مانند آدمکش ها وجانی ها ودزدو سارق مسلح بگیرند ببرند زندان وبعد ازآنها بازجویی کنند. کاری که افراد درمشاغل فرهنگی می کنند، کاملا مشخص است وآنها ازهمه فعالیت های افرادی همچون دختر من آگاهی دارند و حتی بهتر ازمن می دانند که درچه زمینه هایی فعالیت می کند. این که با علم به این مسائل چنین برخوردی را می کنند واقعا شایسته نیست.”

وی گفته است که فردا( امروزیکشنبه) به دیدار دادیارخواهند رفت وازقاضی خواهند پرسید که به چه اتهامی دخترش را بازداشت کرده اند: “مامور ها گفته اند که فردا دخترم را برای بازجویی به شعبه یک دادیاری می اورند: “ من مدعی هستم نسبت به این نوع برخورد شایسته حکومت نیست. اینکه دودختر درمورد حضانت بچه ودیگر مسائل زنان مطلب می نویسند، چنین مطالبی چه خطری برای کشور دارد که با بچه هایی که به کشورشان علاقه دارند اینچنین رفتار می کنند وموجب بدبینی آنها می شوند؟ دراین مملکت جانیان راست راست راه می روند وکسانی که به مردم اگاهی می دهند باید اینچنین مورد بی مهری قراربگیرند؟”

هنوز هیچ یک ازمنابع دولتی وقوه قضاییه خبری را درخصوص بازداشت فعالان حوزه زنان منتشر نکرده است. طی ماه های گذشته نیروهای امنیتی با سمینارهای برگزارشده درخارج ازکشور با حساسیت ویژه ای برخورد می کنند. نزدیک به دو ماه پیش علی فرح بخش روزنامه نگار بخش اقتصادی مطبوعات کشور نیز هنگام بازگشت ازیک سمینار ازتایلند درفرودگاه دستگیر شد. مسئولین از هرگونه توضیحی درخصوص وضعیت وی خودداری می کنند. فرح بخش اکنون براساس گفته های خانواده اش که روز دوشنبه گذشته با وی دیدار کرده اند با مشکل سلامتی مواجه بوده و نیازمند مراقبت های پزشکی است. او بعد ازدستگیری به بند 209 انتقال داده شد.

پیش از وی، رامین جهانبگلو روشنفکر ایرانی هم بعد از بازگشت ازسفر هند درفرودگاه مهرآباد دستگیروماهها را در زندان سپری کرده بود.


عکس ها: آرش عاشوری نیا ، وب سایت کسوف ( www.kossof.com )