حکم حکومتی برای ادامه کار نجفی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمایت اصول‌گرایان از گزینه روحانی برای وزارت علوم

هم‌زمان با اظهارنظرهای متفاوت نمایندگان مجلس درباره معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم٬ محمدعلی نجفی خبر از حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای برای ادامه سرپرستی وی بر وزرت علوم داد.

محمدعلی نجفی٬ سرپرست وزارت علوم٬ به ایرنا - خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی - گفت که “رییس جمهوری با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم سرپرستی ام را تمدید کرده است”.

مهلت سرپرستی نجفی بر وزارت علوم - که پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا آغاز شد - ۲۹ آبان ماه به اتمام رسید. براساس نظر شورای نگهبان٬رییس‌جمهوری تنها برای یک دوره سه ماه می‌‌تواند برای یک وزارت‌خانه سرپرست تعیین کند. پس از اتمام این مهلت٬ براساس رسمی که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد ایجاد شد٬ با حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی و تا زمان انتخاب وزیر جدید٬ این حکم قابل تمدید است.

خبرگزاری میزان - وابسته به قوه‌قضاییه - به نقل از مسوول دفتر نجفی نوشت که “دفتر ریاست جمهوری برای ادامه فعالیت آقای نجفی در وزارت علوم تا زمان تعیین وزیر جدید نامه ارسال کرده است”.

پیش از این محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس٬ گفته بود که به دلیل پایان مهلت قانونی سرپرستی نجفی بر وزارت علوم او “نامه‌ای را امضا نکند و معاونان کارها را پیگیری کنند”.

پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا و انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه٬ حسن روحانی محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین دانش‌آشتیانی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی به محلس معرفی کرد٬ اما هیچ‌یک از آن‌ها موفق نشدند که از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نجفی ماه گذشته گفته بود که روحانی چند بار از او درخواست کرده که مسوولیت وزارت علوم را بپذیرد٬ اما او این مساله را قبول نکرده.

نجفی زمان آغاز به کار دولت روحانی٬ به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده بود. او موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان نشد. دوران مدیریت او بر سازمان میراث فرهنگی نیز کوتاه مدت بود و به دلیل “بیماری قلبی” از این سمت کناره گرفت.

حسن روحانی اکنون محمد فرهادی - وزیر آموزش عالی دولت دوم موسوی و وزیر بهداشت دولت اول خاتمی و رییس فعلی سازمان هلال‌احمر - را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم٬ به مجلس معرفی کرده است. پیشنهادی که با استقبال برخی نمایندگان اصول‌گرای مجلس مواجه شده.

فرهادی قرار است امروز در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وروز سه‌شنبه در جلسه فراکسیون رهروان ولایت٬ فراکسیون اکثریت مجلس و حامی علی لاریجانی٬ حضور پیدا کند. جلسه رای اعتماد به فرهادی روز چارشنبه برگزار خواهد شد.

فرهادی پنجمن گزینه‌ای است که از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی می‌شود. تاکنون جعفر میلی‌منفرد، رضا فرجی‌دانا، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین دانش‌آشتیانی از سوی روحانی به مجلس نهم معرفی شده‌اند که در این میان فرجی‌دانا موفق شد از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. با این حال او ده ماه پس از آغاز به کار در وزارت علوم از سوی مجلس استیضاح و از سمت خود برکنار شد.

معرفی فرهادی با استقبال اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها فضای مجلس را برای رای اعتماد به او مثبت ارزیابی می‌کنند. فضایی که درباره وزرای قبلی وجود نداشت.

هم‌زمان با معرفی فرهادی٬ محمدرضا تابش٬ نماینده اصلاح‌طلب مجلس و از بستگان محمد خاتمی٬‌گفت: “با دوستان شوخی کردیم و گفتیم در هر صورت هم آقای فرهادی شناسنامه‌ای بعد از سال ۸۸ دارد و حتی دستگاه‌های فتنه‌سنج هم ارزیابی کرده‌اند و متوجه شدند که ایشان حامی فتنه نیستند و هیچ وقت نبوده‌اند”.

به گفته تابش: “پیامک‌هایی که در جهت تخریب ایشان می‌آید دیگر آن حرکت سازمان‌یافته بیرون از مجلس و در ارتباط و تعامل با برخی از چهره‌های مجلس دیگر وجود ندارد یعنی معلوم است دیگر جریانی با ایشان برخورد نمی‌شود”.

هفته گذشته ایرنا٬ در گزارشی٬ خبر از آن داده بود که “فرهادی هم در تیررس پیامک های تخریبی قرار گرفت”. به نوشته ایرنا در یکی از این پیامک‌ها آمده: “آقای دکتر محمد فرهادی، فردی فاقد تخصص در حوزه ریاست بر وزارت علوم می‌باشند. ایشان با فشار زیاد دولت و پیش از آنکه استعلام صلاحیت مبنی بر احراز این پست را کسب نمایند در جایگاه فعلی خود قرار گرفته‌اند. شایعاتی که در خصوص تایید ایشان وجود دارد کاملاکذب بوده و هیچ سندیت عقلی و منطقی ندارد”.

با این حال علی مطهری٬ نماینده اصول‌گرای مجلی٬ درباره فرهادی و نحوه برخورد مجلس با او گفت: “اگر مجلس بخواهد با همان معیار گذشته خود یعنی همراهی یا عدم همراهی با فتنه قضاوت کند و رای بدهد قاعدتا آقای فرهادی هم نباید رای بیاورد٬ چون ایشان هم از نظر آن گروه از نمایندگان که به موارد قبلی رای ندادند با فتنه همراهی داشته است زیرا در مرداد ماه سال ۸۸ نامه‌ای را همراه آقایان خاتمی، موسوی، کروبی و بسیاری افراد دیگر خطاب به مراجع تقلید امضا کرده است که در آن نامه نوع رفتار با معترضان به رفتار دوران سیاه ستمشاهی تشبیه شده است. همچنین آقای فرهادی ظاهرا با حزب مشارکت نیز همکاری داشته است”.

اشاره مطهری به نامه‌ای است که سال ۸۸ برخی از فعالان سیاسی به همراه میرحسین موسوی،‌مهدی کروبی و محمد خاتمی خطاب به مراجع‌تقلید نوشته بودند. امضاکنندگان این نامه با اشاره به بازداشت معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جموری سال ۸۸ از مراجع‌تقلید خواسته بودند که نسبت به این مساله اعتراض کنند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: “بازداشت‌های انفرادی و گروهی، از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته و همراه با برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است”.

گرچه هنوز مشخص نیست که مجلس چه برخوردی با فرهادی می‌کند٬ اما به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس در نهایت به او رای اعتماد خواهند داد. رای اعتمادی که گرچه وزارت علوم را از بلاتکلیفی خارج می‌کند٬ اما هنوز مشخص نیست بتواند رضایت حامیان روحانی را جلب کند یا سیاست‌های او در وزارت علوم را دنبال کند.