میزان پیشرفت پروژه‌های مصوب: ده درصد!

نویسنده


امیرحسین لطیفی

با آنکه سعیدلو معاون اجرایی احمدی نژاد از جمع بندی تجربیات و پیشنهادات مربوط به نخستین دور سفرهای استانی دولت خبر داده و رسانه‌های حامی دولت نیز تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف این سفرها را موفق نشان دهند، روز گذشته استاندار خوزستان اعتراف کرد که میزان پیشرفت پروژه‌های ملی مصوب دولت در این استان کمتر از 10 درصد است.

سخنان حجازی در حالی مطرح شده است که ‌اغلب مسوولان بومی در استان‌ها همواره در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود از روند پیشرفت مصوبات سفرهای استانی اطلاعاتی را ارائه می‌کنند که با ارزیابی کارشناسی منتقدان همخوانی ندارد. در این میان، سخنان استاندار خوزستان را می‌توان یک اظهارنظر شجاعانه در برابر حرکت تبلیغاتی دولت دانست که احتمالا بدون تبعات نخواهد بود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا این نکته را مطرح کرده است که هنوز برای برخی از پروژه‌ها اعتبار و هزینه‌های اجرایی منظور نشده و پرسیده است: با این شرایط چطور انتظار می‌رود که مصوبات استانی رئیس جمهور در زمان مقرر به سامان برسد؟

وی در این گفت‌وگوی صریح خاطرنشان کرده: سه گروه مصوبه داریم که یک بخش آن از محل اعتبارات استانی تامین خواهد شد، گروه دوم توسط وزارتخانه‌ها اجرا می‌شود و در گروه سوم، مصوبات باید از بودجه ملی تامین شوند. این دسته از مصوبات چون بعد از تصویب بودجه در مجلس برای خوزستان منظور شده است، هنوز اعتباری ندارند.

در لابلای سخنان استاندار خوزستان نکات مهم دیگری درباره مصوبات سفرهای استانی مطرح شده است که ابعاد جدیدی از این اقدام دولت احمدی نژاد را فاش می‌کند. حجازی تعداد طرح‌های مصوبات سفر استانی هیات دولت در استان خود را 251 مورد دانسته و گفته: اما این طرح‌ها به لحاظ حجم ریالی شاید بالاترین رقم را در کشور دارا هستند. سیدجعفر حجازی در ادامه اظهار داشت: مصوبات استانی موضوعی بوده و به هزینه‌های برخی از آنها اشاره‌ای نشده است. برای مثال گفته‌اند، اجرای شبکه‌های کشاورزی در خوزستان، مصوب سفر مقام معظم رهبری، باید طی هفت سال انجام شود، یا باید در استان طی چهار سال، شش سد ساخته شود، ولی اینکه این پروژه‌ها چقدر هزینه می‌برد، مطرح نشده است.

استاندار خوزستان درباره پروژه‌هایی که باید از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می‌شدند نیز گفت: به دلیل اینکه سفر هیات دولت به استان در 15 دی‌ماه 85 انجام شد و در همان مقطع لایحه‌بودجه در دولت بسته شده و به مجلس رفته بود، امکان در نظر گرفتن اعتبار در لایحه 86 وجود نداشت و تنها برای بخشی از پروژه‌ها که در طرح‌های مصوب سفر آمده است و از قبل در ردیف اعتباری جای داشته‌اند، تامین اعتبار شده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: برآوردها نشان می‌دهد در بخش پروژه‌های ملی که حدود 70 درصد کل پروژه‌ها را از نظر ریالی تشکیل می‌دهند، بیش‌از حدود 9 و نیم درصد پیشرفت محقق نشده است. اما طی جلساتی که با حضور رئیس جمهور، معاونین وی و وزرا داشته‌ایم، در حال یافتن تمهیدات و راهکارهایی هستیم که بخشی از اعتبارات لازم را که تقریبا شامل 20 درصد دیگر اعتبارات است، از راه‌های دیگر تامین و پروژه‌ها را آغاز کنیم.

وی در حالی به پیشرفت 9 و نیم درصدی در 70 درصد پروژه‌های مصوب هیات دولت اشاره کرده که پیش از این در گزارش‌های تبلیغاتی احمدی نژاد و معاونان و اعضای دولت نهم به ارقامی در حدود 70 درصد یا بیش از آن در خصوص این مصوبات اشاره شده بود. ازجمله این سخنان تبلیغاتی، اظهارات روز گذشته معاون برنامه‌ریزی استانداری زنجان است که ادعا می کرد هیچ مشکلی بر سر راه اجرای مصوبات استانی نیست و تاکنون هم 93 الی 95 درصد از پروژه‌ها اجرا شده‌اند، با این حال “شهروندان نباید انتظار داشته باشند که پروژه‌ها به اتمام رسیده‌اند!” وی البته به عدم تخصیص اعتبارات در متمم بودجه نیز اشاره کرد که نشان‌دهنده این واقعیت است که شاید برخی از این 93 یا 95 درصد پیشرفت پروژه‌ها با مشکل 7 یا 5 درصدی اعتبارات مواجه شوند!

با این حال و برخلاف دیزج نژاد معاون استاندار زنجان که گفته بود “هرکسی ادعا دارد که در استان کاری صورت نگرفته است می‌تواند ادعای خود را با ذکر نام پروژه و مدرک ارائه کند!” حجازی استاندار خوزستان تصریح کرده در این استان حتی در زمینه طرح‌هایی که باید از سوی بخش خصوصی اجرا شوند نیز “حدود 30 درصد پروژه‌ها انجام شده است.”

اعتراف استاندار خوزستان در خصوص واقعیت نداشتن پیشرفت مورد ادعای احمدی نژاد در زمینه مصوبات سفرهای استانی پس از آن بیان شده است که هفته گذشته به دنبال انتقاد دو نماینده اصلاح طلب از تبلیغاتی بودن و بی‌برنامه بودن دولت در سفرهای استانی، چند تن از اصولگرایان در نطق‌های پیش از دستور انجام این سفرها را براساس خواست مقام رهبری و کاملا موفق ارزیابی کردند.