تبعید و زندان در دولت جدید هم ادامه دارد

نویسنده
حسین محمدی

» از توقیف شش ماهه تا هفت سال زندان

با وجود تغییر دولت و وعده‌های حسن روحانی در انتخابات مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی٬ فشارهای قوه‌قضاییه به زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد.

طی هفته گذشته مقام‌های قضایی٬ چندین حکم زندان و تبعید مختلف صادر کرده‌اند. صدور حکم هفت ساله حبس برای مریم شفیع‌پور٬ بازگشت برخی زندانیان به زندان پس از عدم تمدید مرخصی و تبعید برخی زندانیان سیاسی از این دست بوده است.

 

توقیف شش ماهه بهار و حکم حبس مدیرمسوول

روزنامه بهار٬ که آبان ماه سال جاری توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود٬ توسط دادگاه به شش ماه توقیف محکوم شده است. سعید پورعزیزی٬ مدیرمسوول این روزنامه٬ نیز توسط دادگاه به ۹۱ روز حبس محکوم شده که برای مدت دو سال تعلیق شده است.

روزنامه بهار پس از انتشار مقاله‌ای با عنوان “امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟” از علی‌اصغر غروی توقیف شد و مدیرمسوول آن نیز بازداشت شد و در نهایت با با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

دادگاه به ۱۵ مورد اتهامی این روزنامه نظیر اشاعه فحشا و منکرات و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، اهانت به دین اسلام و مقدسات آن، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی رسیدگی کرد و در نهایت این حکم را صادر کرد.

 

هفت سال حبس برای فعال دانشجویی

مریم شفیع‌پور٬ فعال دانشجویی٬ که از مردادماه سال جاری بازداشت شده است٬ پس از محاکمه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب٬ توسط قاضی صلواتی به هفت سال زندان محکوم شده است.

اتهام‌های شفعیع‌پور در دادگاه “تبلیغ، اجماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران٬ امضای بیانیه‌ها و همکاری با سایت‌های غیر مجاز” اعلام شده است.

وب‌سایت کلمه درباره حکم صادر شده توسط قاضی صلواتی نوشته بود که شفیع‌پور “پیش از این توسط بازجو تهدید شده بود که در نهایت حکم وی بیش از ۵ سال خواهد بود”.

در دوران بازداشت٬ شفیع‌پور دچار مشکلات جسمی شده بود. یکی از نزدیکان وی در این زمینه گفته بود: “بازجو در بخشی از پرونده مریم نوشته که به طور ناخودآگاه خواسته به صندلی مریم لگد بزند که به کمر و پهلوی او خورده است. خود مریم در ملاقات های کابینی پس از آنکه دوران بازجوییش تمام شده به خانواده اش گفته است که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است ولی خانواده اش از ترس شان که مبادا وضعیتش بدتر شود اطلاع رسانی نکردند”.

 

عدم تمدید مرخصی و بازگشت به زندان

در روزهای گذشته٬ چند زندانی سیاسی که به مرخصی آمده بودند٬ با تماس مقام‌های امنیتی٬‌ به زندان بازگشته‌اند. بهمن احمدی‌امویی٬ علی‌رضا رجبیان‌فرد٬ علی‌رضا رجایی و محمدعلی ولایتی از جمله زندانیانی بوده‌اند که در این مدت با عدم تمدید مرخصی یا تماس مقام‌های قضایی به زندان بازگشته‌اند.

بهمن احمدی‌امویی٬ روزنامه‌نگار٬ که از پاییز گذشته به مرخصی آمده بود٬ با تماس مقام‌های امنیتی به زندان بازگشت. وی که توسط دادگاه به ۵ سال و چهار ماه حبس محکوم شده٬ از خرداد سال ۸۸ بازداشت شد.

علی‌رضا رجایی٬ دیگر روزنامه‌نگاری بود که پس از عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشت. علی‌رضا رجایی ۱۶ ماه پیش بازداشت شد و از آن زمان تاکنون به مرخصی نیامده بود.

علی‌رضا رجبیان‌فرد٬ زندانی سیاسی٬ که به سه سال و نیم زندان محکوم شده٬ نیز با عدم تمدید مرخصی خود٬ به زندان اوین بازگشت. وی تاکنون دوبار در دی ماه و بهمن ماه سال ۸۸ بازداشت شد.

اتهام وی در دادگاه اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و توهین به احمدی‌نژاد بوده است.

محمدعلی ولایتی٬ زندانی سیاسی٬ که معاون امور استان های ستاد میرحسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ بود٬ نیز بعد از تماس مقام‌‌های قضایی٬ به زندان اوین بازگشت. ولایتی که توسط دادگاه به دو سال حبس محکوم شده٬ از تیرماه سال جاری به مرخصی آمده بود.

 

تبعید به رجایی‌شهر

سه زندانی سیاسی٬ توسط مقام‌های قضایی٬‌ از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شدند تا دوران حبس خود را در این زندان بگذرانند. سعید مدنی، فرشید یداللهی و رضا انتصاری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر تبعید شدند.

سایت کلمه نوشته است که این تبعید به دستور قاضی نصیرپور انجام شده و مامور اجرای آن نیز جواد مومنی٬‌معاون اجرایی زندان اوین بوده است. به نوشته این وب‌سایت “سعید مدنی ابتدای سال جاری به عنوان رابط زندانیان سیاسی پرده از تخلفات مالی پیمانکار فروشگاه زندان برداشت که جواد مومنی نیز از متهمان آن پرونده بوده است. این زندانی سیاسی در همان ایام با دستور مومنی یک دوره انفرادی را نیز تجربه کرده بود. جواد مومنی همچنین یکی از عوامل ایجاد مانع بر سر درمان دراویش زندانی بوده است. گفتنی است خانواده فرشید یدالهی در شیراز و خانواده رضا انتصاری و سعید مدنی به ترتیب در کیش و تهران ساکن هستند”.