جنگل‌های کرمانشاه دود می‌شوند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۱۰۰ هکتار جنگل در ۲۴ ساعت سوخت

دود جنگل‌های دامنه زاگرس اینبار به چشم ساکنان گیلانغرب غرب رفت و حریق آخر هفته در دو نوبت دست کم منجر به سوختن ۸۰ هکتار از زمین‌های این شهر در آتش شد. این سیزدهمین مورد از آتش‌سوزی‌های طی یک ماه گذشته در این منطقه است که تا کنون به بیش از ۱۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع مشجر این شهرستان حدود ۹ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مراد شیخ‌ویسی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه جمعه‌شب، ۳۰ مردادماه با خبر مهار آتش‌سوزی اخیر گیلانغرب اعلام کرد: “نخستین مرحله از آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان‌غرب از ظهر روز پنجشنبه آغاز شد و تا ساعت ۲۱ شب ادامه داشت که به دنبال آن ۴۵ هکتار از جنگل‌های ارتفاعات حایل بین ۲ دهستان حیدریه و چله در این شهرستان در آتش سوخت.”

او با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از۸۰ هکتار از جنگل‌های گیلان‌غرب طعمه آتش شده، توضیح داد که در دومین آتش‌سوزی این منطقه که از صبح روز جمعه، ۳۰ مردادماه آغاز شد ۳۵ هکتار دیگر از این جنگل‌ها طعمه حریق شد.

شیخ‌ویسی “کاهش بارندگی، خشکی گیاهان و وزش باد” در این منطقه را عامل آتش سوزی‌های اخیر دانسته است.

کرم محمدی، فرماندار گیلانغرب هم “وزش باد در ارتفاعات و صعب العبور بودن منطقه” را عواملی دانسته که کار مهار آتش در جنگلهای گیلانغرب را با مشکل جدی مواجه کرده است.

سیزدهمین مورد از آتش‌سوزی جنگل‌های این شهرستان سرانجام آنطور که فرماندار گفته توسط “ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج و نیروهای مردمی” مهار شد.

کرم محمدی البته در اظهار نظر دیگری به خبرگزاری ایرنا گفته است در جریان آتش‌سوزی روزهای پنجشنبه و جمعه بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگلهای گیلانغرب در آتش سوخت.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت ۱۷۵ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی دارد و چهارمین شهرستان جنگلی استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

کارشناسان محیط زیست در سال‌های گذشته، عوامل “انسانی و طبیعی” و “کمبود امکانات و نیروی متخصص” را در شکل گیری و گسترش آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ایران دخیل می‌دانند.

آتش سوزی جنگل‌های ایران به ویژه در غرب و شمال طی سالهای گذشته شدت گرفته است.

این آتش‌سوزی‌ها در خردادماه به جایی رسید که سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با آن خبر از تشکیل “ستاد ملی” برای مقابله با آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها خبر داد و اعلام کرد: “هماهنگی این ستاد به عهده ستاد مدیریت بحران کشور خواهد بود.”

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست فقدان بالگردهای اطفاء حریق در مناطق کوهستانی ایلام و کرمانشاه و برخی دیگر از استان‌های غربی بر شدت خسارات آتش‌سوزی جنگل‌ها افزوده است.

در موارد زیادی از جمله آتش‌سوزی خردادماه در ایلام و مریوان مردم بصورت داوطلبانه با دستان خالی برای جلوگیری از نابودی کامل جنگل ها اقدام به اطفاء حریق کرده‌اند.

در مورد اخیر گلانغرب نیز، به درخواست دبیر انجمن سبز زاگرس یک تیم انجمن سبزچیا از مریوان و دو تیم از شهرستان‌های سنندج و پاوه روز جمعه، ۳۰ مرداد عازم منطقه شدند. این نیروها با کمک تجربیاتی که در این زمینه داشتند با سازماندهی نیروهای مردمی به مقابل با آتش‌سوزی جنگل‌ها پرداختند و سرانجام توانستند آنها را مهار کنند.

ایران با داشتن مساحتی بیش از ۱۰ میلیون هکتار در بین ۵۶ کشور دارای منابع جنگلی، در جایگاه چهـل و پنجم قرار دارد. در سال‌های گذشته هزاران هتکار از این جنگل‌ها به دلایل طبیعی و انسانی و به ویژه به علت اتخاذ سیاست‌های نادرست زیست محیطی بر اثر آتش سوزی نابود شده‌اند.

مقامات سازمان محیط زیست، از سازمان‌های زیر مجموعه دولت، به شدت زیر انتقاد و حمله اصولگرایان قرار دارند و متهم هستند که از عهده کنترل بحران های محیط زیستی برنمی‌آیند. با این حال این سازمان که نسبت به دولت قبل فعال‌تر شده به نظر می‌رسد به رغم تکاپوی زیاد به تنهایی قادر به حل بحران‌های پی در پی محط زیست در ایران نیست.