نه مننژیت، نه بیماری قبلی، بیمارستان لقمان

لیلا طیری
لیلا طیری

» ادعاهای جدید سعید مرتضوی در پرونده کهریزک

مدیرکل سازمان زندان های تهران در گفتگو با خبرنگار روز در حالی مسولیت جان زندانیان زندان های استان تهران را بر دوش می گیرد که تاکنون هیچ مسولی مسولیت قربانیان بازداشتگاه کهریزک را برعهده نگرفته و سعید مرتضوی دادستان سابق که به عنوان مسئول فاجعه کهریزک به دادگاه کشیده شده، ادعاهای تازه ای مطرح کرده که با گفته های قبلی وی در تضاد است.

کهریزک بازداشتگاهی که، براساس شهادت مدیرکل زندان های استان تهران در دادگاه کهریزک، زیرنظر سازمان زندان ها نبود و سعید مرتضوی، هنوز در کشاکش اظهارات ضد و نقیض سعید مرتضوی و معاونش دنبال مسئول می گردد. آخرین بار متهم اصلی پرونده کهریزک، انگشت اتهام را به سوی بیمارستان لقمان گرفته است. بیمارستانی که محمد کامرانی، یکی از قربانیان کهریزک در آنجا بستری شده بود. او تنها ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان مهر، جان باخت.

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان قضایی پرونده کهریزک پس از 11 جلسه به کار خود پایان داده و درحالیکه همگان درانتظار صدور حکم از سوی دادگاه هستند سعید مرتضوی ، پرونده کهریزک را سیاسی خوانده و دادگاه را فاقد صلاحیت برای رسیدگی عنوان کرد. این سخن پیش از این از جانب ده ها تن از روزنامه نگارانی که با حکم مرتضوی به زندان افتادند عنوان شده بود و در سخنان مسئولان قضائی وقت هم تائید شد که دادگاه های فله ای مطبوعات به دستور مقامات بالا تشکیل شد و هم آنان در احکام صادره نقش داشتند. اما اینک سعید مرتضوی گفته است به حکم صادره از سوی دادگاه تمکین نخواهد کرد. سخنی که هیچ یک از محکومان وی نگفتند و زندانی شدند.

سعید مرتضوی متهم به “معاونت در قتل، بازداشت غیرقانونی و گزارش خلاف واقع” است و در جمع خبرنگاران و پس از ارائه لایحه دفاعیه خود مدعی شده است که سه قربانی بازداشتگاه کهریزک که دادگاه پرونده کهریزک به شکایات خانواده های آنها رسیدگی میکند در بازداشتگاه کهریزک ضرب و جرح نشده اند.

امیر جوادی فر به اتفاق محمد کامرانی و محسن روح الامینی، سه قربانی بازداشتگاه کهریزک هستند که به دلیل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه که به گوانتاناموی ایران معروف شد، جان باختند. ادعای جدید مرتضوی در حالی عنوان می شود که بازداشتگاه کهریزک قربانیان دیگری نیز دارد. رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه و رامین آقازاده قهرمانی و احمد نجاتی کارگر؛ اما حکومت تنها مسئولیت قتل سه نفر را برعهده گرفت و پرونده ای برای رسیدگی به شکایات خانواده های آنها تشکیل شد.

سعید مرتضوی مدعی شده است که محمد کامرانی “به دلیل قصور درمانی و تزریق اشتباه آمپول که در بیمارستان لقمان صورت گرفت، فوت کرده است و مرگ او ربطی به حضور در کهریزک ندارد .. بر اساس نظر شورای پزشکان بیمارستان لقمان، کارکنان بیمارستان چند آمپول اشتباه از جمله دیازپام ۶ میلی‌گرم و آمپول انسولین به آقای کامرانی تزریق و او بر اثر قصور پزشکی، اشتباه درمانی و تزریق آمپول اشتباه دچار تشنج شد، به کما رفت و در نهایت فوت کرد”.

او درباره محسن روح الامینی، دیگر قربانی بازداشتگاه کهریزک هم مدعی شده است: درخصوص محسن روح‌الامینی هم ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است … به دلیل بی‌توجهی به تذکرات پلیس ابتدا در خیابان با باتوم مورد ضرب و جرح قرار گرفت و سپس در محل بازجویی به دلیل مخالفت با بازجو در پارکینگ پلیس امنیت کتک خورد.

درباره امیر جوادی فر هم مرتضوی مدعی شده که ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.

ادعاهای جدید مرتضوی درحالی مطرح می شود که پیش از این دادسرای نظامی تهران در دادگاهی به اتهامات عاملان پرونده کهریزک رسیدگی کرده و آنها را مجرم شناخته بود. دادگاهی که شاهدان عینی، آزادشدگان بازداشتگاه کهریزک و خانواده های قربانیان در آن حضور یافته و نحوه شکنجه ها در این بازداشتگاه و جان باختن قربانیان آن را توضیح داده بودند. عاملان پرونده کهریزک به قصاص و انفصال از خدمت و حبس محکوم شده بودند و همان زمان خانواده های قربانیان کهریزک اعلام کردند که از قصاص محکومان گذشت کرده اند و خواهان رسیدگی به شکایات شان از مرتضوی، حداد دهنوی و حیدری فر هستند.

از سوی دیگر گزارش کمیته ویژه مجلس خلاف واقع بودن ادعاهای جدید و قدیم سعید مرتضوی را نشان میدهد. دادستان سابق تهران قبلا هم در ادعایی دیگر علت جان باختن قربانیان کهریزک را بیماری مننژیت اعلام کرده و از مسئولین بازداشتگاه و بهداری خواسته بود اعلام کنند قربانیان بر اثر ابتلا به این بیماری در گذشته اند.

کمیته ویژه مجلس در گزارش رسمی خود اعلام کرده بود: در خصوص کشته شدن سه تن از بازداشت شدگان آنچه تاکنون قابل توجه است اینکه آنان با توجه به عوامل متعدد از جمله کمبود مکان،ضعف امور بهداشتی، تغذیه نامناسب، گرما، فقدان کولر و در نتیجه ضرب و شتم و بی توجهی ماموران و مسوولان بازداشتگاه به وضعیت جسمی آنان بوده و اساسا طرح مساله ای با عنوان مننژیت رد شده است.

براساس اعلام این کمیته “مرحوم جوادی فر یکی از دستگیرشدگان 18 تیر در بین راه انتقال از کهریزک به اوین جان خود را از دست داده است. ایشان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به کهریزک مداوا گردیده ولی با این حال نامبرده از لحاظ جسمی ضعیف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمی و روحی بازداشتگاه کهریزک را نداشته است و در چهار روز حضور در کهریزک یک بار به پزشک وظیفه زندان مراجعه کرده که مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی پذیرد. به هر حال ایشان با حالت وخیم سوار اتوبوس می شود و در همان آغاز حرکت اتوبوس ها نامبرده وضعیت بحرانی پیدا نموده و در بیرون از اتوبوس جان می دهد”.

کمیته ویژه مجلس درباره محسن روح الامینی هم اعلام کرده بود: همچنین مرحوم روح الامینی در مسیر انتقال از کهریزک به اوین وضعیت وخیمی داشته که هر چه بازداشت شدگان به ماموران محافظ در این خصوص متذکر شده اند آنان بدون توجه از این مساله گذشتند. انتقال از کهریزک به اوین با اتوبوس های نامناسب و با ازدحام بسیار زندانیان آن هم در اوج گرما در ساعت 10 صبح تا دو بعدازظهر انجام شد و در اوین نیز علی رغم وخیم بودن وضعیت مرحوم روح الامینی از ساعت 14 الی 17 در نوبت قرنطینه بوده و در ساعت 17 پزشک وی را جهت مداوا به بیمارستان اعزام نمود.

براساس گزارش کمیته ویژه مجلس “مرحوم محمد کامرانی نیز پس از دستگیری بدون بازجویی به زندان کهریزک منتقل می شود و در آنجا نیز همچون سایر زندانیان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار می گیرد و وی نیز تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل می شود و در بیمارستان نیز رسیدگی لازم صورت نمی گیرد و وضعیت بحرانی نامبرده پس از 30 ساعت از انتقال به بیمارستان به خانواده وی اطلاع داده می شود. آنها همان شب فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ایشان ثمره ای نداشته و وی در بیمارستان مهر جان خود را از دست می ده”.

کمیته ویژه مجلس، سعید مرتضوی را به عنوان فردی که دستور اعزام بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده معرفی کرده بود.

دادگاه کهریزک پایان یافته و افکار عمومی در انتظار هستند ببینند دادگاه چه حکمی برای متهمان بازداشتگاهی صادر خواهد کرد که به گونتاناموی ایران معروف شد.